Існує думка, що успішна дистанційка для початкової школи майже неможлива. Українські дослідження доводять, що лише з 10 років такий формат має сенс. Але спочатку пандемія, а тепер війна змусили й початкову школу навчатись онлайн. Я поспілкувалась з засновницею онлайн-школи Kids Life School, ліцею для 1-11 класів, Аллою Мащак, яка поділилася своїми напрацюваннями в організації онлайн-навчання для учнів початкової школи й зазначила фактори успіху для онлайн-навчання учнів початкової школи. 

Навички самоорганізації в дітей

У дітей початкової школи ще не сформовані ті відділи мозку, які відповідають за самоорганізацію. Пригадайте тільки, скільки ви витратили часу, щоб навчити дитину мити руки після прогулянки й перед їдою чи чистити зуби вранці й ввечері.

Самоорганізація – така сама навичка, як і всі інші, а значить дитину можна до цього призвичаїти. Разом з основами тайм-менеджменту і мотивацією. Для того щоб дитина в шостому класі навчалася самостійно, починати працювати над самоорганізацією потрібно з першого класу. Ми в школі починаємо онлайн-навчання якраз з цих моментів. 

На мою думку, онлайн-навчання вже зайняло свою міцну позицію та є достатньо потужною, самодостатньою формою отримання освіти. Якщо вам пощастить потрапити до гарної онлайн-школи, то ви отримаєте суцільні переваги:

– можливість навчатися в зручному місці і в зручний час;
– економія часу, 
– збалансоване поєднання академіки та софт скілів і т. і.

Навіть діти з інклюзією можуть навчатися онлайн, принаймні в нас такі навчаються і мають дуже гарні показники. Для того щоб онлайн-навчання було ефективним, треба обрати якісну та підхожу для вас форму онлайн-навчання. 

Індивідуальна траєкторія навчання

В моєму розумінні онлайн-навчання для початкової школи – це 2-3 години активної роботи в день з вчителями онлайн та в групі до 10 дітей. Не перенесений в онлайн звичайний розклад з 5-6 уроками і не виключно перегляд відеозаписів. 

На початку навчання вчителі-куратори тестують всіх дітей, на основі чого вибудовують індивідуальну траєкторію навчання для кожного учня згідно з його рівнем емоційного інтелекту та особистісними схильностями. Сильні сторони розвиваємо, а слабкі підтримуємо. Ми приділяємо однакову увагу як розвитку емоційного інтелекту і особистісному росту, так і академічним знанням.

Індивідуальна траєкторія навчання надає нам можливість стежити за прогресом кожної дитини та не ділити дітей на «сильних» чи «слабких». Прогалин немає в жодної дитини. Якщо дитина не любить читати, ми даємо мінімум того, що потрібно прочитати за програмою, а потім даємо те, що можна прослухати. Якщо дитині складно, вона робить необхідний мінімум.

Залученість батьків у навчальний процес

Трикутник школа-батьки-дитина існував, існує і буде існувати. Батьки першачка мають прийняти як факт, що вони мають брати участь у навчанні дитини до того часу, доки вона з усім не розбереться. 

Якщо школа використовує певні платформи, застосунки чи програми, вона має переконатися, що батьки вміють ними користуватися. Для цього потрібно провести адаптацію – низку зустрічей для батьків і дітей, і розказати, як працює навчання, за якими правилами функціонує школа, як користуватися програмним забезпеченням тощо. До початку навчання. До першого вересня. 

Ми починаємо з середини серпня. Діти до першого вересня вже знають, як влаштоване їх навчання, знають, якими будуть домашні завдання, знайомі з вчителями й правилами школи. Першого вересня вже починається безпосередньо навчання. Зауважте, без жодного стресу для батьків і учнів.

Навчання ні в якому разі не має починатися зі стресу ні для дитини, ні для батьків. Профілактикою стресу стане поступова підготовка дитини до школи. І це не про букви й цифри. Дитину треба починати вчити навичкам самоорганізації до першого класу. Привчати просипатись в певний час, їсти в приблизно в один і той самий час, наводити лад на робочому столі, готувати потрібні для навчання речі – підручники, ручки, зошити й так далі. 

За пів року навчання наш персонал робить висновки – з яким багажем прийшла дитина і які зміни відбулися. Батьків завжди запитуємо про очікування від школи і намагаємося саме це і давати. Але в цілому проблема майже у всіх одна і та сама – дитина неорганізована, не вмотивована, ненавидить вчитися.

В першачків таких проблем немає, а от коли приходять діти до нас з інших шкіл у 2-9 класи, то інколи я думаю, що всім цим дітям потрібна не школа, а реабілітаційний центр… Тому що діти зломлені і емоційно вигорілі, розповідають сумні історії про своє навчання в інших школах.

Читайте також
Чудо-щоденник для учнів альтернативних шкіл

Чудо-щоденник для учнів альтернативних шкіл

Інструкція до користування щоденником для саморозвитку
04.09.2019 1
8 лайфхаків ефективної дистанційки в початкових класах

8 лайфхаків ефективної дистанційки в початкових класах

Кодекс поведінки, онлайн-дошка, візуалізація і квач
15.06.2022 0

До самоорганізації через розвиток емоційного інтелекту

Ми зіштовхнулись з відсутністю в дітей навичок самоорганізації  під час першого локдауну у 2020 році. Дітей цього ніхто не вчив, та й визнаймо, що батьки самі не до кінця розуміли, як дітей навчати самоорганізації. Та і як навчати, якщо деякі з них самі не вміють самоорганізовуватись. 

Ми почали розвивати в дітей навички самодисципліни через розвиток емоційного інтелекту та розроблений нами інструмент – Чудо-щоденник. Розуміння власних потреб, бажань, цілей та мрій грає важливу роль у розвитку збалансованої та щасливої особистості. Така особистість приречена бути успішною у всіх сферах життя.

В процес відстежування самопочуття і підтримання здорового способу життя мають бути залучені і школа, і батьки, і сама дитина. Ми усвідомлюємо, що батьки зайняті,  тому намагаємося мінімізувати їх залучення. Але це потрібно, тому що важливо для дитини. 

Батькам не потрібно боятися, ми даємо дієві інструменти, які вони можуть самі використовувати. Перед початком навчання ми опитуємо батьків про те, скільки часу вони готові інвестувати. 

Була в нас історія – прийшла дитина в перший клас. Мама зауважила, що дитина самостійна, все хапає на льоту. Але не попередила нас, що працює з ранку до ночі. В дитини не було жодних навичок самоорганізації, за перше півріччя накопичилось багато прогалин, з якими мали б допомогти батьки. Ми зі свого боку зробили все, що могли. Але тріада батьки-школа-дитина не відбулася. А потрібно було лише ввечері трішки почитати й щоб дитина під наглядом дорослого прописала декілька рядків.

Ще раз наголошу, дорогі батьки, щоб онлайн-навчання вашої дитини було ефективним, ви повинні на початку ОБОВ’ЯЗКОВО долучатися. Проведіть дитину за ручку через перший навчальний етап, допоможіть звикнути й з усім розібратися, не лишайте на самоті адаптуватися до складного нового етапу в житті.

Шкільні правила і відповідальність

Щоб навчитися свідомо ставитися до часу, мало одного уроку на тиждень. Весь освітній процес має бути пронизаним дисципліною у дотриманні певних правил та правом вибору.

Щодо правил, то ми вимагаємо дотримуватись наступних:

  • вмикати камеру;                      
  • поводитися чемно з дітьми та вчителем;
  • не перебивати вчителя та дітей;
  • бути зручно вдягненим на онлайн-уроці;
  • зробити зарядку та поснідати перед початком навчання; 
  • підготувати все необхідне до уроку – зошит, ручку, олівці тощо.

Право вибору в Kids Life School є наскрізним. Ми даємо дітям вибір, який блок вивчатимемо наступним, враховуємо їхні побажання до онлайн-уроків. Наприклад, першачки вирішили, що їх навчальний день починатиметься з компліментів один одному, бо це їх налаштовує на позитив. Раз на місяць діти мають право не вмикати камеру без пояснень. Наші ж вчителі регулярно наголошують, що кожний вибір має наслідки, за які треба нести відповідальність.                                               

Кожний день в школі в нас починається з заповнення Чудо-щоденника. За його допомогою діти напрацьовують нові звички, ставлять плюсики – почистив зуби, зробив ранкову гімнастику і т. д. Не зробив? Постав собі мінус у відповідну клітинку. Подумай, чому не зробив. Хотілося ще полежати. Ну то треба було трішки полежати й зробити хоча б що-небудь – потягнутися, наприклад, і поставити собі пів плюсика.

В такий спосіб ми їх трішечки підштовхуємо до самодисципліни. Через місяць-два діти з азартом включаються в закріплення своїх звичок. І тут немає змагань один з одним, адже кожний працює над своїми звичками й головне над звичкою – щось робити й самовдосконалюватись.

Над якими звичками вони будуть працювати, діти вирішують самостійно. Учням молодшої школи ми допомагаємо визначитися з ними. Після спілкування з батьками та на основі власних спостережень за дитиною вчитель визначає, в чому є потреба і допомагає сформулювати звички, над якими потім дитина буде працювати в Чудо-щоденнику.

Крім роботи зі звичками, в щоденнику передбачена робота з колесом балансу, який діти аналізують разом з вчителем щомісяця і визначають сфери, які просідають.

Старші діти самі працюють з щоденником, вчителі лише за потреби скеровують, підказують, рекомендують, виходячи з прогресу, успіхів і труднощів.

Нещодавно в нас був випадок. Психологиня і викладачка з емоційного інтелекту помітили в нового хлопчика, що той звик не заглиблюватися в матеріал. В попередній школі на це не звертали уваги, а в нас таке не проходить. Є модуль, предмет, який вичитується цілий тиждень і його треба опрацювати й засвоїти. Ми записали звичку в Чудо-щоденник. Вчителька підказувала, як засвоювати матеріал. Він розсмакував цей процес, захопився системою і почав занурюватися в матеріал.

Враховувати бажання дітей і батьків

Наш ліцей існує п’ятий рік. Починався він з офлайн-формату, класичної та модульної системи. У 2020 році через пандемію ми повністю перейшли в онлайн. І це було правильне рішення, адже ми побачили, що можемо закривати академічні потреби й при цьому ще всебічно розвивати дітей через спорт, арт, поглиблене вивчення іноземних мов, профорієнтацію тощо.

Ми запитували дітей, якою вони бачать школу і які предмети хотіли б вивчати. В результаті додали до традиційної програми «Життя відомих (успішних) людей». Виявилось, що дітям цікаво, як люди досягають успіху і стають відомими та заможними. Пізніше додали кулінарію та курс «Гроші». 

Щовівторка замість академіки у звичному розумінні у нас за планом екскурсії. Під час пандемії кожний клас мав свій план офлайн-зустрічей, вони були пов’язані з навчанням або атестацією. Як тільки локдаун закінчувався, ми зустрічалися настільки часто, наскільки це було можливим. 

Під час війни офлайн-зустрічі стали майже неможливими, адже багато наших учнів роз’їхалися по всьому світу, але і тут ми знайшли вихід, ми зустрічаємося на курс «Теревені», де діти самі обирають теми.

На другий рік існування ліцею ми презентували Чудо-щоденник, почали впроваджувати ненасильну комунікацію і розвиток емоційного інтелекту. Знайомили дітей зі спектром емоцій і їх проживанням. Як, наприклад, сказати тим, хто оточує тебе, що ти хотів би побути на самоті. В нас був хлопчик, який ображав дітей. Ми дали йому можливість брати тайм-аут. Після певного часу наодинці він повертався до класу. 

Ми постійно змінюємось під потреби дітей і батьків. Є запит? Тримайте від нас пропозицію. Від одного офлайн-формату ми виросли до восьми різних форматів навчання та розвитку дитини. В нас навчаються діти з усіх куточків світу на різних форматах навчання з 1-11 класи. 

Про різні системи навчання в онлайн-школі

Існує багато форматів онлайн-навчання. Мої діти навчалися як в українських приватних школах, так і в американських державних та приватних школах. Загалом ми випробували 10 шкіл на двох дітей, що дало мені змогу взяти з них найкраще і вибудувати освітній процес так, щоби дитина була всебічно розвиненою, щасливою і вже потім успішною. 

Наприклад, в американській школі в них кожний день були одні й ті самі 4 постійні предмети:

  • language art (письмо, граматика, література);

  • sciences (природознавство, фізика, біологія, географія, астрономія);

  • суспільні науки (соціологія, економіка, філософія);

  • математика.

В кожен з цих 4 предметів інтегровані 3-6, через що діти не витрачають купу часу на різні предмети й мають можливість досліджувати світ через практику. Така система є особливо зручною для початкової школи, бо кожного дня в семестрі одні й ті самі предмети в одному й тому самому порядку. Ні батькам, ні дітям не треба слідкувати за розкладом. Змінюються лише малювання-фізкультура-музика.

А ще є система A-день та B-день. За такою системою навчалася старша донька в одній зі шкіл в США. В A-день в неї було більше вільного часу для самостійної обробки інформації при виконанні домашнього завдання. А в B-день в неї була начитка та практична частина.

У 2021 році я перевела своїх дітей на хоумскулінг в США, що надало їм безліч переваг. Вони навчаються близько 3 годин у день і мають змогу ще займатись спортом, вивчати іноземні мови й засвоювати українську програму. При цьому вони не виснажуються і мають час для своїх власних справ.

Ось і зараз багато українців стикнулися з проблемою поєднання навчання в місцевій школі за кордоном та української дистанційки. І навіть для них Kids Life School має 4 рішення:

  • онлайн-формат після обіду або ввечері 1,5 год на день (для наших вимушених емігрантів, які відвідують місцеві школи, але хочуть отримувати й українську освіту) для дітей з 1 по 11 клас;
  • дистанційка №2 (має три рівні складності, з авторськими відеоуроками для використання в зручний час)
  • атестація,
  • екстернат.

Ми ж обрали варіант модульної системи, яка в нас працює з 4 класу. Один модуль – це занурення в предмет впродовж 1-4 тижнів через теорію, практику та проєктну діяльність. В основі нашого підходу лежить метод проблемно-орієнтованого навчання (Problem Based Learning), коли діти вчаться презентувати й обговорювати виступи.

Ми побачили, що дитина може сконцентруватися на одному предметі. Адже це основа тайм-менеджменту – одна задача за один раз. Мультизадачність себе не виправдовує, фокус дитини розсіюється, коли в неї в день декілька предметів. Ще до 4 класу це більш-менш працює, а потім ні.

Якщо є один предмет на тиждень, то діти повністю занурені й зацікавлені. Щось досліджують, після уроків в них підвищується мотивація продовжити вивчати матеріал. Так в них виробляється звичка обробляти інформацію на глибинному рівні.

Один предмет ми вивчаємо впродовж декількох тижнів, в залежності від того, скільки годин виділив МОН. Матеріал ми опрацьовуємо швидше через те, що в класі до 8 дітей. За таких умов в нас є можливість для збереження індивідуальної траєкторії навчання – хтось більше займається математикою, ніж потребує програма, а хтось засвоює лише необхідний мінімум. 

Найбільший страх батьків перед модульним навчанням – чи не забудуть діти те, що вивчили. Після кожного модуля вони проходять атестацію. Через деякий час ми проводимо заняття, на яких вони згадують вивчене. І вони пригадують, тому що вивчали матеріал через навички. Атестація може бути зарахована і за тест, і за проєктну роботу/презентацію. Ви б бачили ті роботи, діти неймовірно розкриваються. 

Одна дівчинка з 4 класу підготувала мультик про корисну і некорисну їжу. Сама придумала нетрадиційний формат презентації проєкту, сама розшукала інформацію про створення анімацій. Це ж про навички навчитися самостійно чогось нового і знайти для цього потрібну інформацію. Модульне навчання це також навичка і тому воно успішне.

Причини неефективності онлайн-навчання 

Неефективність онлайн-навчання початкової школи (згідно з дослідженнями) пояснюється неготовністю шкіл до онлайн-навчання з початком пандемії. А якби в батьків і дітей на той час був адекватний досвід на кшталт 

  • прописаних правил навчання, 
  • системного зворотного зв’язку і комунікацій, 
  • ознайомлення з платформами-програмами-застосунками, 
  • адаптовані під вікові особливості навчальні матеріали, 
  • єдине джерело інформації стосовно навчального процесу тощо,

 то й навчання було б ефективним.

Наразі в нас всі ці моменти чітко розроблені, в батьків немає ніяких проблем. Як і вайбер-груп. Всі комунікації в нас проходять в Google Classroom. Кожна сім’я – окремий всесвіт. Хтось з трьома дітьми легко вправляється, а хтось одній дитині не може дати ради. Не бачу сенсу в загальних обговореннях. Наша цінність – індивідуальний підхід.

Що пів року ми проводимо батьківські збори за участі класного керівника, завуча, куратора та директора. Ми ділимось підсумками, батьки мають можливість озвучити свої побажання чи поставити питання. Зазвичай батьки дякують, що дітям цікаво, що вони з задоволенням йдуть на заняття, ніхто не виснажується і не свариться, діти не перевтомлюються.

Це говорить про те, що наша модель з 2,5-3 годинами навчання є дієвою і самодостатньою. 

Джерело фото Kids Life School

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram