У структурі Соціально-емоційного та етичного навчання (СEEН, Learning Social Emotional and Ethical (SEE) Learning) є три базові навички, які допомагають збалансувати тілесні відчуття і регулюють реакції нашої нервової системи.
Це – ресурсна навичка (контакт із нашими ресурсами), зчитування (увага до відчуттів тіла, вміння перемикатися з неприємних відчуттів на більш комфортні, розрізняти сигнали тіла) і заземлення.
«Ці практики допомагають повернути відчуття балансу всередині, навіть якщо «зовні» стан абсолютно нестійкий. Тільки після того, як ми повернули собі відчуття стійкості, ми відчуваємо безпеку й можемо раціонально мислити й ухвалювати рішення. Заземлення – одна з простих і дієвих навичок регуляції», – пояснює сімейна й дитяча психологиня Світлана Ройз.
НУШ спільно з EdCamp Ukraine продовжує серію публікацій про практики СЕЕН. У кожній із них улюбленими вправами діляться майбутні фасилітаторки й фасилітатори програми, які зараз проходять відповідне навчання в Університеті Еморі.
У цій статті читайте про практику заземлення від Світлани Ройз.
Термін «заземлення» ввів американський лікар та психотерапевт Лоуен (Lowen, 1972) і запозичив його з фізики. Лоуен вважав, що заземлення «виконує для енергетичної системи організму ту ж функцію, що і для високовольтного електричного ланцюга. Заземлення забезпечує роботу запобіжного клапана для викиду надмірного збудження».
«Коли ми були немовлятами, заземлення було фізичним, але мірою нашого зростання воно стає і психологічним (енергетичним, емоційним, ментальним, духовним). Себто, спочатку ми «заземлялися» об контакт нашого тіла з материнським, а потім заземлення стало й поглядом близького, і контактом із тим, що нам важливо. Ми заземляємося об друзів, цінності, інформацію, знання.
Але першим рівнем заземлення, звісно, є тіло. Заземлення – одна з моїх улюблених практик, що повертає відчуття стійкості, а відчуття опори дає нам більший контакт із реальністю», – говорить Світлана Ройз.
Завдяки фіксації на стабільній опорі ми фокусуємося на відчутті безпеки, а не на тому, що нам загрожує, повертаємо собі стійкість.
Ми зчитуємо тілесні відчуття, які нам дає острівна частина мозку. Коли ми фокусуємося на стійкому об’єкті, заспокоюється дихання, “охолоджується” мигдалеподібне тіло – частина лімбічної системи, яка відповідає на реакцію під час небезпеки. Усвідомлено перемикаючи увагу, вмикаємо в роботу префронтальну кору мозку.
«У такий спосіб, коли нам не вистачає внутрішньої опори – ми спираємося на зовнішню», – каже Ройз.
Сфокусувати увагу на фізичному контакті, що дає відчуття підтримки, захисту та комфорту.
Можна торкатися до сталого чи статичного об’єкта: стіни, столу. Спробуйте відчути, як стійко стопи опираються на землю чи підлогу, якими частинами тіла ми спираємося на стійкі об’єкти – стілець, спинку крісла. Відчувати, як вас огортає плед або як ви стискаєте в руках щільний предмет. Спробуйте відчути приємне або нейтральне самовідчуття. Можна змінювати позу і звертати увагу на те, як змінюється відчуття опори. Якщо під час практики, коли ми «зчитуємо сигнали», у нас виникають негативні відчуття, важливо повертатися до того, що було найбільш безпечно й ресурсно.Цю практику можна виконувати протягом дня й перед сном, щоби заспокоїтися, зняти напруження, стрес.
«Практика проста й корисна. Стабільно виконуючи її, ми стаємо більш усвідомленими й відчуваємо взаємозв’язок між нашими думками, почуттями, тілесними відчуттями», – каже психологиня.
Також, коли ми виконуємо практику заземлення, то можемо не просто відчути стійкість – у нас створюється відчуття, що ми можемо «витримати» більші напруження або вплив. А ще відчуття опори нагадує нам про той досвід, коли ми спиралися на когось стійкого і, відчуваючи цю опору, могли розслабитися.
{{read_more|Читайте також| 4979, 4974}}
Програма СЕЕН базується на філософії й методиці, яка протягом 20 років створювалася, апробовулася і вдосконалювалася міжнародною командою науковців і науковиць Університету Еморі (Атланта, США). Підґрунтям для них стали праці з емоційного інтелекту Деніела Ґоулмена та кращі світові освітні програми соціально-емоційного навчання (СЕН), а натхненням — заклики Далай-лами до миру, порозуміння, співпереживання та усвідомлення того, що для всіх людських істот спільним домом є планета Земля.
Пілотування програми СЕЕН в Україні відбувається на базі 26 шкіл в рамках загальнонаціонального шкільного експерименту за участі Інституту модернізації змісту освіти, Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук (наказ МОН від 18.11.2019 р. № 1431).
Програма СЕЕН в Україні та адаптація усіх матеріалів українською мовою відбувається за підтримки Громадської служба миру – GIZ Україна.
Джерело фото Depositphotos
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram