Сучасна освіта: винаходити чи реалізовувати

Сучасні дослідження процесів навчання показують, що різні рівні та цілі освіти – від найпростіших розумових процедур (витяг інформації, запам'ятовування та ін.) до найскладніших (розуміння, застосування в нових обставинах, аналіз, синтез, оцінка) можуть бути ефективно об'єднані і вони не такі послідовні, як про них думав Блум у своїй систематизації навчальних цілей*.

Сучасна освіта: винаходити чи реалізовувати

Прекрасною освітньою практикою є ігрове навчання, особливо в іграх живої дії. Воно дозволяє забезпечувати цілісний розвиток особистості (емоційний інтелект, соціальні компетенції, фізичні та когнітивні навички), навчає вмінню вирішувати завдання.

Навчальна модель проектного типу для розвитку персонажа призводить до довгострокових результатів. Наприклад, у школі Osterskov Efterskole (Данія) навчання повністю побудовано на рольовій грі в реальному часі.

Сучасна освіта: винаходити чи реалізовувати

Учні можуть бути жителями Стародавнього Риму, де зустрічаються з викликами великої імперії; пасажирами в Східному експресі Агати Крісті, що намагаються точно визначити вбивцю; або громадською організацією, яка готується до кліматичної конференції у спробі вплинути на законодавців світу.

Кожна гра триває тиждень. На одному тижні учні проживають конференцію Міжнародного банку, наступного тижня потрапляють в світ Гаррі Поттера, ... у час Другої світової війни ..., у тиждень супергероїв ..., у тиждень лікарні ..., у світ 80 днів навколо світу...

Читай також Почему я перевела детей в альтернативную школу

У тиждень Римської Республіки учні стають членами різних дворянських родин у Римі. Їхня мета – посилити владу, вплинути на історію та забезпечити спадщину своєї сім'ї.

На математиці вводяться косинуси і синуси, що працюють з проблемою подачі води в Рим. Різні підняті водойми в околицях міста повинні бути підключені до міста акведуками. Також грецький математик кидає виклик системі римських цифр, даючи попрацювати з множенням і діленням. Якщо учні добре впораються із завданнями, вони отримають вплив на римську монетарну систему і, відповідно, більше грошей, тож їхні плантації працюватимуть більш ефективно.

У фізиці вводяться метали – їх властивості, де вони знаходяться, як видобуваються і використовуються. Після роботи з цим предметом вони ділять рудники в Імперії і тепер можуть оснастити свої легіони кращою зброєю для битви.

При вивченні німецької мови вони можуть купувати рабів у німецькомовного рабовласника для роботи плантацій та ферм. Але учні повинні практикувати гарний словниковий запас для купівлі ефективних працівників. Також учитель, який представляє готичного воєначальника, пред'являє їм територіальні претензії і вони повинні вести переговори німецькою мовою. Учні отримують дохід за свої плантації і статус дипломатів в межах Римської імперії. Подібні занурення відбуваються і при вивченні соціальних наук, географії, історії тощо.

«Освіта повинна давати можливість просівати і зважувати доводи, відокремлювати істину від брехні, реальне від нереального, факти від вигадки. Функція освіти, отже, полягає в тому, щоб навчити людину мислити інтенсивно і критично ». Мартін Лютер Кінг.

Головне ж завдання освіти полягає в тому, щоб її результати з успіхом можна було б застосовувати в умовах, відмінних від тих, в яких вони були освоєні.

Винаходити або реалізовувати – не важливо. Винахідник весь час стурбований питанням "Що б такого винайти?". Реалізатор (doer) зацікавлений в тому, щоб скористатися найпростішим, читай, найкращим рішенням, його турбує питання "Як би без цього обійтися?".

Винахідників відрізняє пристрасть до винайдення чогось свого, бо готові речі не влаштовують їх з певних причин. А реалізаторами рухає бажання знайти нове рішення за допомогою вже існуючих.

Як з'явився Uber? Взяли існуючі телефони з GPS, канал поширення AppStore, існуючу армію таксистів – збовтали, перемішали і отримали Uber. А тепер уявіть собі, що засновник Uber вирішив спочатку створити "унікальні, такі що не мають аналогів" пристрої з GPS, які треба було б якось роздати величезній кількості пасажирів та водіїв, щоб потім на цій основі розробити "унікальну платформу, що об'єднувала би водіїв і пасажирів"?

Читай також Как перестать готовить детей к миру, которого нет

Як з'явилася модель школи 42**? Були використані відомі ще з часів стародавньої Греції підходи рівний-рівному (в суперечці народжується істина), проектний підхід (треба зробити це, знайди спосіб як), сила колективного розуму, інтенсивне освоєння soft skills в щоденній практичній діяльності, поступове освоєння все більш складних професійних навичок.

Прикладів багато.

Загалом, якщо хочете бути винахідниками в освіті, будьте готові присвятити цьому життя. Хочете бути реалізаторами – припиніть винахідництво. Беріть те, що є – і збирайте з цього те, що потрібно. І так, це не може бути панацеєю. Це живий процес створення кращого.

Читай також Сосуд или факел? О новой образовательной парадигме

*Після Другої світової війни група американських педагогів і психологів під керівництвом Б. Блума розробила правила чіткого й однозначного формулювання і впорядкування цілей навчання. Вони визначили цілі когнітивної групи, цілі афективної групи (виражаються через сприймання, інтереси, нахили, здібності тощо) та цілі психомоторні (навички письма, мовні, фізичні, трудові навички). Цілі когнітивної групи можуть бути виражені через такі елементи засвоєння, як розуміння, відтворення, застосування, аналіз, синтез, оцінка.

** 42 school  – інноваційна школа програмування в США, надає безкоштовне навчання та проживання в Кремнієвій долині

Читай також Дітям життєво необхідно навчатися підприємництву