Меню
Вхід і реєстрація
Через війну на території нашої країни екстернатна форма здобуття освіти набула надзвичайної актуальності, а для деяких учнів стала єдиним і безальтернативним варіантом для навчання. Тож, аби допомогти освітянам налагодити ефективний освітній процес у такий спосіб, наурок підготував огляд базового документа, яким визначено вимоги до його організації та реалізації.
Екстернатна форма здобуття освіти (екстернат) – це спосіб організації навчання здобувачів освіти, за яким освітня програма повністю засвоюється здобувачем самостійно, а оцінювання результатів навчання та присудження освітньої кваліфікації здійснюються відповідно до законодавства.
Закон України «Про освіту»
Порядок організації екстернату регламентується Положенням про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти (далі – Положення), затвердженим наказом МОН від 12.01.2016 № 8 (у редакції наказу МОН від 10.02.2021 № 160). Згідно з цим документом навчання учнів за цією формою має такі особливості:
Для здобуття освіти за екстернатною формою не встановлено вікових обмежень. Екстернат може бути організований для учнів за умови наявності однієї з таких ґрунтовних причин:
1) неможливість відвідування навчальних занять в закладі освіти або неможливість проходження річного оцінювання через поважні причини:
2) незавершення здобуття певного рівня повної загальної середньої освіти в закладі освіти та/або відсутність результатів річного оцінювання з окремих навчальних предметів та/або атестації;
3) здобуття повної загальної середньої освіти за кордоном (для громадян України);
4) здобувач освіти є іноземцем, особою без громадянства, яка постійно проживає чи тимчасово перебуває в Україні;
5) прискорене опанування або бажання прискорено опанувати зміст навчальних предметів одного або декількох класів (рівнів повної загальної середньої освіти);
6) самостійне опанування або бажання самостійно опанувати зміст окремих навчальних предметів за певний клас. Для таких учнів на підставі заяви (додаток 3 до Положення) навчання може бути організовано в поєднанні з однією з інституційних форм, сімейною (домашньою) формою, педагогічним патронажем без переведення на екстернат;
7) засудження до довічного позбавлення волі;
8) особа є іноземцем і постійно проживає за кордоном, але бажає здобути освіту в приватних закладах освіти України.
Залежно від підстави, потреб та побажань здобувачів освіти метою екстернатної форми навчання є:
Інформація про організацію екстернатної форми навчання має бути оприлюднена на офіційному вебсайті закладу освіти, а його керівник має ознайомлювати учнів та їхніх законних представників із порядком її організації, у тому числі з процедурою та періодичністю оцінювання.
Зарахування, переведення на екстернат та відрахування учнів у закладах освіти державної та комунальної форми власності здійснюється згідно з Порядком, затвердженим наказом МОН від 16.04.2018 №367, та цим Положенням. Зарахування учнів здійснюється відповідно до наказу керівника школи, що видається на підставі таких документів:
Крім того, слід звернути увагу на право та особливості подання заяви особами, які:
У разі відсутності у здобувача освіти документів (копій документів) про здобуття освіти або результатів оцінювання, він має звернутись до закладу освіти з відповідною заявою з проханням провести оцінювання (додаток 1 до Положення). Після її отримання керівник закладу освіти має видати наказ, яким створити комісію та затвердити:
Комісія складає Протокол оцінювання результатів навчання (додаток 2 до Положення), у якому зазначає:
Зарахування (переведення) на екстернатну форму здобуття освіти здійснюється зазвичай на навчальний рік.
Протягом цього навчального періоду екстерн має самостійно засвоїти освітню програму та пройти річне оцінювання з усіх навчальних предметів та/або ДПА. Положенням визначено такий розподіл навчальних годин:
1) проведення формувального, підсумкового (семестрового, річного) оцінювання – 1 навчальна година з кожного навчального предмета;
2) проведення атестації в закладі освіти (якщо вона проводиться не разом з іншими здобувачами освіти відповідного класу):
3) перевірка навчальних (письмових) робіт – 20 хвилин на кожну роботу з української мови або мови національних меншин, 30 хвилин на кожну роботу з інших навчальних предметів;
4) проведення консультацій – 15 хвилин на одного здобувача освіти з кожного навчального предмета згідно з графіком, затвердженим керівником закладу освіти (але не більше ніж 3 години на навчальний предмет протягом навчального року).
Оцінювання навчальних досягнень екстернів здійснюється відповідно до законодавства та може проводитись:
Для екстернів, які навчаються за кордоном, проживають на неконтрольованій чи окупованій території, оцінювання може проводитися протягом усього навчального року.
Засоби оцінювання визначає педагогічний працівник, а завдання складає заклад освіти з урахуванням очікуваних результатів навчання та особливостей засвоєння освітньої програми, визначених індивідуальним навчальним планом (за його наявності).
Результати оцінювання фіксуються в окремому журналі або у класному журналі, що містить відповідний розділ/додаток для обліку навчальних занять та оцінювання (крім тих екстернів, які зараховані для проходження лише річного оцінювання та/або атестації).
Також екстерни, які проживають або проживали на неконтрольованій території або у населених пунктах на лінії зіткнення, можуть одночасно пройти атестацію за рівні базової та профільної середньої освіти. У такому випадку оцінювання здійснюється у такий спосіб:
За результатами річного оцінювання та/або ДПА учнів педагогічна рада може прийняти одне з таких рішень:
Результати оцінювання зазначаються у свідоцтві досягнень, видача документів про освіту встановленого зразка, у тому числі з відзнакою, здійснюється відповідно до законодавства.
Оплата праці педагогічних працівників закладів освіти за проведення навчальних занять за індивідуальною формою здобуття освіти здійснюється відповідно до законодавства у сфері освіти.
Джерело фото Depositphotos
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram
Теги: екстернат , освіта в Україні