Уміння організувати здоровий спосіб життя, пам’ятаючи про ментальний добробут – навичка, необхідна кожному. Особливо це стосується дітей з інвалідністю, яким часто складно адаптуватися до навчального процесу. 

«Учням потрібно дати знання про здоров’я, сформувати в них ціннісне ставлення до здоров’я та навчити адекватно оцінювати власну поведінку, а також вчинки й погляди оточення, зокрема, в несприятливих умовах», – розповідає Олена Казачінер у межах Всеукраїнської конференції «Інклюзивна освіта в умовах сучасної школи».

Казкотерапія є одним із найефективніших методів розвитку здоров’язбережувальних компетентностей. Це – метод психологічної корекції особистості дитини за допомогою читання, прослуховування спеціально дібраних текстів народної фантастичної прози або казкових творів.

Чому необхідно застосовувати казкотерапію, особливо в роботі з дітьми з ООП?

  1. Створює особливу казкову атмосферу, яка робить мрію дитини дійсністю та дозволяє приймати правильні рішення надалі.
  2. Дозволяє дитині вступити у боротьбу зі своїми страхами, комплексами, негативними рисами характеру, а потім вийти з неї переможцем.
  3. Надає малюку почуття впевненості і захищеності.
  4. Використовується для розвитку мовлення та корекції поведінки.
  5. Застосовується для роботи з психосоматичними захворюваннями як засіб створення наміру та бажання одужати.

Форми роботи над психотерапевтичними казками

Як працювати з казками в терапевтичних і виховних цілях? Можна використовувати народні або відомі авторські казки, сюжет яких відповідатиме потребам дитини. Або ж можна самостійно вигадувати психотерапевтичні казки та працювати з ними. 

Розказування казок:

  • індивідуальне або групове;
  • розповідь відомої всій групі казки;
  • розповідь відомої казки і придумування до неї продовження;
  • групове придумування казки.

Робота з казками у психологічній практиці:

  • придумування казок;
  • переписування або дописування казок;
  • казкова лялькотерапія;
  • розігрування казок;
  • казкова імідж-терапія;
  • казкове малювання;
  • медитації на казку.

Читайте також:  Психотерапевт Анжела Борщевська: “Інклюзивна освіта може бути профілактикою булінгу”

Приклади психотерапевтичних робіт

Казки дитячої літератури

К. Чуковський «Мийдодір», «Федорине горе», «Айболить», С. Могилевська «Про Машеньку та Королеву Зубну Щітку» тощо.

Вірші

Михалков «Про дівчинку, яка погано їла», «Дядя Стьопа», Л. Яхнін «Правдива історія», Е. Успенський «Жахлива історія», Б. Заходер «Петрик мріє» та інші.

Мультиплікаційні фільми

«Спортландія», «Здоров’я починається вдома», «Про бегемота, який боявся щеплень», «Пташка Тарі» тощо.

Художні фільми

«Історія дельфіна», «Валл-і», «Чарлі та шоколадна фабрика», «Поліанна», «Веселе сновидіння, або сміх та сльози» та інші.

Хочете побачити приклад роботи над конкретною казкою та дізнатися більше? Радимо переглянути виступ Олени Казачінер «Казкотерапія в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами».