Якщо ви використовуєте інтерактивні методи роботи в класі, то вам треба подумати і про іншу організацію простору в класі. До вашої уваги декілька можливих варіантів дизайну класу.
1. Робота в парах чи рядах
Почнемо з одного з найбільш використовуваних рішень для розміщення учнів за партами: пари. При такій організації вони можуть працювати і окремо, і в парах. Також ви тут можете розділити учнів на три групи. Хай кожний ряд придумає назву своїй команді.
2. Кожний сам по собі або сітка
Таке розташування сидінь особливо зручне під час тестування учнів або коли ви хочете, щоб вони працювали індивідуально. Вони не можуть розмовляти один з одним або списувати. Не використовуйте цей стиль розташування парт на постійній основі. Учні можуть стати демотивованими, оскільки їм нема з ким «шепотіти».
3. Презентація
Ви дали завдання підготувати проекти чи презентації. Розташуйте тоді парти рядами так, як це робиться в лекційних аудиторіях. Так учні відчують себе дорослішими і випробують себе у вмінні презентувати матеріал перед аудиторією.
4. Групи по 4 учня
Сформуйте групи з чотирьох учнів, коли ви хочете, щоб ваші учні об'єднали свої зусилля. Вони можуть попрацювати окремо, або всі разом, і потім обговорити завдання. Таке розташування парт дозволяє дітям навчитися працювати в команді, краще познайомитися один з одним, можливо, налагодити нові дружні стосунки.
5. Робота в кутках
Ця організація сидінь буде доречною для багатьох видів роботи – і для засвоєння нової теми, і для закріплення матеріалу. Так, в одному куточку діти можуть разом вирішувати кросворд, в іншому робити інтелектуальну карту, в третьому дивитиися відео і знаходити в ньмому відповіді на питання тощо. Потім всі команди переміщуються. Також ви можете використати цей розподіл, якщо вам потрібно розділити дітей з різним рівнем успішності засвоєння теми.
6. Підкова
Ця організація учнівських місць заохочує до загального обговорення та полегшує спостереження за учнями та надання індивідуальної допомоги вчителем.
Читате також Квест у школі: інтерактивна форма позакласної роботи з учнями
7. Подвійна підкова
Подвійна розсадка у формі підкови дозволяє розмістити більшу кількість учнів поруч. Це дуже затишно, але має і деякі недоліки. Наприклад, учителеві важче ходити по класу. Учні позаду можуть відчути себе трохи відчуженими. Найкраще використовувати подібне розміщення під час роз'яснення нової теми, коли ви чекаєте на запрошеного гостя, чи перегляду відео.
8. Велика підкова
У вас є великий клас і багато учнів? Тоді ви точно можете використовувати цю організацію класного приміщення. На відміну від подвійної підкови, ця форма у великому класі не відокремлює учнів. Спереду немає окремої підкови, що робить простір більш відкритим для студентів ззаду.
9. Малий конференц-клас
Ви навчаєте невелику групу учнів? У цьому випадку розміщення конференц-клас – ваш варіант. Конференц-клас надає вашим учням уявлення про кімнати для ділових зустрічей. Використовуйте це розміщення при складанні правил для занять, плануванні події, обговорення в класі, тощо. Ви також можете практикувати мовлення (на уроках іноземної), дозволяючи студентам, що сидять один перед одним, розмовляти один з одним.
10. Великий конференц-клас
Для великого класу та відповідної кількості учнів теж є подібне розміщення. Використовуйте це розміщення так само, як було сказано вище. Ви також можете розбити дітей на пари і дати завдання на опрацювання в парі.
11. Ялинка
Ця організація навчальних місць має дві цілі. Це рядки з двох, трьох чи чотирьох парт, але трішки повернені в центр класу. Таким чином учні приділяють повну увагу вчителю чи учням в передній частині класу, і можуть легко переключитися на обговорення в свойому рядку.
12. Рядки
Така організація сидінь використовується в більшості випадків у старших класах, коли учням доводиться слухати викладача спереду. Тут вчитель не може дати відгуків один на один, оскільки важко дістатись до учнів у середині. Але при такому розміщенні в клас потрапить максимальна кількість учнів.
Читайте також П'ять інтерактивних методів навчання
13. Комбінація з комп'ютерами
Будь-яка з інших схем для сидіння в класі може бути застосована, якщо учні працюють з портативними пристроями, такими як ноутбуки чи планшети. Коли ви знаходитесь в класі з учнівськими партами та столами зі стаціонарними комп’ютерами, ви можете використовувати цей макет класу. Він дає вам огляд комп'ютерів ваших учнів.
14. Метелик
Ця схема, напевно, буде новою для вас. Нехай ваші учні працюють індивідуально, але вони сидять разом. Ця середина метелика служить місцем, куди учні йдуть за додатковими вказівками чи новим завданням. Все буде розкладене на цих партах посередині. Вчитель буде доступний для того, щоб дати більше вказівок, коли потрібно.
15. Око
Використовуйте форму «око» під час дискусії чи дебатів. Оберіть групу учнів, яка буде дискутувати посеред «ока». Решта – аудиторія.
16. Коло
Коло – це класична організація простору, при якій ви заохочуєте своїх учнів долучитися до бесіди чи дискусії.
17. Великі групи
Розділіть свою класну кімнату на дві великі групи. Нехай групи працюють над великими проектами, такими як організація заходу, створення власної «компанії», проведення політичних зустрічей з різними представниками тощо. Майте на увазі, що у вашому класі буде досить галасливо.
Читайте також Візуалізація навчального матеріалу: 7 корисних ідей та інструментів
18. Підкови
Використовуйте подібне розміщення парт для заохочення дискусій у менших групах. Запропонуйте для обговорення кілька сміливих тверджень або «проблем» щодо теми вашого уроку та дозвольте своїм учням обговорювати їх у своїх групах (іноземною мовою, до прикладу, якщо ви – вчитель іноземної мови). Заохочуйте своїх учнів до досягнення консенсусу чи вирішення проблеми.
19. Банкет
Використовуйте цей спосіб розташування парт задля двох речей. По-перше, коли ви передбачили роботу в парі (один проти одного). По-друге, це зручний спосіб для роботи в великих групах – створення оптимістичних/песимістичних прогнозів, колажів, розробка сценарію заходу тощо.
20. Власна схема
Використайте декілька способів розташування парт в одному класі і зробіть свій варіант.
Час від часу міняйте розташування парт в класі залежно від актиивностей, які ви запланували для роботи в класі, повірте, діти будуть вам за це вдячні і потім із задоволенням будуть вам допомагати переставляти стільці і столи.
Адаптований переклад з англійської 19 Classroom seating arrangements fit for your teaching
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram
Коментарі 4
Віталій
Дякую, дійсно корисна інформація. Але цікавить чи відповідають ці рекомендації Державним санітарним правилам і нормам влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів?
Людмила
Дякую, деякі форми були новими для мене!
Вікторія
Це було дуже корисно, дякую!
Анна Печерна
головна редакторка
"Освіта Нова"
Ми дуже раді бути кориснипми. Вдячні вам за фідбек!
Якщо ви зареєстрований користувач і хочете додати коментар то вам потрібно увійти, або ви можете додати коментар нижче анонімно.