Щодо шкільної програми «Інтелект України» (ІУ) точиться немало розмов – чи всім дітям підходить, чи є кращою за НУШ тощо. Ми зустрілися з вчителем та методистом початкової школи ліцею Educator (локація Нивки), в якому вже 2 роки викладається ця програма, Ольгою Мунтян, щоб разом розвіяти кілька упереджень і знайти відповіді на питання, які цікавлять батьків стосовно цієї програми.

Як організоване навчання за програмою «Інтелект України»

ІУ з'явилася 2008 року і розроблена на 12 класів. З появою НУШ творці програми «Інтелект України» адаптували її до Держстандарту. В програмі ІУ передбачені друковані зошити, які має придбати або школа, якщо йдеться про приватну, або батьки. Комплект зошитів на 1 місяць вартує для 1-4 класів – 350 грн, для 5-11 класів – 400 грн.

В першому класі заняття проходять в загальному друкованому зошиті для української мови і читання, математики та «Я пізнаю світ». Це зроблено для того, щоб першачкам простіше було орієнтуватися в завданнях. З другого класу передбачені вже три окремих зошити (українська мова та читання, математика, «Я пізнаю світ»). В середній школі відповідно додаються всі предмети, передбачені Держстандартом. З другого класу учні також працюють у звичайних зошитах і вчаться орієнтуватися на сторінці.

Всі уроки детально прописані, тобто вчитель чітко знає, що він має пройти з дітьми за урок, день, тиждень, рік. У першому класі на кожний тиждень передбачено окремий зошит. 35 тижнів на рік йде навчання, 35 зошитів потрібно пройти. І витрачати багато часу на підготовку до уроків вчителю не потрібно. З другого класу є 9 частин навчальних посібників, на кожний місяць. До кожного уроку підібрані відеоматеріали. Оскільки програма ІУ орієнтована на використання готових матеріалів, це значно зменшує можливості вчителів для власних креативних ініціатив. Творчому вчителю може бути складно підлаштуватися та реалізувати свої ідеї.

ІУ не має певного нахилу, це програма всебічного розвитку дитини. Але з математики ІУ йде на пів року попереду і завдання трошки складніші за завдання в НУШ. А предмет «Я пізнаю світ» містить теми з географії, біології, історії, фізики та хімії.

Чи всім дітям підходить програма ІУ

На думку пані Ольги, кожна нормотипова дитина може досягти результату, навчаюсь за цією програмою: хтось засвоїть програму на 100%, а хтось на 80%. Як і дитина, яка вчиться за НУШ.

Особлива підготовка до першого класу дітям не потрібна. Але має бути сформована навичка читання. Тоді діти зможуть рухатись в приблизно одному темпі і не відставати. У вересні акцент ставиться саме на посилення навички читання і розуміння прочитаного, а з жовтня починається активне навчання через виконання завдань (які потрібно вміти прочитати і зрозуміти) у друкованому зошиті.

На співбесіді з майбутнім першачком вчитель перевіряє сформовані навички і дає батькам рекомендації – зокрема, підсилити навичку читання за літо і зустрітись ще раз в серпні, або обрати НУШ.

Пані Ольга вважає, що при виборі програми потрібно звертати увагу на тип темпераменту. Дитині флегматичного типу може бути складніше адаптуватися до швидкого темпу ІУ з частими змінами активностей та завдань. Вже на 12-му тижні програми діти опрацьовують по три сторінки з кожного предмету, а це чимале навантаження для 6-річної дитини. Тому найкраще програма підходить тим дітям, які швидко вміють перемикатися з однієї активності на іншу (за один урок 10-12 активностей).

В суспільстві існує думка, що якщо дитина займається за ІУ, то в неї не буде дитинства. Це не відповідає дійсності. В Ліцеї Educator є діти, які інтенсивно займаються спортом і творчістю, і це їм не заважає успішно вчитись за ІУ. Головне не пропускати заняття і вміти читати перед 1 класом, щоб не було потреби щось надолужувати. Бо як дитині буде надто складно, то й мотивація зійде нанівець.

ІУ versus НУШ

Батьки, які обирають ІУ, думають, що за НУШ діти будуть гратися перший рік, але це хибне уявлення. НУШ – не «слабка» програма, просто навчальна діяльність має більше ігрових форм, ніж це було до впровадження НУШ.

Результат навчання в ІУ простежуються через певний період, важливим є чітке слідування змісту програми, навчальний матеріал закріплюється за допомогою різних типів сприйняття інформації та постійного повторення. В рамках програми НУШ у вчителя більше гнучкості, є можливість зупинитися довше на якійсь темі і індивідуалізувати навчальний процес. Хтось може вже самостійно читати букварик, а з кимось вчитель «розчитується».

Чи має переваги ІУ? Ні. Якщо вчитель сильний і знаходить підхід до кожної дитини, то не має значення, за якою програмою вчиться дитина. Єдине, що в ІУ повністю розроблена програма і вчителю до уроку треба просто готуватись, а не створювати його з нуля.

Питання адаптації

Дитина, яка вчиться за ІУ, може спокійно перейти в НУШ. Якщо ж дитина після НУШ планує перейти на ІУ, то потрібне тестування, під час якого вчителі перевірять, чи дитина впорається з активним темпом навчання, чи зможуть вчителі допомогти дитині адаптуватися. Якщо буде надто складно, то дитина страждатиме від відчуття неуспішності.

В тому випадку, коли дитині в НУШ занадто все легко дається, теж варто розглянути перехід на ІУ. Кожний випадок розглядається разом з дитиною, батьками і вчителями.

Цікаво, що частина родин, які побували через повномасштабне вторгнення росії в Україну за кордоном і відчули підхід до дітей в школі, свідомо обирають НУШ, як менш інтенсивну, помірковану програму. Або повертаються в Україну незадоволені помірним навантаженням в школі за кордоном і свідомо обирають інтенсивнішу ІУ. Але головне – це дитина. Основною нашою задачею є створення комфортних умов, які сприяють максимальному розкриттю потенціалу дитини. З цією метою проводиться співбесіда, за результатами якої батьки отримують рекомендації щодо програми.

Яка потрібна підтримка батьків

Батьки цікавляться, чи потрібно їм буде допомагати дітям з домашніми завданнями. Якщо ви віддаєте дитину в заклад повного дня, то домашні завдання дитина виконує під час самопідготовки в школі – самостійно або з допомогою тьютора. В першому класі йдеться не про домашні завдання, а про те, щоб доробити те, що дитина не встигла зробити на уроці. 

Вивчення іноземних мов і ІУ

Одне з важливих питань до школи від батьків – як вивчається англійська мова. Школи, які працюють за ІУ, самостійно організовують вивчення англійської. В Ліцеї Educator англійської мови 5 уроків на тиждень за Кембриджською програмою. Також є заняття з театрального мистецтва, під час якого діти готують виставу англійською мовою і презентують її батькам.

Що ще крім предметів ІУ

Крім програмних предметів передбачена фізична культура, цифрова грамотність, чистописання в першому класі в звичайних зошитах (діти пишуть чорнильною ручкою), а також гуртки і проєктна діяльність. Діти впродовж року готують 4 проєкти, останній, наприклад, стосується розвитку особистості – «Як я змінився за цей рік».

Як стати вчителем ІУ

Влітку кожний вчитель може безоплатно пройти двотижневі курси підготовки, безоплатно (4-5 годин щодня). Можна і самостійно розібратися, але на курсах це буде швидше і якісніше. Освітній заклад має подати заявку на навчання. Сертифікат дійсний 5 років. Вчитель може в перший рік, наприклад, заміняти і призвичаюватись до програми, а через рік взяти клас. По закінченню навчання вчитель має провести фрагмент уроку і продемонструвати засвоєння методики.

Джерело фото Depositphotos

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram