Osvitanova.com.ua

Агенція з добору шкіл для дітей School Navigator у співпраці з освітнім медіапорталом Освіта Нова ініціювали спеціальний проєкт «Інтерв'ю зі школами». Мета проєкту – роз'яснити батькам різницю між конкретними приватними школами. 

Трохи передісторії.

Агенція з добору шкіл School Navigator спеціалізується на вивченні запитів батьків та виявляє критерії, на які варто орієнтуватись при виборі школи. Зокрема, проводить глибинне інтерв'ю з батьками, психолог спілкується з дитиною. На основі особливостей сімейної ситуації та особливостей розвитку дитини аналітичний відділ агенції шукає школу, яка покаже найкращий результат співпраці саме з цією сім’єю.

Такий підхід зменшує хаос на ринку української шкільної освіти та негатив у сторону шкільних закладів. Команда School Navigator переконалась, що поганих шкіл немає. Є недостатньо інформації та нерозуміння різниці. 

Тож результатом цієї колаборації стануть глибинні інтерв'ю з представниками інноваційних/альтернативних/приватних шкіл України. Представляємо вашій увазі інтерв'ю з Оленою Цимбаленко, співзасновницею ABA School.

Пані Олено, скажіть, будь ласка, декілька слів про себе і про те, що вас спонукало відкрити власну школу.

За освітою я корекційна педагогиня і психологиня. Дисертацію писала на тему «Психологічні особливості формування здатності до комунікативної взаємодії у дітей з порушеннями спілкування». Займаюся корекцією поведінки абсолютно різних дітей, починаючи від дітей з порушенням розвитку, закінчуючи талановитими дітьми. 

ABA School стала структурним підрозділом організації «Центр АВА-терапії», яка починалася як корекційний центр для дітей з РАС. Наразі в нас є мережа з корекційних дитячих садків, де навчаються діти з порушенням розвитку, та логопедичний садок.

Діти з наших садків можуть переходити до школи при центрі, в якій є звичайні класи – для тих дітей, які вийшли на вікову норму, та спеціальні – для тих, хто має продовжувати навчатися за адаптованими програмами. Кожна дитина в нашій школі навчається в тому темпі, на який здатна.

Спеціальні класи в нас працюють з 2018 року. Починали ми з 6 дітей, яким прийшов час йти до школи, але і ми, і батьки розуміли, що набуті завдяки реабілітації навички діти розгублять у великому класі. Ці класи були прикріплені до дистанційної школи, але такий формат нам був незручний. Тому ми отримали ліцензію на початкову школу і відкрили у 2020 році загальноосвітню школу зі спецкласами. В планах – рости з учнями й відкривати середню школу.

З наступного року в нас при школі відкриється звичайний загальноосвітній садок, який працюватиме як прескул.

До кожної дитини, яку до нас приводять, ми підходимо індивідуально. Якщо дитині 7 років, але вона не готова до школи, то в нас є декілька варіантів. Якщо ми бачимо, що через рік у садочку дитина вийде на норму, то ми запропонуємо піти в садочок. Якщо й через рік дитина не вийде на норму, то ми заберемо її у корекційний клас школи й почнемо навчати за корекційними методиками.

Всього в ABA School зараз 5 класів: два спеціальних (1 і 2 клас), перший, другий і третій класи загальноосвітні.

Розкажіть про концепцію школи. Чим відрізняється ваша школа від інших?

Ми створили школу такою, щоб діти в ній розвивалися гармонійно. Тому приділяємо однакову увагу як природничим і гуманітарним дисциплінам, так і предметам мистецького циклу – музиці, малюванню, театральному мистецтву. 

Тільки навчати дитину в школі недостатньо. Тому в нас є комплекс заходів, який стосується корекції поведінки – ми формуємо в дітей соціальні й комунікативні навички, які допоможуть їм потім інтегруватися в суспільство і стати успішними.

Для нас успішність дитини – її здатність реалізувати себе певним чином без прив’язки до того, як це бачить суспільство. Можна стати ким завгодно – швачкою, художником, музикантом, математиком. Головне бути щасливим у своєму виборі й любити свою справу.

Ми намагаємося відходити від класно-урочної системи, бо кожна дитина розвивається у своєму темпі. Дитина може швидко засвоювати природничі дисципліни й повільніше – гуманітарні або навпаки. 

В нашій школі навіть у загальноосвітніх класах передбачене навчання у гнучких за рівнем групах. В класах максимальна кількість учнів – 8-10 осіб. Але навіть при цьому ми ділимо їх на 2-3 групи заради ефективності навчання. Діти знаходяться в тих групах, де вони встигають засвоювати матеріал, причому не обов’язково у своїй паралелі.

До прикладу. До нас прийшла дівчинка, яка б мала йти у 3 клас. Проте в силу певних обставин вона не вміла писати й читати. Брати її у спецклас було недоречно, тому ми оформили її у 2 клас. З тих предметів, де вона встигає, вона вчиться з групою своєї паралелі. По предметах, де їй дуже важко, вона приєднується до групи 1 класу.  

Наші вчителі та учні живуть у зовсім іншому режимі, ніж в традиційних школах, – вони не розлучаються після закінчення уроку, у педагогів немає окремого кабінету чи вчительської. Але головна відмінність у тому, на чому ґрунтується сам процес навчання дітей. Все навчання у школі базується на методі АВА, який фактично є методом навчання, що спирається на науково доведені закони формування поведінки та бере свій початок від робіт видатних фізіологів Павлова та Бехтерєва. Основний принцип, за яким працює АВА, – формування навчального середовища, де затребуваними є навички, над якими ми працюємо, та нефункціональними – небажані та соціально неприйнятні моделі поведінки.

Ми знаємо, на якому етапі які навички необхідно сформувати для подальшого щасливого й успішного життя, і щоденно працюємо над цим.

Все, що відбувається в школі, ми обов'язково обговорюємо з батьками, оскільки педагогам та сім'ї важливо працювати в рамках однієї системи. Зусилля педагогів будуть ефективними, якщо вимоги будуть однаковими вдома і в школі.

Яку проблему шкільного навчання ви хотіли вирішити відкриттям цієї школи? 

В Україні дуже мало шкіл, які дають чітку структуру навчання, якої ми прагнемо в ABA School. Зазвичай це якісь спеціалізовані школи. Наприклад, у нас була дитина, яку ми готували до вступу в ліцей Лисенка при консерваторії. Але далеко не кожній дитині потрібно вивчати деякі предмети настільки поглиблено, як передбачають ось такі спеціалізовані школи. 

Тому ми створили школу, в якій є чітка структура навчання, дисципліна, оцінки, домашні завдання, вимоги до каліграфічності та оформлення робіт.

Ми виховуємо в дітях наполегливість, спроможність робити над собою зусилля, самоконтроль. Ми не підтримуємо теорію про те, що дітям варто робити тільки те, що їм цікаво. Натомість підкреслюємо, що освічена і вихована людина має знати й вміти багато всього.

Дослідним шляхом ми з’ясували, що користування виключно друкованими зошитами призводить до абсолютного невміння структурувати інформацію. Тому ми як у старі добрі часи вчимося оформляти письмові роботи, рахувати клітини, самостійно розбирати та записувати умову задачі.

У нас працюють усі діти, кожний у своєму темпі. Всі знають математику, читають, вчать іноземну, грають в шахи, пишуть музичні диктанти й так далі. Наприклад, здібні до музики діти грають в нас на фортепіано. Інші можуть не грати, але всі співають, вивчають нотну грамоту, слухають і розбирають музичні твори. 

В шахи грають всі, хтось менше, хтось більш вдало. І у театральних виставах залучені всі учні. 

За потреби ми застосовуємо логопедичну корекцію.

На яку навчальну програму і методики ви орієнтуєтесь у своїй роботі?

Офіційно ми йдемо за НУШ, але модифікуємо його під той рівень, який вважаємо доречним. Часто в НУШ вимоги або завищені, або навпаки занижені.

Для формування навичок ми використовуємо методику ABA (Applied Behavioral Analysis) – прикладний аналіз поведінки. Це напрямок практичної психології, який пояснює, звідки береться поведінка, навички. Завдяки розумінню законів формування поведінки, ми можемо, з одного боку, коригувати ту поведінку, яку ми вважаємо соціально неприйнятною й шкідливою для дитини зараз чи в майбутньому. А з іншого боку, формувати ті навички, які вважаємо необхідними. 

Для формування бажаних поведінкових моделей ми створюємо таке середовище, в якому небажані моделі будуть нефункціональними, а бажані потрібні. Дитина відповідно розвиває в собі якості, завдяки яким отримує певні радості життя і преференції у створеному нами середовищі. 

«Навчальне середовище», яке формує дитину, – це насамперед пізнавальна діяльність та дорослі навколо. Допоміжні матеріали є вторинними без значущих дорослих. 
Ми підбираємо завдання та матеріали індивідуально, щоб дитина в більшості випадків потрапляла в ситуацію успіху – тобто напружилася, зробила зусилля і потім пораділа, що в неї вийшло. Така ситуація сприятиме в майбутньому докладанню зусиль з боку дитини. У нас усі діти націлені на те, що отримання результату – це чудово. Крім того, що ми вчимо радіти результату, після зусиль ми пропонуємо активності, під час яких діти можуть розслабитися. 

Є два принципи функціонування будь-яких живих організмів. Перший принцип: жива істота йде від неприємних почуттів до приємних. Другий: принцип збереження енергії. А способи можуть бути різні. Тобто ми робимо щось для того, щоб отримати приємний наслідок. Небажану поведінку ми відповідно не підкріплюємо, а за бажану надаємо бонуси й преференції.

Наприклад, дитина не хоче читати. Вона хоче уникнути неприємного напруження і зберегти енергію. Якщо ми дозволимо їй не читати, то посилимо небажану модель поведінки. Натомість ми можемо сказати: «Я тебе розумію, це важко, але в нас всі читають. Доки ти не прочитаєш, я не можу тобі дозволити піти з уроку».

У нас усі діти поводяться соціально прийнятним чином, незалежно від того, чи це діти з особливими освітніми потребами, чи це діти, які вже досягли вікової норми у своєму розвитку. Посеред уроку ніхто не кричить, не валяється на підлозі, не займається своїми справами. Від кожного ми вимагаємо тільки, те, що він може. 

Є речі, які ми готові обговорювати з дітьми, а є те, що ми не будемо обговорювати, бо це обов’язкове до виконання. Обов’язковим є відвідування уроків, навчання, дотримання певних правил спілкування тощо.

Якої системи оцінювання ви притримуєтесь і як даєте зворотний зв’язок батькам?

У нас 5-бальна система оцінювання. Діти отримують домашнє завдання, батьки завжди бачать, чим дитина займається. Оскільки школа маленька, ми маємо можливість постійно підтримувати зв’язок з батьками: пояснюємо, над чим дитина працювала, що їй вдається, а що треба підтягнути. З цього аспекту у нас класична система: щоденники, оцінки, домашні завдання. 

Завдяки тому, що школа маленька, ми маємо можливість один з одним спілкуватися. До того ж наш співзасновник і директор – психолог, який від самого початку працює з батьками. Протягом усього періоду навчання ми продовжуємо психологічно підтримувати як батьків, так і дітей, проводимо психологічні групи для батьків. 

Це все входить у вартість навчання. Адже наша школа формує цілісну особистість. Наше завдання не лише дати знання, а й підготувати дитину й батьків до життя. 

Розкажіть про засвоєння англійської мови: як це у вас відбувається?

У нас англійську мову викладає школа англійської мови Town School, з якою в нас укладено угоду. Її вчителі приходять до нас і викладають за своєю програмою. Ми обрали саме цю школу тому, що нам подобається їхній підхід.

Англійська мова також проходить по групах. Іде оцінювання, по закінченню курсу діти пишуть тестування. Якщо цей курс хтось не засвоїв, вони проходять його повторно або йдуть на додаткові заняття. Наше завдання не просто проходити програму, а отримувати результат. Орієнтуємося надалі на складання сертифікаційних іспитів. 

Розкажіть про розклад дня в школі, як проходить звичайний навчальний день?

Школа працює з 9.00 до 19.00. Заняття починаються о 9.40. Як і у звичайній школі, в нас є і розклад, і предмети, але немає класу – випадкового набору дітей, змушених одночасно проводити час на тому чи іншому уроці.

Перша половина дня присвячена загальноосвітнім предметам: математиці, українській мові, читанню тощо. В другій половині дня передбачені музика, фізкультура, проєктна робота, спільна творчість, читання казок, ігри.

Розклад дітей, попри його гнучкість, все ж таки залишається чітким і структурованим. Коли в дитини немає загальної структури дня, в неї підвищується тривожність. Більшості дітей потрібно розуміти, як влаштований їхній день, що за чим йде.

Коли холодно, ми гуляємо менше. Чіткого розкладу прогулянок в нас немає, коли тепло, діти можуть вийти пограти у футбол чи інші ігри.

У школі передбачений час на самопідготовку, частину домашніх завдань роблять у школі самостійно. А іншу невелику частину завдань діти роблять вдома. У середньому потрібно десь 1-1,5 год на підготовку домашніх завдань. На вихідні чи тривалі свята може бути більше.

Ви приділяєте значну увагу виконанню домашніх завдань. Обґрунтуйте свою позицію.

Навчання в групі з педагогом – це одне, а самостійне виконання завдань – інша справа. Що показав карантин – дітям, які робили домашнє завдання, дистанційка зайшла легше, ніж тим, хто намагався його уникнути. Не тому, що вони не можуть цього зробити, просто не випрацювали в собі звичку регулярно виконувати домашнє завдання.

Зрозуміло, що не у всіх дітей є окрема кімната, з усім тим потрібно виділити дитині стіл чи хоча б його частину, шафу для шкільного приладдя та підручників з зошитами. Потрібно привчати дитину організовувати себе, складати матеріали, які знадобляться для заняття, наводити лад у своїх речах, планувати справи, концентруватися на завданні. Ця навичка – працювати за столом, а не тільки під час гри – знадобиться для подальшого навчання.

Розпочати варто з виконання регулярних посильних завдань, пів години в день. Це має бути певний ритуал – спочатку домашнє завдання, а потім, наприклад, прогулянка чи перегляд улюбленого мультфільму. Такий підхід допоможе виробити звичку в дитини спочатку приділити час навчанню, а потім приємним активностям. Не йдіть на маніпуляції на кшталт «зробиш домашку, куплю морозиво». Це глухий кут. 

Дитина має вчитися виконувати прохання батьків змалечку і розуміти, що можна домовлятися і співпрацювати зі старшими. І так не лише у навчанні, а і зі справами по господарству. В такий спосіб ви наділите дитину зоною відповідальності, вона стане самостійнішою.

Діти, які давно займаються в нас, люблять домашні завдання і навіть самі їх просять. Тому що ми даємо такі завдання, з якими вони здатні впоратись. 

Додому ми задаємо найчастіше щось повторити чи прочитати, попрацювати над каліграфією чи математикою. А ще наші вчителі враховують зайнятість батьків, але вона не привід скасувати домашнє завдання.

Як організоване харчування? 

У нас передбачений час на сніданок, обід, підвечірок і вечерю, але всі приносять їжу з собою, ми її зберігаємо в холодильнику, гріємо в мікрохвильовці. Централізованого харчування немає. Якщо батьки захочуть, то це не проблема організувати. Але поки розмови нічим не закінчилися, усі хочуть носити своє.

Як ви розвиваєте фізичну культуру у школі? 

У дітей є звичайна фізкультура. На перервах вони можуть за бажанням грати в активні ігри. Переважна більшість дітей навчається в нас з раннього віку й вони знають, що на уроках ми працюємо, а на перервах «скидаємо енергію».

Які можливості діти мають для розвитку творчих здібностей? 

Ми приділяємо особливу увагу музиці, адже вона справді дисциплінує й розвиває. До того ж розвиває досить несподівано. Коли ми розпочинали, ми чесно не розраховували на такий відгук. Діти розкриваються й починають набагато краще розуміти інші речі. 

Діти із затримкою мовлення, діти, яким складно розуміти якісь абстрактні речі, чудово засвоюють нотну грамоту, пишуть музичні диктанти. Музика – це ще одна мова, яка дозволяє розуміти багато що додатково. Є в нас і загальнорозвивальна проєктна діяльність.

Чи організовуєте ви дітям екскурсії, подорожі, відвідування театральних вистав?

Ми ходимо в театр, гуляємо в парках, відвідуємо популярні виставки. Ми намагаємося ходити в якісь публічні місця для того, щоб діти розуміли, як поводитися в таких місцях. 

Крім того, така діяльність – це маса позитивних емоцій і вражень. А щоб формувати цінності, потрібно обговорювати спільний досвід, якого ми набираємося у такий спосіб.

Як ви організовуєте безпеку в школі? 

Ми орендуємо приміщення розміром в 300 квадратних метрів на першому поверсі жилого будинку.  Діти приходять, ми зачиняємося, ніхто сторонній не заходить, батьки дзвонять у двері, кожна дитина віддається батькам особисто. В камерах спостереження немає сенсу. Поруч є спортивні майданчики, де ми гуляємо. У нас немає медсестри, є аптечка. Наразі ведуться перемовини щодо укладення договору з клінікою на обслуговування. 

Розкажіть про ваших вчителів, за якими критеріями ви обираєте команду і як навчаєте?

Ми вважаємо, що краще взяти вчителя без досвіду роботи й навчити його під свою концепцію. Бо вчителі, які приходять з інших шкіл, уже мають певне бачення, яке навіть не стільки стосується освітнього процесу, а й функцій вчителя чи 3-місячних літніх канікул тощо. 

Вони вважають, що вчитель лише займається викладанням свого предмету, в нас же вчителі займаються і вихованням. Цим вчителям складно зрозуміти нас, а нам не дуже хочеться перевиховувати. Їх упередження, що є діти, яких можна навчити, а є ті, кого не можна, заважає. Ми впевнені, що навчити можна будь-яку дитину. 

На цей момент підготовка навіть тих людей, які прийшли з педагогічних ВНЗ є досить сумнівною. І корекційних педагогів, і логопедів, і вчителів усе одно треба навчати. Для того, щоб навчати, мені достатньо того, щоб людина була зацікавлена, адекватна й здатна до навчання. Бо вчити навчатися дорослу людину – це не те саме, що вчити навчатися дитину. 

Люди, які вже пропрацювали в нас рік, затримуються надовго. А ті, хто почали стажування, і розуміють, що це важко, а це дійсно важко, можуть іти. Таке буває. «Кістяк» у нас постійний, але при цьому відбувається якийсь притік-відтік молодих учителів.

Ми не наполягаємо навіть на педосвіті, вона зараз залишає бажати кращого. Набагато важливіші загальна грамотність, здатність до аналізу, бажання вчитися та вчити, спільні цінності. А принципам ефективного навчання, послідовності формування навичок тощо, – цього ми навчимо.

Середній вік наших учителів близько 30 років. Є й молоді дівчата, є й старші жінки. Учити легше молодших, працювати зі старшими.

Як проходить прийом в школу? Що потрібно знати про це батькам?

Батьки приходять з дитиною на співбесіду. Ми спілкуємося і визначаємо, які в дитини є навички. На цій підставі ми пояснюємо батькам, за умови їх принципової згоди з концепцією школи, чи ми готові брати дитину в загальноосвітню школу, чи в садочок, щоб підтягнути, чи в спецклас.

Якщо навичок недостатньо і дозволяє вік, пропонуємо підготовку до школи на базі садків «Центру АВА-терапії. Щоб потрапити до школи (як загальноосвітньої, так і корекційної) необхідно, щоб дитина вміла працювати у групі, виконувала інструкції, не виявляла агресивної поведінки.

Бліц 

Назва АВА School Формат офлайн-школа повного дня Адреса вул. Червононоткацька, 18б (метро Дарниця, Київ) Рік відкриття

загальноосвітня школа – 2020 р., корекційні класи – 2018  р.

Наявні класи 1 і 2 спецкласи, 1, 2, 3 загальноосвітні Макс. кількість дітей у класі  до 10 Загальна кількість дітей у школі 32 Програма навчання НУШ, метода АВА Вартість навчання 162 000 грн/рік (12 місяців, 13 500 на міс.) канцелярія входить у вартість навчання Сайт https://www.facebook.com/abashkola/

Якщо ви бажаєте також розповісти нашим читачам про свою школу і стати зрозумілішими для своїх клієнтів, залишайте заявку тут.

Фото надані ABA School

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram

Поширити у соц. мережах: