Кілька ідей до проведення тематичного заняття чи виховної години про Святого Миколая від Naurok.
Якщо розпочати виховну годину сухими історичними відомостями про свято, діти навряд чи втримаються від позіхань. Щоб одразу зацікавити дітей, радимо розповісти легенду про Миколая Чудотворця.
Тепер можна поставити дітям декілька запитань:
Які позитивні риси Миколая перелічені в легенді? Як саме Миколай допомагав людям? Чому святого Касіяна люди не поважають так, як Миколая? Чому Бог прогнав Касіяна?На картинці поруч із Миколаєм стоїть ягнятко та ослик. Варто пояснити учням і цей момент: «У деяких країнах вважають, що Миколай приходить не один, а з почтом: його супроводжують ягнята (інформують покровителя про слухняних малюків) та чортенята, які повідомляють про витівки дітей. Часто можна Святого побачити з осликом, який, за легендами, допомагає розвозити всім подарунки.»
Діти мають знати, що Миколай – це реальна людина, яку за благородні вчинки і праведний спосіб життя нарекли святою. Народився він приблизно 280 року в місті Патара (Греція). Коли Миколі було 17 років, померли його батьки – і він роздав майже все своє майно бідним людям.
Для цієї вправи клас потрібно розділити на дві команди та дати їм роздруковані тексти із пропущеними словами. Кожна з команд має заповнити прогалини словами зі скриньки, яка зображена на картці. Перемагає та група дітей, яка впоралась із завданням швидше. Після виконання вправи учні мають зачитати готові тексти.
Педагог називає традиції та повір'я, а учні мають, як детективи-Шерлоки, самостійно здогадатися і назвати: які з них вигадані, а які – справжні.
Щорічно на честь свята Миколая люди готують млинці. (Ні. Млинці готують на Масляну). Раніше саме 19 грудня розпочиналися передноворічні ярмарки, щоб на них дівчата та хлопці могли придбати матеріали та пошити вбрання до зимових свят. (Так, це правда). На свято Миколая дівчата збираються ввечері або вночі, щоб ворожіння підказало майбутню долю. (І це правда. Красуні гадають на перстнях, голці, дзеркальці, нитці, гребінці тощо). У День Миколая Чудотворця заведено пірнати в ополонку, щоб оздоровитися. (Ні. Така традиція є лише на свято Богоявлення (Водохреще)). 19 грудня люди йдуть до дитячих будинків та влаштовують дітям свято: виступають і дарують подарунки. (Правда. Оскільки за легендами, Миколай осиротів доволі рано, він став покровителем усіх сиріт. Тож Незалежна Україна відродила традицію святкувати цей день, відвідуючи сиріток у дитбудинках. Ще в цей день стала традиційною допомога бідним та тяжкохворим людям). У Роттердамі (Нідерланди) на свято Миколай, тримаючи в руках єпископську палицю, традиційно припливає на човні з Іспанії, а потім в'їжджає до міста на коні (ім'я коня – Амеріго). (Схоже на вигадку, але це правда. Діти щорічно чекають святителя та залишають перед вхідними дверима начищене взуття (для солодощів) і морквини чи солому (для коня)). У Польщі прийнято для подарунків від Святого Миколая тримати біля ліжка мішок. (Це не так. Дітлахи із Польщі для подарунків готують білі панчохи чи взуття). Скільки дає день Миколая снігу, стільки буде трави на Миколу теплого (22 травня). (Таке повір'я дійсно існує). У деяких регіонах України у святкових заходах бере участь ослик – це дозволяє зробити День Миколая більш атмосферним. (Це не так. Є деякі регіони України, де традиційно варять кутю та частують гостей медом).Легенди говорять, що святий Миколай дуже полюбляв спостерігати за дітьми, які сміються та весело грають.
Для гри «Поросятко» нам знадобиться невеличка подушка з рожевою чи білою наволочкою, на якій можна намалювати фломастером п'ятак та очі (можна ще прикріпити пластикову тарілку та наклеїти на неї вирізані з кольорового паперу очі, вушка і п'ятак). Учитель вмикає веселу музику, а діти починають передавати поросятко з рук у руки. Коли викладач поставить пісню на паузу, той, кому якраз передали поросятко, має продекламувати вірш про зиму чи Микола, я або розказати будь-яку легенду/історію із життя Чудотворця (за це учень отримує цукерку). Після цього пісня лунає знову, а гра продовжується.
Запропонуйте дітям побути деякий час акторами. Нехай хтось один грає роль Миколая, а хтось – хлопчика. Третій учень буде озвучувати слова автора. Це дозволить дітям відчути справжню магію свята.
Об'єднайте клас у кілька груп та роздайте їм малюнки, вирізані з картки, наведеної нижче. Прочитайте учням двічі невеличку легенду про Миколая. Потім запропонуйте їм відтворити історію, використовуючи зображення. Переможе та команда, яка впорається швидше. Коли учні виконають завдання, прочитайте історію ще раз та всі разом перевірте правильність послідовності зображень.
«Один чоловік їхав лісом і захопила його ніч. Мусив ночувати, випряг він воли, дав сіна. Коли дивиться: недалечко від нього на пустирі звіряче збіговисько. Злякався чоловік, ще б пак! Вовки, лисиці, зайці, ведмеді... таке назбігалося – страх глянути! Сидить заєць поруч із вовком і не боїться його. «Що воно за дивовижа», – думає собі чоловік. А коли йому від серця відлягло, він пильніше придивився й побачив: сидить поміж тією звіриною святий Миколай – старий сивий чоловік. Сидить і щось тим звірям розказує, а вони слухають, розвісивши вуха».
Далі обговоріть із дітьми цю легенду:
Як ви думаєте, чому заєць та вовк потоваришували? Що міг Миколай розповідати тваринам, щоб вони припинили ворожнечу між собою? А яких правил етикету потрібно людям дотримуватися, щоб жити в мирі та злагоді?Вікторина допоможе закріпити знання учнів, отримані під час виховної години.
1. Чи існував насправді Миколай Чудотворець? (так)
2. Чим прославився Миколай за життя? (допомагав бідним, сиротам, робив гарні вчинки)
3. Які традиції щодо святкування Дня Миколая ви запам'ятали?
4. Яким дітям святий Миколай дарує солодощі? (слухняним)
5. Де Миколай залишає подарунки дітям? (під подушкою, у взутті, у панчохах, біля дверей)
6. Що дарує Чудотворець дітям, які протягом року не слухали своїх батьків? (різки та каміння замість подарунки)
7. Коли католики святкують День святого Миколая? (6 грудня)
8. Яким ви уявляєте святого Миколая?
Ця виховна година розвиває ерудицію дітей. У легкій ігровій формі учні вивчають історію свята та його традиції, а ще вчаться розуміти цінність гарних вчинків у становленні особистості.
{{read_more|Читайте також| 3095, 1881}}
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram