Агенція з добору шкіл для дітей School Navigator у співпраці з освітнім медіапорталом Освіта Нова ініціювали спеціальний проєкт «Інтерв'ю зі школами». Мета проєкту – роз'яснити батькам різницю між конкретними приватними школами.
Трохи передісторії.
Агенція з добору шкіл School Navigator спеціалізується на вивченні запитів батьків та виявляє критерії, на які варто орієнтуватись при виборі школи. Зокрема, проводить глибинне інтерв'ю з батьками, психолог спілкується з дитиною. На основі особливостей сімейної ситуації та особливостей розвитку дитини аналітичний відділ агенції шукає школу, яка покаже найкращий результат співпраці саме з цією сім’єю.
Такий підхід зменшує хаос на ринку української шкільної освіти та негатив у сторону шкільних закладів. Команда School Navigator переконалась, що поганих шкіл немає. Є недостатньо інформації та нерозуміння різниці.
Тож результатом цієї колаборації стануть глибинні інтерв'ю з представниками інноваційних/альтернативних/приватних шкіл України. Представляємо вашій увазі інтерв'ю з Палієм Ярославом, співвласником «Ліцею Ольгинський».
Школа була заснована в 1991 році й тоді мала назву «Ліцей туризму». Фактично ліцей був підрозділом Інституту туризму, який готував кадри для туристичної сфери, а саме гідів-перекладачів та економістів туристичної індустрії. На той момент було лише три класи: 9, 10 і 11. У такому форматі він проіснував до 2004 року.
Директоркою ліцею була моя мама – Палій Ольга Ярославівна. Саме за часів її управління ліцей набув найбільшого розквіту. У 2004 році вона провела реорганізацію, ліцей став загальноосвітнім навчальним закладом І-ІІІ ступеня, назву залишили. Туристичну спеціалізацію залишили для 10-11 класів. За бажанням учні могли обирати поміж згаданими вище двома спеціальностями й отримувати сертифікати, що надавало їм перевагу при вступі до деяких київських вищих навчальних закладів.
Я закінчив ліцей у 2004 році. У 2009 році, моєї мами не стало, і ліцеєм почав керувати найманий директор. На той час я працював у туристичному бізнесі. У 2019 році я вирішив сам займатися розвитком ліцею, провів реорганізацію, оновив персонал на 90%, почав впроваджувати сучасні підходи й змінив назву на «Ліцей Ольгинський». Після 2019 року у ліцеї змінилося практично все.
Батькам я завжди наголошую, що ми є загальносвітнім навчальним закладом. Зараз є розмаїття шкіл – є академічні державні школи, є альтернативні, демократичні, онлайн-школи, є такі, які працюють за європейськими методиками.
Є діти, яким підходить академічний формат чи дистанційний, є діти, яким комфортно в демократичних школах. В концепції «Ліцею Ольгинський» лежить загальноосвітній формат. Певну частину ми беремо з академічних шкіл, застосовуємо деякі принципи з демократичних, ще частину позичаємо з досвіду європейських колег. Для дітей, яким більше підходить дистанційний формат навчання, ми відкрили у 2019 році онлайн-школу «Ліцей Ольгінський online».
У нас немає конкретної спрямованості на академічність чи демократичність, концепція нашої школи – це такий собі симбіоз різних елементів освітніх напрямів, який поєднаний в одне ціле. На мою думку, у цьому і є наша перевага, що школа має загальноосвітній характер. Таким чином ми можемо залучати більше дітей з різними світоглядами, з різними емоційними й розумовими здібностями.
Якщо дивитися по тих предметах, що в нас викладаються, то ми можемо себе позиціонувати, як школа з поглибленим вивченням іноземної мови та IT. Та й творчості ми приділяємо багато уваги. Такий предмет, як мистецтво в нас розділений на три: образотворче мистецтво, музична грамотність і хореографія. В основу концепції школи покладено прагнення знайти таланти й здібності дитини, які закладені в ній від природи. Нам важливо, щоб кожна наша дитина їх зрозуміла і почала розвивати в школі. А після школи чітко знала, ким хоче бути й в якому напрямку хоче розвиватися.
Наша онлайн-школа відрізняється від інших подібних проєктів. Вона працює на базі платформи Google Workspace for Education, яку Google розробив спеціально для навчальних закладів. Завдяки їй учні набувають практичних навичок роботи з основними сервісами Google, які зможуть застосовувати у повсякденному житті.
Онлайн-школа працює паралельно зі стаціонарною, тому у учнів є можливість в реальному часі доєднатися до стаціонарного уроку і поставити вчителю питання. Формат навчання передбачає також індивідуальний графік, необмежену кількість консультацій з вчителями, а також вивчення двох іноземних мов. Консультації проводять вчителі, які працюють в ліцеї в стаціонарному режимі.
Учні онлайн-школи зараховуються до стаціонарної, що дає змогу отримувати відповідні свідоцтва та сертифікати про навчання державного зразка.
В основу нашої початкової школи покладена програма НУШ, але вона на 50% видозмінена, як я й казав, шляхом наших універсальних компонентів. П’ятий клас у нас експериментальний, він йде по експериментальній програмі НУШ для середньої школи. Найбільшою перевагою системи НУШ для мене є те, що за умови не більше 15 учнів у класі, вона дає змогу викладачу виробити підхід до кожного учня й таким чином зрозуміти, до чого в нього є хист, талант і до чого лежить душа. Потім наш викладач дає батькам рекомендації щодо напрямку, у якому дитині варто розвиватися.
Коли в дитини є хист до творчості, малювання, ми повідомляємо батькам, що їм варто розвивати в дитині цей напрямок. Якщо це математика або IT, то відповідно рекомендуємо батькам звернути увагу на ці напрямки. Але стикаємось з проблемою, що батьки не хочуть до цього дослухатись. Змушують дитину поглиблено вивчати математику чи фізику в той час, як в дитини лежить душа до творчості. Тому що, мовляв, вони не бачать його художником, в нашій державі художники недостатньо заробляють. Доходить до того, що батьки віддають дитину в математичну школу попри те, що дитина не хоче цього.
За моїми спостереженнями батьки у віці до 40 років готові йти за інтересами дитини, батьків старше 40 років дуже часто важко в цьому переконати.
Є певна кількість обов’язкових годин. Оскільки ми є ліцензованим закладом освіти, то ми дотримуємося державних стандартів якості освіти й обсягу годин. Проте ми їх варіюємо й додаємо власну складову шляхом включення спеціалізованих предметів, що представлені в обов‘язковій програмі. Мова йде про хореографію, музичну грамотність, образотворче мистецтво й інформатику, іноземні мови.
За держстандартом, до прикладу, інформатика в початковій школі інтегрована в курс «Я досліджую світ», а ми її виділили окремо, й діти з 2 класу починають вивчати інформатику. Якщо ми переходимо до середньої школи, то за держстандартом виділена 1 година інформатики на тиждень, а ми даємо як обов’язковий елемент 2 години інформатики на тиждень.
Друга половина дня присвячена різноманітним факультативним курсам. Є гуртки, які так чи інакше перетинаються з навчальною програмою, ті ж IT-курси. Якщо в дитини є реальна здатність до IT, то вона отримує базу за держпрограмою, а потім ще йде на факультативні студії й глибше розвиває свій талант. Те ж стосується й образотворчого мистецтва, музичної грамотності, усіх інших предметів.
Ми беремо дитину з ООП тоді, коли вона ніяким чином не може впливати на освітнє середовище чи на інших дітей/вчителів. Дітей з проявами агресії чи складними діагнозами на кшталт синдрома Дауна ми не беремо. В нас є діти з дислексією, поверхневими формами аутизму тощо. Основний принцип – щоб заручником цього учня не була вся школа чи клас.
Як показує наш досвід, коли дитина з легкими формами психологічних особливостей, знаходиться в здоровому колективі, коли з нею працюють як батьки, так і школа, вона повністю соціалізується. Тому ми беремо дітей з ООП, але за умови легких розладів. В таких випадках дуже важливим є розуміння і визнання цієї проблеми самими батьками, тоді можливо виробити алгоритм допомоги такій дитині.
В нас були ситуації, коли ми приймали учнів з особливими освітніми потребами, але батьки не хотіли визнавати наявність психологічних особливостей у їхньої дитини, і тоді це все перетворювалося на конфлікт, який розповсюджувався на весь клас або на всю школу. В результаті ми вимушені були відраховувати таких дітей з ліцею. До речі, більшість негативних відгуків про нас надходять саме від таких батьків.
З минулого року при зарахуванні до нас нового учня, ми запровадили обов'язкову співбесіду учня з нашим психологом. Це дає нам змогу виявити в дитині якісь психічні особливості або розлади, й тим самим відсіювати дітей з глибокими та складними психологічними відхиленнями.
Ні. Ми не проводимо тестувань на знання. Якщо дитина погано навчається, то це не проблема її особистих навичок чи вмінь, це проблема вчителя. Я кажу вчителям, що їм надані всі можливості, а вони просто не зацікавили й не знайшли підхід до дитини. На жаль, зараз більшість вчителів не хочуть навчати, бо для цього ж треба більше старатися, взяти дитину на додаткову консультацію чи просто сісти й годину з нею поспілкуватися, поговорити. А це ж усе час. Через відсутність знань ми ніколи не відмовимо, лише через серйозні психічні розлади.
Наш психолог проводить співбесіди при вступі. До того ж він допомагає новим учням соціалізуватися в школі. Якщо дитина посеред навчального року приходить у новий клас, то їй важливо соціалізуватися в новому колективі. Також психолог постійно працює з дітьми з особливими освітніми потребами, тримає їх постійно під контролем та проводить із ними роботу в період якихось загострень.
З вересня ми започаткували службу медіації, яка складається виключно з учнів. Психолог виконує в ній менторську функцію, дає рекомендації, як в яких ситуаціях краще діяти. Завдання цієї служби – щоб щоденні конфлікти, які виникають серед дітей, вони розрулювали між собою, щоб це не переростало в щось більше.
У вересні цього року ми сформували шкільний парламент, який складається з 5 комітетів:
Комітет екології, Комітет медіації, Комітет науки, Комітет підприємництва, Комітет культури та масмедіа.Діти самостійно обирали делегатів в парламент від кожного класу. У своїх виборах орієнтувалися на пропозиції делегатів щодо змін в ліцеї. Служба медіації у нас виділена в окремий комітет. Туди входять 5-6 учнів і психолог, який їх направляє і консультує.
Куратор – це класний керівник, який є в кожному класі. Він відповідає за атмосферу в класі, щоб усе було добре в спілкуванні між дітьми, та за зв’язок з батьками. Саме куратор вибудовує міст між батьками й школою, регулярно цікавиться, чи все всіх влаштовує.
Якщо є якісь проблемні питання по дітях, то він доносить цю інформацію до батьків. Тобто куратор також виконує функцію менеджера, розв’язує всі нагальні питання, і паралельно викладає свій предмет.
Цей елемент є багатовекторним, кожен може обрати для себе зручний формат. У середній школі є електронні щоденники, де вчитель ставить оцінки, а якщо є якась проблема, то залишає коментар. Батьки мають доступ до електронного щоденника й коли вчитель ставить оцінку дитині, то їм приходить сповіщення про це. Вони заходять і бачать, на що варто звернути увагу.
Крім того, в рамках нашої школи працює програма Google Workspace for education. Це комп'ютерна програма від компанії Google. Там розміщуються всі учнівські роботи й досягнення. Завдяки цій програмі батьки мають змогу в будь-який час подивитися чим займається їхня дитина не лише під час навчання, а й у вільний час, у яких проектах бере участь, що і як робить.
Суть у тому, щоб витративши 10 хвилин часу щотижня, батьки мали повне уявлення про стан речей їх дитини в школі. Також куратор в телефонному режимі зв'язується з батьками та спілкується щодо успішності навчання дитини. Ще є такий інструмент комунікації як день відкритих дверей для батьків, який проходить в нас раз у четверть.
Це день, коли батьки можуть прийти до класного керівника й поспілкуватися на будь-які теми, пов’язані з їхньої дитиною: про успішність, поведінку, про те, що вони роблять у вільний час. Якщо батьки хочуть поговорити з вчителем-предметником, то ми запрошуємо цього вчителя до бесіди. Десь 50% батьків обирають саме цей формат. Вони протягом четверті взагалі не заглиблюються у навчальний процес, а за цей один візит отримують всю потрібну їм інформацію.
У нас власна кухня, свій штат кухарів, уся їжа готується з сьогодні на сьогодні. Меню формуємо самостійно і школа сама закуповує продукти.
Меню корисне і смачне, збалансоване й повністю відповідає санітарно-епідеміологічному стандарту, прийнятому у 2020 році. У вартість навчання харчування не входить. Якщо батьки бажають замовити, то обирають бажаний формат:
- сніданок+обід+вечеря,
- сніданок,
- сніданок+обід,
- обід+вечеря.
Дітям за тиждень надсилається меню в ґуґл-формі й вони обирають собі страви.
Англійська мова в нас викладається 5 годин на тиждень. Учні займаються за підручниками Cambridge. Другу іноземну мову – китайську, іспанську, французьку або німецьку – діти вивчають з 3 класу. Вона викладається дві години на тиждень.
Цей предмет у нас введений з вересня поточного навчального року. У 5-6 класі викладається як фінансова грамотність, а починаючи з 7 класу як соціальне шкільне підприємництво. Семи- та восьмикласники наразі працюють над створенням вендингового автомата, який би працював замість шкільного буфету.
Наразі ми обговорюємо, що буде продаватися і якою буде соціальна складова. Частину коштів плануємо витрачати на благодійність. Можливо поєднаємо цей з нашим екологічним проєктом і направимо кошти на діяльність, пов’язану зі збереженням довкілля. Нам важливо, щоб в рамках курсу соціального підприємництва діти отримали реальний підприємницький досвід.
З цього року ми стали учасником міжнародної організації екологічних шкіл. Для цього проєкту ми обрали три теми: здорове харчування, сортування сміття й збереження природного різноманіття тварин. Ми сформували відповідний комітет і розпочинаємо впроваджувати певні зміни в школі. Ми, я теж там є як ментор, лише даємо дітям певні рекомендації, а вони самі вже будуть приймати рішення.
В планах впровадити сортування сміття та проводити роз’яснювальну роботу про здорове харчування і користь спорту. Ми хочемо, щоб діти реально бачили в собі зміни – як у навчальних успіхах, так і у своєму фізичному, енергійному та психологічному здоров’ї завдяки здоровому способу життя.
Ми нагадуємо батькам, що якщо вони хочуть, щоб дитина виросла здоровою, успішною, щасливою й заможною, для цього три складові мають працювати в унісон: школа, батьки й сама дитина. Станом на сьогодні, найбільша проблема зі складовою батьків, тому що вони не хочуть у це вникати. Дуже часто буває так, що дитину віддають в школу, платять гроші за навчання й хочуть отримати успішну, здорову, красиву особистість. Як завжди казала моя мама «Дітей можна виховати разом з батьками, а не замість батьків».
Так, суть нашого шкільного парламенту полягає в тому, щоб налагодити плідну комунікацію між учителями, батьками й учнями. Уже зараз у кожному комітеті є спостерігач-ментор від викладацького складу й буде ще така людина від батьків. Знову таки це за бажанням, хто захоче, він буде входити в цей комітет і давати настанови чи поради зі сторони батьків.
Якщо ви бажаєте також розповісти нашим читачам про свою школу і стати зрозумілішими для своїх клієнтів, залишайте заявку тут.
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram