Osvitanova.com.ua


Інтернет та соціальні мережі сьогодні – клондайк інформації, який настільки ж небезпечний, як і доступний.  Роль окремого користувача докорінно змінилася. Тепер його особиста сторінка – канал поширення інформації та водночас його віртуальна візитівка. Особливе значення дотримання інформаційної гігієни має для освітян, які є прикладом для наслідування та одним з джерел отримання інформації для учнів та їх батьків. Розглянемо основні маніпуляції, в яких ми дуже часто беремо участь, не розуміючи, що це – шахрайство.

1. Сайти-сміттярки

Ці ресурси розміщують лайфхаки, псевдонаукові методи лікування, рецепти, а поміж них – фейки та замовну інформацію. Так серед численних рецептів пиріжків чи порад по догляду за кімнатними рослинами в потрібний час з’явиться фейк про загрозу вакцинації чи зраду в Верховній Раді. А вже звідти дезінформація опиниться у вас у стрічці, адже ви слідкуєте за цим ресурсом.

Якщо ви думаєте, що це неправда, перевірте свої вподобання. Можливо, ви підписались на одну зі сміттярок просто коли випадково поставили вподобайку.

 

2. Подарунки до дня народження відомих компаній: H&M, Adidas, MakeUp тощо

Такі повідомлення наразі ви можете активно бачити у Facebook та Viber чатах. Для отримання призу вам треба лише пройти опитування, переслати повідомлення чи заповнити анкету. Розчаруємо, подарунків вам не бачити, а ось шахраї можуть  отримати ваші дані та сегментувати вас як «легку здобич». Не дивуйтеся потім шквалу повідомлень про виграш в лотерею, дзвінкам від псевдоколекторів та повідомлень про те, що вашим близьким терміново треба допомога тощо.

Так, наприклад, у вересні цього року в інтернеті поширилася інформація про те, що від імені компанії H&M розігрують подарункові картки з нагоди 74-річчя компанії. Це шахрайська діяльність з метою збору персональних даних споживачів, до якої H&M не має стосунку.

 

3. Флешмоби та тести 

«Постав «+», якщо погоджуєшся», «Пошир до себе на сторінку», «Приєднайся до “ланцюга єдності”», «Вистав фото з різницею в 10 років/яка ти мама», «Дізнайся, ким ти був у минулому житті/хто заходив на твою» і т. і. Часто в такий спосіб збираються емоційні гачки – знаючи, на що саме ви реагуєте, маніпулятори запакують інформаційний вірус саме для вас. Або ж ваші фото будуть збережені в архів для створення сторінок ботів.

Це фото ілюструє той самий «ланцюг соборності», який у січні цього року заполонив стрічки користувачів Фейсбуку та сайти поважних медіа. Ідея чудова – створити онлайн-ланцюг з користувачів, який на карті покаже, що Україна – єдина від Києва до Сімферополя.

Для цього лише потрібно було авторизуватися через соцмережі на спеціальному сайті – і аватарка з'являлася у віртуальному ланцюгу. Понад сорок тисяч людей «стали у віртуальний ланцюг», не поцікавившись, хто саме автор цієї ідеї. А це – одна з найбільших компаній, яка виробляє горілку в Україні. Тобто учасники ланцюгу, коли реєструвалися через свої фейсбук-акаунти, передавали свої персональні дані горілчаній компанії.
 

Це лише крихта загроз, які чатують на вас в онлайні. Більше можна дізнатись на безкоштовному онлайн-курсі «Інформаційна гігієна. Як розпізнати брехню в соцмережах, в інтернеті та на телебаченні».

 

📌 Якщо ви вчитель – після проходження курсу отримаєте не лише сертифікат, але пріоритетне право на подарунок – нову книгу Оксани Мороз «Як не стати овочем. Інструкція з виживання в інфопросторі. Для її отримання треба буде  заповнити спеціальну гугл-форму.

Реєстрація за посиланням: https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1:Prometheus+IH101+2021_T3/about

{{read_more|Читайте також| 3634, 4572}}

Джерело фото Depositphotos

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram 

Поширити у соц. мережах: