Дослідникам непросто порівняти результативність онлайн-курсів в різних університетах: формати роботи, число студентів, метрики у всіх відрізняються. Як же в такому випадку виявити кращі практики? Команда вчених з Університету Флориди й Університету Північної Кароліни вирішила з'ясувати, чим відрізнялися кращі в США університетські онлайн-курси.

Дослідники вивчили списки нагород за найкращий дизайн онлайн-курсу і викладання онлайн, вручених професійними асоціаціями США, і зв'язалися з переможцями. На запит вчених відгукнулися вісім експертів з досвідом онлайн-викладання від п'яти років. З ними провели глибинні інтерв'ю.

Викладачі розповіли, через які елементи й складові їх курси отримали премії й відзнаки. І хоча вчені спілкувалися з кожним експертом окремо, ці шість ознак об'єднують найкращі онлайн-курси. 

1. Курс містить матеріали з практики

Матеріал ефективного онлайн-курсу не просто розкриває тему, вважають експерти. В ідеалі курс відповідає інтересам і майбутній професії студентів, а його матеріали автентичні, тобто не придумані в навчальних цілях, а взяті безпосередньо з практики.

Студенти повинні розвиватися не як слухачі лекцій з гіпотетичними прикладами, а як майбутні професіонали, здатні вирішувати реальні проблеми в своїй сфері. Експерти радять використовувати:

- нарізки зі свіжих радіопрограм за темами, близькими до досліджуваної, і їх обговорення на форумі курсу;
- інтерв'ю з представниками професії й документальні відеозаписи - наприклад, записи реальних судових засідань для студентів-юристів;
- подкасти з експертами за темами курсу, що демонструють стиль мислення професіоналів і містять актуальні приклади.

Хороша новина в тому, що викладачеві не обов'язково збирати всі матеріали самому. Іноді варто запропонувати студентам кейс і дати завдання відшукати по ньому максимум інформації.

2. Курс містить мультимедійні формати навчальних матеріалів

Цей пункт випливає з попереднього. У більшості сфер професіонали обмінюються інформацією в різних форматах, і студентам її теж слід передавати в оригінальному вигляді.

Коли автор онлайн-курсу готує власний контент, не варто обмежуватися відеолекціями або текстовими інструкціями. Крім них є ще аудіоформат, зображення, різні інтерактивні презентації та ігри. Різноманітність допомагає підтримувати увагу до теми й інтерес студентів. Один з експертів-учасників дослідження розповів, що отримав «неймовірні» відгуки, коли почав записувати свої лекції в новому на той момент форматі подкастів.

3. Курс передбачає створення цифрового контенту студентами

Щоб зв'язати матеріал курсу зі своїм життям і інтересами, студентам важливо не тільки вивчати запропонований контент, але і створювати свої матеріали. Індивідуально або в команді, застосовуючи синхронні або асинхронні технології.

Ці приклади експерти привели як найкорисніші для навчання види студентських робіт:

  • історії в цифрових форматах (наприклад, презентації) на теми, пов'язані одночасно з програмою курсу та з особистим досвідом студентів;
  • подкаст на дві-три хвилини з презентацією прочитаної статті;
  • електронний навчальний посібник на тему курсу у вигляді вебсторінка;
  • аудіовізуальні презентації, які комбінують навчальний матеріал і самостійно проведені інтерв'ю з експертами;
  • регулярні пости на тему курсу в соціальних мережах – інформаційні, з виразом свого ставлення, з посиланнями на нові матеріали;
  • онлайн-дебати.

4. Курс передбачає рефлексію й оцінювання навчання

Всі експерти погодилися, що студентам необхідно оцінювати пройдений освітній шлях як за допомогою перевірочних завдань, так і самостійно. Їм це допомагає визначити значущість навчання для себе, а викладачеві – оцінити, чи досягнуті поставлені освітні результати.

У курсах експертів-учасників дослідження використовувалися різні види тестів, письмових і мультимедійних завдань, в яких студенти показували, чого вони навчилися. Але найголовніше – після тесту або здачі роботи (тобто після зовнішнього оцінювання) студенти самі повинні були поміркувати, що вони дізналися з теми, оцінити свою роботу і роботи однокурсників.

5. Викладач відкрито пояснює мету курсу

Експерти вважають, що премії їм принесла в тому числі й відкритість. Протягом всього курсу вони позначали, як програма в цілому і її окремі модулі пов'язані з професійною областю студентів. Також вони пояснювали мету кожної оцінюваної активності й причини вибору тієї чи іншої технології для курсу.

Шоста ознака крутого онлайн-курсу пов'язана не зі складовими онлайн-курсу, а з тим, як викладач використовує дані й чи займається постійним вдосконаленням курсу.

Всі експерти відзначили, що хорошим стає курс, над яким постійно працюють. Дізнатися, що потрібно поліпшити, можна з різних джерел:

  • На більшості платформ студенти заповнюють обов'язкові опитувальники за підсумками навчання. Додатково експерти проводили власні опитування в середині або кінці семестру. Вони допомогли з'ясувати ставлення студентів до різних сторін навчання.
  • Результати тестів і іспитів дозволяють оцінити, чи досягають студенти заявлених курсом освітніх результатів. Це важливо для будь-якого курсу, але особливо важливо для тих, що входять до складу великих програм: від того, наскільки освоєно матеріал курсу, залежить, чи буде успішним подальше навчання.
  • Деякі експерти регулярно пропонують колегам-викладачам оцінити їх курси й виділити області для розвитку. Один з учасників дослідження відправляє створені на курсі студентські матеріали на зовнішню оцінку профільним експертам.

Джерело фото Depositphotos

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram