Співзасновниця та керуюча партнерка Креативної Міжнародної Дитячої Школи (КМДШ) Лідія Білас розповіла, що відбувається в середній освіті України, що буде реально потрібно за світовими прогнозами і чому такі зміни важливо втілювати вже зараз.

Грати на декілька кроків наперед

Технологічний розвиток, складно прогнозовані масштабні події – «чорні лебеді», зміни у сприйнятті людиною світу вимагають внутрішніх змін, що будуть передувати зовнішнім. Ті, хто зміг швидко адаптуватися до різких змін, викликаних пандемією COVID-19, певною мірою були готові до них або  доклали великих зусиль, щоб моментально зреагувати й не втратити позиції,  паралельно відкрили в собі нові актуальні в сучасному світі онлайн-можливості.

Якщо в державній середній освіті процес змін зазвичай гальмується через бюрократію та недостатню матеріально-технічну базу, то приватна має достатньо для цього ресурсу та мотивації. Простим методом насичення знаннями неможливо сформувати та розвинути в дитини критичне мислення та креативний підхід до вирішення завдань, актуальних для сучасності, тому підходи до викладання мають бути такими, що допоможуть дитині відчувати себе на одній хвилі зі світом.

Освіта як провідник нових цінностей

На сьогодні у суспільства є запит на глобалізовану та адаптовану до світових тенденцій освіту. Старій системі важко бути провідником нових цінностей без докладання зусиль у першу чергу до власних змін. Школа – це середовище, де дитина проводить левову частку свого часу та дорослішає, а оточення та вектор думок навколишніх має велике значення у формуванні особистості. У школі формується спосіб мислення дитини, з яким потім їй жити, здатність зберегти себе та віднайти «власний почерк» у цьому світі.

Актуальність приватної середньої освіти

В Україні приватна середня освіта – це досить нова ніша, тому на сьогодні вона ще не заповнена. Це пов’язано з довгим періодом окупності інвестицій у порівнянні з іншими бізнесами. Водночас це приводить у приватну освіту людей, які точно знають, що освіта важлива та хочуть впливати на її розвиток, знаємо це вже з дев’ятирічного досвіду функціонування нашої школи. На сьогодні в Україні відсоток приватних шкіл від загальної кількості становить менш ніж 2%, у той час як у Європі та Америці – від 6% до 12%. Приватні школи працюють з налагодженими бізнес-процесами та на конкурентній основі, що забезпечує якість освіти та внаслідок цього – майбутній успіх випускників.

Необхідні навички в контексті світового поступу

Для того, щоб здобуті у школі навички були актуальними не лише сьогодні, а й у майбутньому необхідно їх актуалізувати згідно зі світовими прогнозами. Всесвітній економічний форум (World Economic Forum) досліджує тенденції зміни потрібних на ринку праці навичок та формує прогнози кожні 5 років. У жовтні цього року було опубліковано нові прогнози до 2025 року.

Отже, ТОП-10 навичок, що будуть актуальні до 2025 року згідно з дослідженням Всесвітнього економічного форуму:

  1. аналітичне мислення та інноваційність;
  2. активне навчання та стратегії навчання;
  3. розв’язання складних проблем;
  4. критичне мислення та аналіз;
  5. креативність, оригінальність та ініціативність;
  6. лідерство та соціальний вплив;
  7. використання технологій, моніторинг та контроль;
  8. створення технологій та програмування;
  9. витривалість, стресостійкість та гнучкість;
  10. логічна аргументація, розв’язання проблем та формування ідей.

Експерти ВЕФ підрахували, що 50% усіх працівників потребуватимуть перекваліфікації. Майже всі керівники підприємств (94%) очікують, що працівники отримають нові навички на роботі. Отже, надзвичайно актуальною є звичка вчитися, яка формується ще зі шкільних років. Зробити нормою життя –  lifetime learning, щоб встигати за світом.

Індивідуальний підхід

Діти надзвичайно різні, особливо у наш час, коли інакшість стає нормою. Тому велику увагу треба приділяти гармонійному розвитку особистості  за індивідуальною траєкторією розвитку дитини. Для того, щоб визначити індивідуальний запит кожної дитини, з ними мають працювати практичні психологи, професійні тьютори. Основою є розуміння того, що люди навколо – інші: зі своїми вподобаннями, пріоритетами, цінностями. Вони відрізняються один від одного, проте це створю певну гармонію у світі.   Атмосфера взаєморозуміння у школі – це виграш як для дітей, так і для вчителів, оскільки ніхто не витрачає даремно енергії, а вона спрямовується на користь. Зараз уже не спрацює «гра в одні ворота», здебільшого діти ставлять під сумнів сказане та мають на це право. Школа має адаптовуватися під запити  покоління Z, бо все, що відбувається у школі, робиться для дітей. Коли у школі  натхненно працює професійна команда викладачів, які володіють сучасними методиками викладання та досліджують цей індивідуальний підхід, то все можливо.

Школа, яка вчить думати

Сучасна освіта – це система навчання, що допомагає дитині вчитися формувати свій світогляд та систему цінностей, де вона поважає себе та думку інших, відкрита до світу та взаємодій. Завданням школи є організувати процес залученості дитини в навчання, щоб зберегти її вроджену жагу до пізнання світу, аби це бажання зберігалося протягом життя. Ставлення до світу та спосіб мислення, що діти здобувають у школі, залишиться з ними на все життя. Дорослі ж можуть сприяти такому розвитку – слухати дітей трішки довше, розуміти, про що вони мріють, намагатися допомогти їм не розгубити це вміння.

Читайте також допис Лідії Білас Підготовка освітян. Чому навчання вчителів не менш важливе, ніж навчання дітей

Photo by Annie Spratt on Unsplash

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram