747 вчителів та 246 директорів шкіл із 28 країн взяли участь в опитуванні PISA про освітні виклики, що кинула пандемія.
Про актуальні освітні потреби і проблеми, про пріоритети, які спровокувала розставити пандемія, йдеться в посібнику “Шкільне навчання перерване, шкільне навчання переосмислене. Як пандемія Covid-19 змінює освіту”.
“Нова українська школа” зробила короткий огляд думок вчителів та директорів шкіл і навела відсоткові співвідношення думок респондентів про співпрацю під час дистанційного навчання, отримані знання, стратегії навчання та підтримку.
78% управлінців, які брали участь в опитуванні, вважають, що освітні телеуроки під час дистанційного навчання допомогли забезпечити безперервну освіту для учнів. Натомість, тільки 50% вчителів та директорів вважають так само.
Попри це, 68% вчителів та директорів вважають, що вчителям вдалося вичитати всю навчальну програму або її більшість для майже всіх учнів під час дистанційного навчання. А от посадові особи оцінювали цей показник у середньому в 43%.
Думки управлінців і директорів з учителями також розбігаються щодо того, чи можна визначити ефективність дистанційної освіти. Тоді як половина вищих посадових осіб вважають, що неможливо оцінити ефективність, лише 18% вчителів і директорів шкіл поділяють цю думку.
А ще 51% представників шкіл вважають, що дистанційно учні навчалися менше, ніж мали б у школі. І тільки 39% управлінців вважають так само. Також представникам шкіл і управлінцям запропонували оцінити, чи вчителі вміють брати участь у педагогічних мережах, які існують для професійного розвитку, чи діляться досвідом з іншими вчителями.
80% управлінців повідомили, що вчителі брали участь у таких мережах і 50% вчителів та керівників шкіл сказали так само. Також 80% управлінців впевнені, що вчителі мають доступ до інструментів, які дозволяють їм обмінюватися знаннями з іншими вчителями в межах країни. І тільки 64% учителів та директорів шкіл думають так само.
Близько 23% представників шкіл вважають, що стратегія роботи, яку розробив уряд, працює за схемою “зверху вниз”. Натомість, 70% повідомили, що співпрацювали з урядом. Близько 28% повідомили, що співпрацювали і з урядом, і з батьками.
Деякі респонденти повідомили, що мали конфлікти з вчителями (21%), батьками (25%) або між урядом і школами (18%) під час дистанційного навчання. Більше 62% повідомили, що комунікація була добре організована між усіма, і 82% сказали, що всі зробили все можливе, щоб допомогти організувати дистанційне навчання.
Читайте також: 15 порад для шкіл і влади, як підготуватися до другої хвилі пандемії. Дослідження PISA
Респондентам запропонували оцінити кількість навчальних днів, виключаючи вихідні та святкові дні, коли учні не могли відвідувати школу. За словами вчителів, учні провели в середньому близько 30-50 навчальних днів удома. Деякі заявили, що для того, аби надолужити пропущені дні, працюватимуть з дітьми влітку або збільшать робочий день чи тиждень.
Близько 87% респондентів вказали, що учні отримують знання і завдання безпосередньо від своїх вчителів, 50% вчителів вказали, роблять це самі та за допомогою інших засобів. Найбільш поширеними ресурсами під час дистанційного навчання виявилися онлайн-інструкції, навчальні ресурси та навчальні пакети з друкованими ресурсами і освітнім телебаченням.
Незважаючи на різноманітність ресурсів, які вчителі використовували, аби забезпечити безперервність освіти, багато учнів не мали доступу до дистанційного навчання під час карантину. За оцінками респондентів, близько 75% учнів навчалися дистанційно.
Більшість вчителів і директорів шкіл повідомили, що дистанційне навчання було добре сплановано й виконано. Натомість, 18% вважають його хаотичним, і майже 48% повідомили, що багато імпровізували. Також 17% заявили, що учні мали більше навантаження онлайн, ніж офлайн, а 51% сказали, що менше.
Думки респондентів розділилися щодо того, чи відрізнялася стратегія дистанційного навчання від того, що зазвичай відбувається в школі. Близько 30% вказали, що це було схоже, 47% вказали, що основна увага приділялася меншій кількості предметів, ніж зазвичай.
А от 21% вказали, що увага приділялася залученню студентів, але не академічному навчанню. Водночас, кожен п’ятий вчитель вказав, що керівники не пропонували їм можливості для професійного розвитку протягом дистанційного навчання.
Читайте також: Освіта може стати більш суспільною справою, а не просто послугою. Засновник PISA про школи після пандемії
Директорів та вчителів запитали про стратегії відкриття шкіл. 45% відповіли, що хочуть і будуть сприяти тому, аби всі школи відкрили в один день, 37% вважають, що краще це робити в різні дати, випускаючи різні рівні освіти, 40% вважає, що треба випускати почергово, залежно від класів. У 14% випадків школи відкриватимуться в різні дати, залежності від місця розташування.
Після відкриття шкіл відвідуваність не буде обов’язковою у 23% випадків, в 43% випадків це буде обов’язково, за винятком учнів, які мають хворих членів сім’ї. В одному з трьох випадків (34%) відвідуваність буде обов’язковою для всіх.
63% респондентів кажуть, що учні мають відвідувати школи позмінно, 51% підтримуюмують повне повернення учнів. І 44% вважають найкращою гібридну модель навчання: індивідуальне й дистанційне навчання разом.
Здебільшого вчителі не мають або не бачили посібників, виданих урядом, в яких визначені умови для відкриття шкіл. Однак плани для відкриття шкіл містять заходи, які усуватимуть прогалини в навчанні для всіх учнів. Зокрема, для учнів із соціально-вразливих сімей, учнів, які не могли отримати доступ до дистанційного навчання, учнів, які ризикують повернутися до попереднього класу, і які спустились на нижчий рівень.
Також повинні бути положення, де йтиметься про благополуччя учнів. Зокрема, про те, що треба оцінити стан їхнього психічного здоров’я і надавати їм консультації та допомогу тим, хто стали жертвами насильства в сім’ї.
Хоча 46% вчителів вказали, що знають про існування планів коригування навчальної програми, 23% не будуть цього робити. 50% ще не знають, чи будуть коригувати навчальну програму, і тільки 27% дотримуватимуться плану.
Також у плані повторного відкриття шкіл йдеться про навчання й консультування вчителів та керівників шкіл. Але тільки один із двох (40%) учителів і директорів планує час для навчання вечорами, вихідним або влітку. І 28% не розглядали такі розширення під час навчання.
Марія Марковська, “Нова українська школа”
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram