Ми в «Освіта Нова» провели власне опитування батьків та дітей різних шкіл, в якому просили відповісти на низку запитань про дистанційне навчання. Результати вражають, хоча, якщо заглиблюватися у розмірковування, досить очевидні.

Більшість відповідей анонімні, із зрозумілих причин. Ми вказуємо лише місто, номер школи та клас.

У звичному усім нам образі життя батьки не цікавляться по-справжньому, як живе дитина у школі. Вони дізнаються поверхневу інформацію зі слів дітей (а ми знаємо, як діти «люблять» розповідати щось про школу), або ж просто по оцінках. А як відбувається процес навчання? А що взагалі подобається найбільше дитині? Не кожен відповість.

Протягом двох місяців батьки мали можливість спостерігати за дистанційним навчанням своїх дітей і брати в ньому безпосередню участь. Ось що вони нам розповіли.

 

Єва Антонова

1-й клас, м. Київ, школа №66

Діти мають 3-4 уроки на день по 30 хвилин, домашні завдання з кожного предмету, на виконання яких витрачається 2-4 години. Загалом проводить за комп’ютером 2 години на день.

Батьки мають забезпечити та контролювати весь процес навчання дитини, комунікацію із вчителями, виконання домашніх завдань та бути вчителем для дитини – пояснюють матеріал, замість вчителів. На це витрачається багато часу, адже дитина в першому класі не може вчитися самостійно.

 

Учень 1-го класу, школа №29

Вчителі дають завдання учням для самостійного опрацювання у месенджерах. Пропонують презентації в PowerPoint для роботи з розвитку мовлення з батьками. 2-3 рази на тиждень проводиться урок математики по 30-60 хвилин. А також використовується платформа vchy.com.ua.

Тож батьки задіяні у навчанні на 100%, отримують завдання від вчителів, навчають дитину та надсилають виконані домашні завдання на перевірку вчителям. Щонайменше процес займає 3-4 години.

Дитина проводить за мультиками на день від 3 до 8 годин, адже мамі треба весь час працювати онлайн.

Як змінилося ставлення дитини за час карантину до офлайн-навчання та школи? Інтерактивні додатки з англійської та математики дуже подобаються, малювала поза школою в zoom.

Як було би правильно організувати процес дистанційного навчання? 3 уроки в zoom: математика, мовлення, творчість – було б ідеально. Відмовитися від домашніх завдань, залишити малювання. Нормальні уроки ритміки на відео – 5-15-хвилинні ролики.

 

Приватна школа World School, Київ. 2-й клас. Анонімно

Навчання відбувається в Zoom, уроки за графіком, як відбувалося в школі в звичному режимі. На день 5 уроків по 30 хвилин, та 20 хвилин перерва.

Домашні завдання є з кожного предмету, на їхнє виконання дитина витрачає до 2 годин.

Загальний час за комп’ютером – до 3 годин на день.

Дитина самостійно справляється із навчанням, батьки не задіяні або мінімально – слідкують за виконанням домашніх завдань та мусять надсилати їх учителям, що займає близько години часу на день.

Як змінилося ставлення дитини за час карантину до офлайн-навчання та школи? Дитина хотіла б повернутися до офлайн-навчання, бо скучила за друзями і вчителями. Але загалом онлайн-процес не викликає труднощів.

Як було би правильно організувати процес дистанційного навчання? Все влаштовано прекрасно. Зауважень немає.

У разі виникнення індивідуальної потреби бути відсутніми в школі, чи розглядаєте ви можливість переходу на дистанційне навчання. Короткостроково, до 2-3 місяців.

Що повинна надати/зробити школа, що вам і вашій дитині підійшов формат дистанційного навчання? Робочі зошити та роздруківки для виконання завдань; зручні онлайн-форми для проведення тестувань.

Переваги онлайн-навчання: мобільність, комфортна домашня обстановка, можливість для батьків бути присутнім на уроці і побачити процес зсередини.

Недоліки онлайн-навчання: за умови поганого зв’язку дитина може щось пропустити, недочути; домашні завдання виконуються вдома, а не в школі; важко швидко переключитися на сприйняття інформації онлайн.

 

Приватна школа Basis. Анонімно

Навчання в Zoom, уроки за графіком, як відбувалося в школі в звичному режимі. 4-5 уроків на день по 40 хвилин, перерва – 15 хвилин та обід – 2 години.

Домашні завдання є, на виконання дитина витрачає до 2 годин часу. Загальний час за комп’ютером – 4 години на день.

Школа повністю організувала дистанційне навчання та уроки дитини, тож батьки можуть половину дня присвятити своїм справам.

Як змінилося ставлення дитини за час карантину до офлайн-навчання та школи? Більше подобається в школі, але школа організувала процес навчання та спілкування дітей так, щоб їм було комфортно та подобалось.

Як було би правильно організувати процес дистанційного навчання? Загалом все задовольняє, але офлайн-навчання комфортніше для всіх. Було б краще відмовитися від домашніх завдань або зменшити їхню кількість.

Переваги онлайн-навчання: не пропускаєш заняття під час поїздок та хвороби; діти навчаються правил онлайн-спілкування та етикету. Не витрачається час на дорогу в школу.

Недоліки онлайн-навчання: брак живого спілкування; неможливість спілкуватися одночасно, лише по черзі. Вчителям складніше контролювати письмові роботи ти роботу на уроці.

 

Учениця 2-го класу київської школи

Вчителі видають завдання учням для самостійного опрацювання у месенжерах, перевіряють тестові роботи. Безпосередньо онлайн-навчання з викладачами зі школи немає.

Щодня проходить по 2-3 уроки, на виконання завдань витрачаються мінімум 4 години, а інколи і весь день, враховуючи, що спортивні секції й музика також проходять онлайн.

Батьки вимушені забезпечити та проконтролювати процес навчання дитини. Вони пояснюють матеріал замість вчителів, слідкують за виконанням домашніх завдань та надсилають учителям тощо. Тобто батьки все беруть на себе.

Як було би правильно організувати процес дистанційного навчання? Зробити уроки з поясненням в zoom, закріпити за дітьми кураторів, які би могли вирішувати все, що не зрозуміло, перевіряти домашнє завдання.

Переваги онлайн-навчання: не витрачається час та сили на дорогу; дитина робить все в своєму темпі; привчається до самостійності.

Недоліки онлайн-навчання: має бути наставник, діти не сприймають батьків. Батьки не пам’ятають, як пояснювати якісь правила, тобто вони мають спочатку зрозуміти методологію, а потім пояснити. А це час й нерви.

 

Учень 5-го класу. Анонімно

Київ, школа №189

Деякі ініціативні вчителі організували вибіркові онлайн-уроки, інші дисципліни – самостійна робота учнів над матеріалами та завданнями, які вчителі викладають на Google-диску.

Два онлайн-уроки на тиждень по 30-40 хвилин, увесь інший час – самостійна робота. «Вчимося без вчителів. О 9:00 дитина починає займатися. Кінець занять, як пощастить, буває і о 21:00. Останнім часом ввела правило, що працює максимум до 17:00. Так довго, тому що важко сісти і зробити. Особливості дитини...»

Батьки мають забезпечити та контролювати весь процес навчаня дитини, комунікацію із вчителями, контроль виконання домашніх завдань та бути вчителем для дитини. Процес займає від 3 годин на день.

Як змінилося ставлення дитини за час карантину до офлайн-навчання та школи? Дитині школа продовжує подобатися, хоча дитина сумуэ за традицыйним навчанням. Більше подобається навчатися у школі, бо вдома важко себе організувати та ліньки (попросив "ліньки" виправити на "важко") самостійно опрацьовувати матеріал. Батьки більш вимогливі, ніж вчителі, та ще й завдяки карантину мають можливість контролювати процес навчання більш серйозно, ніж раніше. У онлайн навчанні подобається той факт, що до виконання завдань можна приступити у зручний для час. Можна поспати трохи більше :).

Як було би правильно організувати процес дистанційного навчання? Зробити онлайн-уроки по шкільному розкладу – 30 хвилин урок, 10 хвилин перерва. Обсяг домашніх завдань такий самий, як до карантину. Обов'язково – чіткі строки здачі усіх завдань. Тобто завдяки використанню додатків типу Zoom для більшості дітей нічого не змінилося б. Простий онлайн-доступ до вчителів.

Чи розглядаєте ви можливість переходу на дистанційне навчання? Раніше була така думка. Карантин дав гарний досвід. Мій висновок: не хочу, не готова до дистанційного навчання саме я, мама.

Переваги онлайн-навчання: можна самостійно обирати більш зручний час для того або іншого заняття; з'являється більше часу для позашкільних занять; дитина вчиться самостійно працювати з різними технологіями, опрацьовувати матеріал самостійно, вчиться знаходити інформацію.

Недоліки онлайн-навчання: розслаблює відсутність живого спілкування з вчителем; не вистачає спілкування з однолітками.

З якого класу ви вважаєте ефективним навчатись онлайн? Тільки як додаткові уроки.

 

Київ, школа №20. 6 клас Анонімно

Навчання відбувається у Microsoft teams. В zoom лише вибіркові предмети – англійська, французька мови, іноді українська та історія. Урок триває 45 хвилин. Домашні завдання є з кожного уроку, на їхнє виконання дитина витрачає 2-4 години часу.

Загалом дитина проводить за комп’ютером 3-4 години на день.

Батьки у навчанні задіяні вибірково – іноді допомагають, іноді відправляють виконані завдання.

Як було би правильно організувати процес дистанційного навчання? Прибрати усю зайву маячню, залишити лише ключові уроки, організувати контроль і залучити тьюторів.

У разі виникнення індивідуальної потреби бути відсутніми в школі, чи розглядаєте ви можливість переходу на дистанційне навчання? Розглядаю взагалі перевести дитину на дистанційне навчання.

Що повинна зробити школа, що вам і вашій дитині підійшов формат дистанційного навчання? Якісні відеоуроки та кейс-уроки замість «почитати в підручнику самостійно».

Три переваги онлайн-навчання: економія часу, дитина вчиться бути організованою та обирає, що вчити.

Три недоліки онлайн-навчання: безсистемність, безконтрольність та байдужість вчителів.

 

Михайло Буліга, 6-й клас, м. Київ, школа №66

Дистанційне навчання – це вибіркові онлайн-уроки, організовані ініціативними вчителями, та самостійна робота учнів. На день проводиться один онлайн-урок, та 4-6 годин дитина витрачає на самостійне виконання домашніх завдань.

Батьки витрачають на перевірку та контроль виконання домашніх завдань до 2 годин на день.

Як змінилося ставлення дитини за час карантину до офлайн-навчання та школи? Звісно, дітям не вистачає живого спілкування, а це дуже важливо. Не можу сказати, що йому не подобається домашнє навчання, проте тут неможливо знайти відмовки, як в школі. І в цьому віці (12 років) ще необхідний постійний батьківський контроль, адже діти тільки навчаються самодисципліні.  Подобається, що не потрібно рано вставати, можна відкласти заняття та пограти. І тут вмикаються батьки, щоб своєчасно нагадати про навчання або мотивувати.

Як було би правильно організувати процес дистанційного навчання? Правильніше та цікавіше подавати матеріал; зменшити кількість домашніх завдань. Я б запропонувала оцінювати або ввести мотивацію для викладачів, адже деякі просто дають багато матеріалу для самостійного опрацювання і видно, що вчитель не працює. Так само видно, які вчителі дуже стараються, подають матеріал в різному форматі та перевіряють у різний спосіб – у таких дітям подобається навчатися, вони легко і просто засвоюють предмет та не пропускають жодний урок.

Переваги онлайн-навчання: вільний графік; розвиток самодисципліни у дитини; батьки бачать прозору картинку, наскільки працюють і діти, і вчителі.

Недоліки онлайн-навчання: надто багато часу дитина проводить за комп’ютером; брак живого спілкування із однолітками; мало активності.

 

Анна Джус, 6-й клас, школа ThinkGlobal, м. Львів

Дистанційне навчання проходить в Zoom. 5-6 уроків на день за звичним шкільним графіком. Урок триває 40 хвилин, перерва – 20 хвилин. Є домашні завдання з кожного предмету, на виконання яких дитина витрачає до 2 годин. Загалом проводить за комп’ютером 6 годин на день.

Школа повністю організувала дистанційне навчання та уроки дитини, вона справляється самостійно. Тож батьки задіяні мінімально та можуть половину дня присвятити своїм справам.

 

Учень 6-го класу, Харків

«Немає системності у вчителів. Багато вчителів не мають навичок користувача платформ Zoom, Classroom тощо. Мають недостатню технічну базу – комп’ютер тощо». Тому навчання переклали на плечі дітей та батьків.

 

Учень 7-го класу, школа №51, Запоріжжя

Подобається, що завдання можна виконувати в будь-якому місці. Але краще було б зменшити обсяги завдань та приділити більше уваги поясненню матеріалу. Батьки допомагають із проектними роботами та творчими завданнями.

Переваги онлайн-навчання: можна робити завдання в будь-якому місці та в будь-який час; багато творчих та цікавих завдань.

Недоліки онлайн-навчання: потрібен швидкісний інтернет; багато завдань, замало пояснень.

 

Аріанна Ткаченко, школа №220, Київ

Батьки отримують завдання від вчителів у месенжерах, слідкують за виконанням домашніх завдань та мусять надсилати їх учителям, забезпечують та контролюють весь процес навчання дитини, та пояснюють матеріал дитині, замість вчителів. Тому урок триває 1,5 години, самостійно вирішуємо про час перерви. Загалом навчання займає до 4 годин на день.

Як змінилося ставлення дитини за час карантину до офлайн-навчання та школи? Дуже сумує за однолітками, вчителем, але стала навчатися ліпше за рахунок індивідуального пояснення батьків.

 

Олександр Яворський, школа  №4, Херсон

Дистанційне навчання відбувається в Zoom, уроки за графіком, як відбувалося в школі в звичному режимі. Вибіркові онлайн-уроки, організовані ініціативними вчителями, та самостійна робота учнів. Вчителі видають завдання учням для самостійного опрацювання у месенжерах.

Дитина має 4 уроки на день по 30 хвилин. Домашнє завдання з кожного предмету, на виконання витрачається до 2 годин Загалом за комп’ютером проводить до 4 годин на день.

Школа організувала дистанційне навчання та уроки дитини, тож батьки мають час для власних справ. Але і мусять слідкувати за виконанням домашніх завдань, надсилати їх учителям. Допомагають із проектними роботами та творчими завданнями.

 

Київ, школа №151

Вчителі видають завдання учням для самостійного опрацювання, у месенжерах. Лише один учитель проводить уроки онлайн й то з певними учнями, про що інші однокласники дізналися через 3 тижні карантину. Завдання іншими вчителями даються в Google Сlassroom одразу на кілька днів. Тож батьки мають забезпечити та контролювати весь процес навчаня дитини, комунікацію із вчителями, виконаннями домашніх завдань та бути вчителем для дитини.

Домашка є з майже всіх предметів, окрім праці, малювання, фізкультури. Хоча по музиці й співам є – написання конспектів.

Загалом дитина проводить за комп’ютером 8 годин на день.

 

Наші висновки

Більшість відповідей показали, що державні школи не змогли адаптуватися до дистанційного навчання за два місяці карантину. Вчителі переклали навчання на плечі батьків, а батьки взяли цю відповідальність на себе. Замість того, щоб розвантажити дітей в такий непростий та новий для усіх період, вчителі збільшили навантаження на родини – вони дають купу домашніх завдань та перевіряють виконання, замість того, щоб дійсно навчати дітей, пояснювати матеріал, використовуючи сучасні онлайн-технології. Роль учителя взяли на себе батьки. А діти перевантажені, адже одночасно із необхідністю швидко навчитися самостійності вони втратили можливість живого спілкування із друзями та не можуть бути фізично активними як до карантину.

Натомість приватні школі швидко адаптувалися до нових умов. Вони взяли відповідальність на себе, проводять уроки онлайн та зменшили обсяги домашніх завдань.

Які ж знання отримують діти за ці два місяці – величезне питання. Адже незрозуміло, чому саме навчаються діти – чи-то гуглити інформацію, чи-то викручуватися, чи-то опановують онлайн-інструменти? Але точно не запам’ятовують те, що механічно пишуть у подібних «контрольних роботах».

Що відбувається в родинах, де є декілька школярів різного віку? У декого просто не вистачає гаджетів для усіх дітей та батьків, щоб забезпечити такий навчальний процес.

Вчителі розділилися на два табори. Перші намагаються підлаштуватися під сучасні реалії, опановують онлайн-технології та намагаютьсмя креативно підходити до дистанційного викладання. Другі або проявили байдужість до нового формату і переклали відповідальність на батьків, або не мають можливості для дистанційного онлайн-викладання. Тож карантин показав, що переатестація та перевірка компетентності вчителів сьогодні вкрай необхідна.

 

Карантин та вимушене дистанційне навчання демонструють батькам справжню ситуацію з сучасною українською школою. Сподіваємося, що саме у батьків з’явилися логічні запитання до системи, вчителів, адміністрації шкіл та міністерства, які тепер вони голосно озвучуватимуть. Адже це свідчитиме про те, що батьки врешті зрозуміють, що саме вони – батьки – є замовниками та клієнтами освіти, і можуть впливати на необхідні зміни в школі задля майбутнього своїх дітей. Починаючи з переосмислення процесу навчання в кожній родині, може початися новий етап розвитку для кожної дитини окремо та освітньої системи загалом.