Дистанційне навчання: інструменти, ресурси і поради

15 березня 2020 року, відбулася онлайн-конференція, організована Владиславою Бандурко, засновницею курсів з підготовки до ЗНО Educator та школи альтернативної школи “Ліцей Educator”, на якій вона (та трішки інші учасники) поділилася своїми наробками і планами щодо організації дистанційного навчання. 

По-перше,  необхідно створити антикризову команду, яка буде комунікувати з усіма учасниками процесу через канал/чат в Телеграмі (чи Вайбері, якщо всім так зручніше) і повідомляти про загальні новини та ті, які безпосередньо стосуються освітнього закладу. 

Підключити одну з платформ для відеоконференцій, наприклад, Zoom (вартість використання 15 долл. на міс). 

Організувати інструктаж для вчителів, тьюторів та адмінперсоналу щодо правил гігієни, умов роботи на найближчий час, забезпечити їх інформацією щодо вірусу, карантину, каналів комунікації, умовами дистанційного навчання.

Для вчителів та тьюторів також потрібно провести тренінг з користування платформою Zoom і проведення (крутих) онлайн-уроків через платформу відеоконференцій тощо. До речі, деякі інші платформи запропонували безплатний доступ для освітніх закладів, наприклад, ClassTime.

Організуйте бібліотеку/каталог для вчителів та учнів (за бажанням і батьків) з додатковими ресурсами для навчання – е-книжками, мобільними додатками, сайтами тощо.

Для старшокласників найкраще влаштовувати 2-3 заняття по 90 хвилин. Офлайн в школі Владислави проходить два заняття по 2,5 години. Для молодших школярів заняття не мають бути довшими за 30-60 хвилин і не більше, ніж 3 години загалом на день. 

Читай також  Організація дистанційного вивчення математики під час карантину

Для наймолодших (1-3 класи) можна використовувати ресурс з завданнями в ігровій формі “Розумники”, а також SeeSaw і відійти від системи відеоуроків. Тобто провести загальне ранкове коло, а потім проводити індивідуальні консультації за потребою. Для роботи вдома, як розповіла одна з учасниць онлайн-конференції Оксана Архіпчук, можна розробити пакуночки з фейковими грошами, прищепками, кубиками тощо і додати опис для батьків, що з тим можна робити, щось таке, щоб дитині було приємно і здавалося цікавою грою.

Якщо мова йде про будь-які курси, то розклад можна не міняти, а пропонувати проводити заняття в той же час дистанційно.

Важливо також провести інструктаж для учнів щодо використання онлайн-інструментів дистанційного навчання, які ви вирішили застосовувати. Наприклад, Владислава підключила сервіс Evolution (аналог Google Classroom але з більшим функціоналом) для своїх учнів, яким вони вже користуються півроку. Цей сервіс доречно підключати як приватним та альтернативним освітнім закладам, так і державним. 

Сервіс поки що не має функції відеоконференцій, але дозволяє створювати для учнів різноманітні завдання, листуватися, вести онлайн-щоденник та фіксувати в цифрове портфоліо всі свої досягнення у навчанні (від академічної школи до дипломів з музики чи футболу, за участь в олімпіадах, чи якийсь документ про волонтерську діяльність, бланки самоаналізу,  – наразі розробляється). 

Тут можна розміщувати завдання для класу, презентації, відеолекції, каталог додаткових ресурсів (е-книжки, відео, сайти тощо), проходити деякі завдання онлайн з можливістю отримувати оцінку і фідбек від вчителя. Перевага платформи в тому, що її архітектура побудована на знаннях з нейробіології сприйняття інформації. Крім того, ведеться статистика і вчитель бачить, в кого з учнів, які є зони розвитку. Засновники готові підлаштовувати систему під потреби користувачів. Вартість користування обговорюється залежно від розміру школи

Крім уроків через відеоконференції можна передбачити й інші формати навчання – майстерки, тренінги, консультації з тьюторами та психологом за бажанням.

Продумайте систему мотивації для активних і старанних, якщо у вас її ще немає.  Наприклад, таку – зайшов онлайн – 1 балл, брав участь у процесі – 2 бали, класно попрацював – 3 бали, і потім дозволити обрати призи відповідно до місця у рейтингу – квитки в кінотеатр, рибалка з тьютором, екскурсія, фотосесія, імунітет від тьютора (в ліцеї цей приз учні інколи використовують на свій ДР, щоб раніше піти з самопідготовки). Для цього також можна скористатися додатком для створення ком’юніті ClassDojo. Зрозуміло, що така мотиваційна система має сенс не тільки під час карантину, а й при звичному режимі навчання. 

Саме ці мотиваційні плюшки Влада запровадила на курсах підготовки ЗНО. А от в “Ліцеї Educator” запроваджена система, що сприяє розвитку внутрішньої мотивації дитини.

Стосовно комунікаційних каналів доречно створювати невеличкі чати, так учасники чатів не будуть отримувати зайвого спаму. Інформацію для батьків краще постити на Фейсбуці, для школярів в Інстаграмі. Чати створюйте або у Вайбері, або у Телеграмі. Будьте на зв’язку з усіма учасниками процесу, генеруйте не тільки корисний, але й веселий контент – статті, меми, жарти, тематичні добірки книжок/фільмів/серіалів, фанові та навчальні відео, прямі ефіри, конкурси (найсмішніше фото з домашнім улюбленцем, тік-ток відео про школу/проект з більшою кількістю переглядів), опитування тощо.

Впевніться, що ваша комунікація відповідає наступним завданням:

– ви забезпечуєте учасників процесу актуальною і корисною інформацією щодо ситуації з карантином,
– розважаєте і пояснюєте, як знижувати тривожність (йога, консультація з психологом чи тьютором),
– навчаєте користуватися інструментами дистанційного навчання, популяризуєте онлайн-навчання,
– призвичаюєте учасників до спілкування і навчання онлайн,
– нейтралізуєте страх перед навчанням онлайн, зв’язуєтесь з батьками заради фідбеку як проходить процес навчання (в разі позитивного - ділитесь з іншими батьками, в разі негативного – продумуєте заходи щодо покращення).

При організації дистанційного навчання потрібна додаткова робота з командою в методичних чатах. Кожний член команди повинен мати чіткі інструкції, кожний отримує в рамках зазначених очікувань певну свободу. Всі мають можливість обмінюватися досвідом – що зайшло, а що ні, і робити пропозиції, як покращити ситуацію. Команда Владислави приєднується до марафону тренерки з йоги Ніки Бєльської і буде займатися йогою онлайн і так тримати себе в формі і рівновазі, також передбачена інформаційна і психологічна підтримка.

Коментуйте, якими ви користуєтесь ресурсами і як збираєтесь налагоджувати дистанційну освіту в своєму навчальному закладі.