Художник Сальвадор Далі, щоб «спіймати» натхнення, використовував метод ложки або ключа: тримав предмет у руках, дрімаючи в кріслі чи за столом, в очікуванні, коли засне, впустить предмет, той впаде в тарілку на підлозі і різко розбудить митця. Саме в такий момент – між сном та реальністю – інтуїція особливо активна.

Таку техніку розвитку креативу досить складно було б пояснити шефу в офісі (хоча зауважити варто – раптом все-таки хтось засне за комп’ютером). Але пропонуємо кілька інших простих вправ для генерації ідей, які можна використовувати будь-де і будь-кому.

Не чекати на музу

Людям, які захоплені своєю справою, знайоме відчуття творчості в потоці, коли не помічаєш часу і людей навкруги, і готовий працювати цілодобово, без перерви на сон, тільки б не втратити натхнення. Але зазвичай генерація ідей – це просто робота, яку треба «брати і виконувати». Архімед відкрив свій гідростатичний закон, коли купався у ванні. Менделєєву його періодична таблиця хімічних елементів наснилася. Закон всесвітнього тяжіння – результат падіння яблука на голову Ньютона. Але важко уявити, скільки важких днів та безсонних ночей ці люди присвятили вивченню своїх ідей до «еврік». Ніхто з них не був «почекуном», який просто сидить і вірить: геніальна ідея знайде його сама. Так, проблему «білої сторінки» письменники вирішують, просто починаючи писати – навіть якщо це потік свідомості у стилі «я зовсім не знаю, з чого мені розпочати».

Переступити кліше

Коли ми генеруємо ідеї – і в бізнесі, і в творчості, перше, що спадає на думку – це кліше, стандартне та звичне, все, що ми вже бачили. Наприклад, сценарний гуру Роберт Маккі у книзі «Історія на мільйон» радить ніколи не довіряти тому, що може здатися «осяянням». Перша ідея – це майже завжди штамп, який ми бачили у десятках інших фільмів. Експерт наводить приклад із практики сценаристів, які мають вигадати сцену першої зустрічі одиноких героїв у великому місті. Найбільш очевидне рішення – бар у центрі. Однак це – кліше, а отже, треба шукати щось більш оригінальне, те, чого ще не було. Спочатку – без деталей, просто записати 10-15 ідей, де б ще могли зустрітися він і вона. Проте етап штампів також треба пройти – зазвичай тільки після нього можна вийти на більш високий рівень.

Ідеї за квотою

Експерт із креативності Майкл Мікалко в своїй книзі «Рисовий штурм і ще 21 спосіб мислити нестандартно» запропонував встановити квоту з генерації нових ідей щодо своєї роботи. Наприклад, 5-7 ідей щодня протягом тижня. І виконувати (або перевиконувати) план за будь-яких обставин, навіть якщо здається, що ідеї дивні, безглузді або не мають потенціалу для втілення. Нам легше налаштуватися на виконання завдання, якщо ми його запланували. І це запускає процес створення ідей за принципом «апетит приходить під час їжі».

«А якщо навпаки?»

Простий прийом, який дозволяє знаходити несподівані рішення. Для цього треба розглянути будь-яку звичну ситуацію і запитати себе: «А якщо – ні? А якщо навпаки?» Наприклад, батьки виховують дітей. А якщо навпаки? А якщо чоловік і жінка поміняються місцями? А якщо діаманти – це не предмет розкоші і привілей багатіїв, а товар «для всіх» (приклад рекламної кампанії De Beers, яка видобуває та продає природні алмази, що повністю змінила імідж, а отже і попит на цей товар ще в 40-х рр. минулого століття). Спробуйте «перевернути» звичну ідею та подивитися, які можливості це відкриє.

Або – додати в класичну ідею несподіваний елемент, наприклад, як Сет Грем-Сміт, автор пародійного роману «Гордість і упередження і зомбі», де в знайомий світ, створений Джейн Остін, вриваються персонажі з хоррорів.

L‘esprit d’escalier

Цей вислів французькою можна довільно перекласти як «розумний на сходах», це означає стан, коли влучну відповідь знаходиш уже після того, як потрібний момент пройшов. Тобто коли ти вже «вийшов з приміщення на сходи». Це прикре відчуття приходить не тільки тоді, коли ми не згадали правильні слова під час розмови. Дуже часто найкраще розв’язання проблеми знаходять уже тоді, коли це втратило актуальність. Що ж робити – просто забути? Ні! Проаналізувати і записати, щоб взяти на озброєння в майбутньому. Ситуації повторюються частіше, ніж здається.

Красти як митець

У своєму бестселері «Кради як митець. Креативні «фішки», про які тобі ніхто не розповість» художник Остін Клеон наголошує, що ніщо в світі не є оригінальним – все вже робили до нас. Чужі ідеї не можна копіювати – ними варто надихатися, переосмислювати і створювати якісно нове. Отже, коли маєте вигадати щось своє – надихніться тим, що вже було. Як зі своєї галузі, так і зовсім несподіваної, наприклад, сходіть на мистецьку інсталяцію з близької теми, коли шукаєте ідеї для бізнес-проекту. Книжки, сайти, виставки, інтерв’ю, фільми – чим більше занурюєшся в тему, тим більший шанс отримати «інсайт».

Вийти з «коробки»

Багатьом знайоме відчуття, коли годинами сидиш у своєму замкненому просторі і мучишся, адже сторінка, де має бути перелік ідей, лишається пустою. Гарний спосіб перебороти це – змінити вид діяльності. Головне – обрати те, що підходить. Наприклад, шанувальникам бігу добре знайомий ефект runner’s high, або ейфорія бігуна – стан особливого емоційного підйому після тривалого тренування; тоді, як стверджують представники різних професій, і приходять несподівані ідеї. Сходити на прогулянку, на виставу, в бібліотеку, нову кав’ярню, на вечірку косплеєрів – варто використати різні можливості опинитися в незвичній ситуації, щоб по-новому, ніби здалеку побачити свою проблему.

Залучити непрофесіоналів

Найкращий спосіб навчитися якісно презентувати свою ідею – розповісти про неї бабусі або маленькій дитині так, щоб вони зрозуміли суть. Або просто людині, яка зовсім не розуміється на питанні. Саме людина «з вулиці» може несподівано побачити те, чого не бачите ви – фахівець із «чорним поясом», і ваші титуловані досвідчені колеги. Свіжий погляд – надзвичайно потужний інструмент для переосмилення досвіду та пошуку нових ідей.

Розповісти «незручну» історію

Ефективний спосіб позбавитися психологічного дискомфорту при генерації ідей у групі. Зокрема, коли йдеться про брейнстормінг, основне завдання якого – зібрати якомога більше ідей без критики на першому етапі. Для цього необхідно, щоб люди сміливо озвучували все, що спадає на думку. Лі Томпсон, професор Kellogg School та автор книги «Творча змова: нові правила проривної співпраці», з групою дослідників провели експерименти, які довели: люди активніше генерують ідеї, якщо до цього поділилися незручними історіями про себе або почули про таку ситуацію. Це дозволяє їм тимчасово «вимкнути» внутрішнього критика та озвучувати ідеї без огляду на те, як їх сприйматимуть, чи не запідозрить їх хтось у некомпетентності.

Міні-тренування

Подивилися новий фільм? Коли вийдете з кінотеатру, вигадайте кілька альтернативних фіналів для історії. Або припустіть, що режисер вирішив зняти стрічку з цими ж героями в іншому жанрі (комедія замість триллера) – яким став би сюжет? Або, коли їдете в метро, подивіться на людей поряд, і вигадайте для них незвичайні біографії: хто шпіон, а хто директор школи? Тримаєте в руках книгу? Оберіть з різних сторінок 3-4 довільних слова  і складіть із ними історію, яка має сенс. Так тренування креативності можна зробити корисною звичкою.