Самоорганізація у навчанні, або Як учні можуть навчатись самостійно – методика SOLE

Учні об’єднуються в групи, отримують від учителя складне і, найважливіше, відкрите запитання, мають комп’ютер на групу і приблизно півгодини, щоб відшукати відповідь. Потім презентують напрацювання іншим групам і дискутують. Ідеальне запитання – на межі кількох дисциплін і не має відповіді “так” або “ні”.

Наприклад, “Що сталось би із землею, якщо б всі комахи зникли?”. Для відповіді на таке запитання учням потрібно провести міні-дослідження. Для роботи вони можуть вибрати як один напрям (наприклад, дослідити, як зникнення комах вплинуло б на екологію), так і охопити весь комплекс тем, що зачіпає це запитання.

Це – короткий опис, як працює навчальна методика СОНП (Самоорганізовані навчальні простори) або SOLE (self-organized learning environments). Що це таке і як цю методику застосовують в українських школах, дізнавалась журналістка “Нової української школи” під час тренінгу для українських, молдовських і румунських учителів, які вже почали її використовувати.

“СОНП дуже просто використовувати вчителю, – каже доктор Джеймс Стенфілд(Dr James Stanfield). – Для цього не треба проходити якісь курси. І найкраще в цій методиці те, що й учитель не повинен знати відповідь на запитання, яке ставить – вони взагалі можуть й не мати однієї відповіді. Учитель має лише фасилітувати процес”.

Самоорганізація у навчанні, або Як учні можуть навчатись самостійно – методика SOLE

“СОНП дуже просто використовувати вчителю, – каже доктор Джеймс Стенфілд (Dr James Stanfield). – Для цього не треба проходити якісь курси”. Фото: Олег Твердь

Джеймс працює в Університеті Ньюкасла (Велика Британія). Це, пояснює він, нібито глобальний хаб, який займається розвитком цієї методики.

Головне закладено в саму її назву – “самоорганізований”. Отже, учні саміоб’єднуються в команди (і навіть можуть їх змінювати під час роботи), самі шукають рішення, самі обирають, як презентувати, і, врешті, самі це роблять. Учитель лише придумує непросте запитання і фасилітує процес. Наприклад, просить учнів визначити у відповідях спільне і відмінне, заохочує дебати, запитує, що б учні покращили наступного разу.

“Ми зазвичай чекаємо, що вчитель буде навчати. Але в цій методиці це не потрібно. Вчитель має відступити і не втручатися, учні все роблять самі. Якщо вчитель ходить довкола кімнати, коли учні працюють, – вони можуть притихати, коли наставник опиниться біля їхнього столу. Отже, це завдасть негативний вплив. Вчитель має відступити навіть тоді, коли бачить невдачі”, – каже Джеймс.

Цим, за його словами, СОНП відрізняється від проблемного чи проектногонавчання – мовляв, ці методики передбачають більше залучення вчителів і допомогу від них, якщо дітям щось не вдається. Тут же – повне невтручання.

“Відступити”, – кілька разів наголошує професор.

За його словами, часто вчителям це не подобається, і українські вчителі – не виняток. Тим паче, що їх навчали навчати, а не відступати. Тож одне з завдань Джеймса під час тренінгу – показати важливість цього, а також дати вчителям теоретичну базу щодо концепцій навчання.

Самоорганізація у навчанні, або Як учні можуть навчатись самостійно – методика SOLE

Учні самі об’єднуються в команди, самі шукають рішення, самі обирають, як презентувати, і, врешті, самі це роблять. Фото: Олег Твердь

Тим не менше, часом, каже Джеймс, від учителів лунає: “Чи можна зробити ось так?”. Можна по-всякому, адже це базова методика, в яку кожен педагог може додавати щось своє.

“Моя колега використовує мистецтво у межах СОНП. Замість того, щоб використовувати комп’ютер, вона використовує мистецтво. Вона так само ставить велике запитання і просить зробити якийсь продукт – наприклад, газету чи невелику виставу. Подібні зміни – це як забавна пригода. Також зазвичай урок триває 45 хвилин, а класична методика потребує години. Отже, вчитель може скоротити час“.

Подібні запитання – чи можна або як краще – лунають звідусіль. В університет Ньюкаслаю звертаються не тільки вчителі, а й, наприклад, футбольні клуби чи навіть Мельбурнський зоопарк. Адже цю методику можна застосовувати в будь-якій сфері – адаптовуючи і вписуючи в контекст. Як вдаліше це зробити – і радить Джеймс та його колеги.

Університет керує цифровою платформою “Школа в хмарі”, яка існує для того, щоб будь-хто і будь-де зміг експериментувати із самоорганізованим навчанням.

Самоорганізація у навчанні, або Як учні можуть навчатись самостійно – методика SOLE

Цю методику можна застосовувати в будь-якій сфері – адаптовуючи і вписуючи в контекст. Фото: Олег Твердь

Окрім того, в університеті намагаються дослідити ефективність СОНП.

“Доказова політика (evidence-based policy – ред.) вимагає даних. Але дуже складно виміряти, наскільки дитина стала більш придатною до співпраці чи наскільки в неї розвинулось критичне мислення“.

Самоорганізація у навчанні, або Як учні можуть навчатись самостійно – методика SOLE

У 1999 році Сугата Мітра встановив комп’ютери в найбідніших районах Індії, не пояснюючи дітям, як ними користуватись. Проте поступово діти самі опанували, як користуватись комп’ютером і інтернетом. Фото: Олег Твердь

Водночас, впевнений Джеймс, ця методика спонукає вчителів замислитись про свою роботу.

“Перед ними зараз стоять складні і дискусійні питання. Чи можуть роботи навчитися вчити дітей? Як оцінювати учнів, якщо всюди є інтернет? Яка цінність від присутності людей у класі, адже чимало всього можуть робити роботи, або вчитель може підключитись по скайпу, перебуваючи в цей час взагалі в іншій країні.

Отже, питання в тому, яка різниця між мною, який десь там, і мною, який є тут фізично? На це немає відповіді, але ця методика допомагає вчителям задуматись про присутність людини у класі – наприклад, про емоційну складову навчання, невербальну комунікацію, тон голосу, мову тіла, якісь дотики, емоційний інтелект тощо”.

ЯК СОНП ПРАЦЮЄ В УКРАЇНІ

Все почалось з експерименту в 1999 році. Тоді Сугата Мітра встановив комп’ютери в найбідніших районах Індії, не пояснюючи дітям, як ними користуватись. Проте поступово діти самі опанували, як користуватись комп’ютером і інтернетом – використовуючи метод спроб і помилок та командну роботу. Це відкриття зробило фурор для освіти у всьому світі – виявилось, що діти можуть навчатись самостійно.

У грудні 2013 року запустили першу лабораторію самоорганізованих навчальних просторів у школі в Кіллінгвороті (Велика Британія). З того часу відкрито ще 7 лабораторій: п’ять в Індії, по одній у Великобританії та Нью-Йорку. Ці лабораторії – середовище, завдяки якому педагоги зі всього світу можуть спостерігати вплив самоорганізованого навчання на дітей.

Самоорганізація у навчанні, або Як учні можуть навчатись самостійно – методика SOLE

Найбільший ефект методики – розвиток м’яких навичок. Фото: Олег Твердь

В Україні за методикою СОНП почали працювати 2017 року в Ізмаїлі (Одеської область). Зараз СОНП працює як експеримент також у Меденицькій СЗШ І-ІІІ ступенів (с. Меденичі, Львівська область), соціальних центрах для дітей БФ “Карітас Самбірсько-Дрогобицької Єпархії УГКЦ” (Дрогобич), БФ “Соціальна Служба Допомоги” (Харків) і благодійної організації “Фонд Асперн”, у Валківському ліцеї ім. О. Масельського (Харківська область), Харківській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №52.

А “Карітас-Австрія”, організація, яка впроваджує методику в Україні через програму DARE (також включає розвиток дитячих парламентів; про це – в одному з наших наступних тексті), поширює самоорганізовані простори ще в Румунії і Молдові.

Самоорганізація у навчанні, або Як учні можуть навчатись самостійно – методика SOLE

Українські школи та дитячі центри обирали, узгоджуючи з місцевими управліннями освітою, а також за рекомендаціями МОН. Після цього робили презентації методики для вчителів – з охочими стати частиною експерименту продовжили співпрацю.

“Головна ідея проекту – дати дітям голос, розширити їхні можливості і так само розширити можливості дорослих, які працюють з дітьми щодня, – каже координаторка проекту DARE в трьох країнах Клавдія Гіампіетрі (Claudia Giampietri). – І оце розширення прав і можливостей для нас походить з глибоких поведінкових змін. Я говорю про зміну підходів, коли дітей розглядають як істот, яким можна надати форму, на такі, коли їх розглядають як індивідуальностей, які розкриваються“.

Самоорганізація у навчанні, або Як учні можуть навчатись самостійно – методика SOLE

“Я говорю про зміну підходів, коли дітей розглядають як істот, яким можна надати форму, на такі, коли їх розглядають як індивідуальностей, які розкриваються“, – каже Клавдія Гіампіетрі. Фото: Олег Твердь

За півтора роки існування програми залучено до 1000 дітей в Україні, Румунії і Молдові. Клавдія, як і Джеймс, наголошує, що методика СОНП відкрита для всіх учителів. Зараз є буклет із описом базових речей, які вчителі можуть адаптувати під потреби свого класу. Але Карітас-Австрія планує зробити методичку українською мовою, щоб нею міг скористатись будь-хто. А самі експериментальні школи мають стати наочними прикладами – щоб туди могли приїхати інші вчителі та подивитись, як це працює.

“Це також дуже добре для налагодження комунікації між учителями однієї школи та вчителями з різних. І окрім того – для обговорення викликів, найкращих практик і того, як адаптації методики відрізняються залежно від школи і навіть країни, тому що в кожній – різний контекст і потреби”, – розмірковує Клавдія.

Самоорганізація у навчанні, або Як учні можуть навчатись самостійно – методика SOLE

Ігор Носач з міжнародної благодійної організації “Партнерство “Кожній дитині” (партнер Карітас-Австрії з впровадження СОНП і дитячих парламентів) каже, що зараз триває підготовка методичних рекомендацій з використання методики СОНП в закладах середньої освіти. До її розробки залучені всі практики, які проводять заняття за методикою в межах програми DARE.

Вже невдовзі рекомендації передадуть Інституту модернізації змісту освіти МОН для розгляду та можливого схвалення. Тоді цю методику точно зможуть використовувати в українських школах уже не як експериментальну.

Самоорганізація у навчанні, або Як учні можуть навчатись самостійно – методика SOLE

Ігор Носач каже, що зараз готують методичні рекомендації з використання СОНП. Невдовзі їх мають передати Інституту модернізації змісту освіти на схвалення. Фото: Олег Твердь

Говорячи про результати експерименту, Клавдія каже, що бачить у дітей поступ у розвитку м’яких навичок (soft skills) – таких, як уміння самоорганізовуватись, брати на себе відповідальність, співпрацювати з іншими і використовувати інтернет для пошуку потрібної інформації.

На початку діти були розгубленими, почувши: “А тепер самі об’єднайтеся в команди. Зараз я поставлю вам непросте запитання, і вам треба буде пошукати відповідь”.

Зрештою, це і є головною метою СОНП.

“Звісно, якщо СОНП вплетено у вивчення предмету, це дозволяє глибше його засвоювати, – каже Клавдія. – Але, з іншого боку, найбільший ефект СОНП – не просто в знаннях, які отримують учні, а в м’яких навичках, якими їм обов’язково треба володіти і яких вони не набудуть, якщо навчатимуться тільки через фронтальні уроки”.

Вікторія Топол, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – racorn, Depositphotos