Osvitanova.com.ua

Які дії підпадають під визначення «жорстоке поводження з дітьми», до яких наслідків це може призвести та що про це каже українське законодавство.

Які дії підпадають під визначення «жорстоке поводження з дітьми» (з боку педагогів)?

Згідно з наказом Міністерства освіти і науки України «Про вжиття додаткових заходів щодо профілактики та запобігання жорстокому поводженню з дітьми» (№ 844 від 25.12.2006), жорстоке поводження з дітьми в школі, виховній установі з боку вчителів, вихователів щодо дітей виявляється у наступному:

– приниженнях;
– постановці в кут;
– битті;
– роздяганні дитини перед іншими як способом покарання;
– нагадуванні при класному колективі про недоліки дитини, особливості сім’ї, сімейні події, про які вчителю стало відомо;
– непосильній праці;
– ігноруванні фізичних потреб дитини (заборона піти до туалету) ;
– існуванні «любимчиків» та «паріїв»;
– підвищеному тоні, крику, необґрунтованих, неадекватних оцінках;
– суворій дисципліні, яка тримається на страху, а не на інтересі до навчання;
– авторитаризмі, вимогах без пояснень;
– недоцільних вимогах до зовнішнього вигляду дитини (зачіски, форми) і застосуванні дій щодо його покращення
– підстригання власноруч, зняття прикрас, відбір мобільних телефонів тощо;
– розбещенні

Які наслідки для дитини?

Дослідники зазначають, що діти, які пережили різні види насильства, мають проблеми з навчанням, невпевнені, страждають від почуття тривоги, гніву, депресії, почуття неповноцінності, порушення контакту з дорослими. Діти можуть стати схильними до психопатії та невростенічного розвитку особистості, виробляються стійкі поведінкові порушення (провокуюча, уникаюча, псевдозріла, незріла, непередбачувальна, адиктивна поведінка), виникають соматичні порушення, розлади сну, апетиту.

Як наслідок, в особистості формуються переважно негативні якості: агресія, жорстокість, ненависть до світу, безцільність буття, жадоба неусвідомленої помсти або ж, у протилежному випадку, дитина починає шукати психологічний захист, опіку, безпеку в інших людей. Перенесене в дитинстві насилля залишає відбиток у свідомості людини на все життя.

Як мають діяти батьки у разі жорстокого поводження з дитиною?

Батьки, дитина яких постраждала від жорстокого поводження у виховному чи навчальному закладі, навряд чи будуть сидіти склавши руки. Тим паче, що це їх прямий обов’язок – захищати честь і гідність своїх дітей.

Ось який алгоритм дій радить Роман Бондаренко, юрист ГО «Батьки SOS»:

«Почніть з діалогу. Намагайтесь вирішити проблему без конфлікту. Спілкуйтесь з вчителем, говоріть з класним керівником, директором. Так, розмови можуть закінчитись лише розмовами, але варто спробувати. Буває, що добре слово допомагає. Вас не почули – письмова заява (скарга) до директора. Директор не реагує – письмова заява (скарга) до управління освіти (департаменту освіти).

У критичних ситуаціях варто відразу звертатись до управління (або департаменту) освіти. За сприяння зверху все може вирішитись значно швидше.

Згідно з законом «Про звернення громадян», звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, – невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти днів від дня їх отримання.

Батьки можуть скористатися ЗРАЗКОМ скарги на жорстоке поводження з дитиною у навчальному закладі.

Як можуть покарати учителя?

Якщо діалог між батьками та педагогом «не склався» і справа пішла далі, учитель ризикує отримати догану або навіть бути звільненим.

Роман Бондаренко розповідає про приклад з судової практики. Відповідно до наказу №270к від 25.12.2012 року начальника відділу освіти Рогатинської РДА Івано-Франківської області у зв’язку із систематичним вчиненням вчителем історії Стратинської ЗОШ І-ІІ ст. аморальних проступків, які, зокрема, виявилися в грубому непедагогічному відношенні до учнів, вчителя Стратинської ЗОШ І-ІІ ст. звільнено з роботи відповідно до пункту 3 частини 1 статті 41 Кодексу законів про працю України за вчинення працівником, який виконує виховні функції, аморального проступку несумісного із продовженням даної роботи із 26.12.2012 року.

Факт аморальної поведінки проявився в тому, що вчитель під час уроку не відпустив дитину в туалетну кімнату, що завдало неповнолітній учениці фізичного болю, психологічних страждань. (Такий поступок, на думку суддів, виглядає як знущання над неповнолітньою особою, яка залежна від вчителя в силу формальних стосунків між ними).

Рішенням Рогатинського районного суду Івано-Франківської області від 04 липня 2013 року в задоволенні позову про визнання незаконним звільнення, скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі, виплату середнього заробітку за час вимушеного прогулу, відшкодування моральної шкоди відмовлено повністю. Ухвалою Івано-Франківського апеляційного суду від 31 липня 2013 року вказане рішення залишено без змін.

Поширити у соц. мережах: