Osvitanova.com.ua

5-6 жовтня у Києві відбудеться просвітній фестиваль «Освіта Дивосвіту 2024». Ця подія поєднає два формати: виставку для батьків та майбутніх учнів з безкоштовним входом, де будуть представлені можливості освіти — від дитячих садочків до програм для дорослих, і форум, присвячений обговоренню майбутнього освіти та необхідності змін у суспільстві.

Протягом двох днів експерти з освіти, бізнесу та громадських організацій представлять практичні кейси, спрямовані на трансформацію освітнього процесу в Україні. Однією з ключових спікерок фестивалю стане Наталія Лимонова — засновниця математичної платформи GIOS, член Правління STEM Коаліції та Голова Правління EdTech Ukraine Association. Наталія поділиться досвідом інтеграції цифрових технологій в освіту та розповість, як ці інструменти допомагають зменшити освітні втрати, підтримуючи ментальне здоров'я учнів у складних умовах.

Взяти участь в Дивосвіті 2024 

В інтерв’ю Наталія Лимонова детально пояснює, як STEM-освіта та цифрові інструменти формують нове покоління, здатне розв'язувати складні проблеми, і як міжнародні практики можуть бути корисними для українських шкіл.

Розкажіть, будь ласка, про вашу тему на форумі. Як інтерактивні цифрові інструменти можуть допомогти у розв'язання проблем з математичною освітою та ментальним здоров'ям дітей?

Це не тільки українська, але й глобальна проблема. За даними ЮНЕСКО майже третина дітей у світі не закінчує школу. Причина не лише в тому, що діти не мають доступу до навчання — вони часто не можуть ефективно сприймати інформацію у традиційному форматі. Сучасні діти виросли в цифрову епоху, тому їхній спосіб сприйняття інформації відрізняється від того, як навчалися ми, наші батьки та дідусі з бабусями.

Діти сьогодні живуть в інформаційному світі, де все доступне в секунди – через YouTube, TikTok, Instagram та інші соціальні мережі. Вони мають кліпове мислення і не здатні засвоювати довгі тексти або слухати нудні лекції. Навіть у мирні часи навчальні методики потрібно адаптувати до нових реалій, а що вже говорити про українських дітей, які протягом чотирьох років навчаються або дистанційно, або у змішаному форматі.

Війна з росією значно ускладнила ситуацію: майже 3,5 тисячі навчальних закладів пошкоджені, багато з них зруйновані повністю. Міграція стала серйозним викликом – понад 400 тисяч учнів і близько 7 тисяч учителів перебувають за кордоном. Ще понад 200 тисяч дітей стали внутрішньо переміщеними особами. Багато дітей у прифронтових зонах змушені більшість часу проводити у бомбосховищах.

Як результат, майже кожна третя або четверта дитина має зміни в емоційному та інтелектуальному стані і потребує психоемоційної підтримки. Це стосується не лише учнів, але й усіх учасників освітнього процесу. Через це в країні загострюються проблеми освітніх втрат і розривів, адже багато дітей не мають постійного доступу до навчання.

Ми намагаємося розв'язувати ці проблеми за допомогою інтерактивних цифрових інструментів, які роблять навчання цікавим та доступним. Окрім цього, потрібна психологічна підтримка як для дітей, так і для вчителів, а також розвиток нових соціальних груп взаємопідтримки та заходів для збереження ментального здоров'я.

Чому важливо зосередитися на інтерактивних інструментах для математики саме зараз? Які проблеми вони можуть вирішити в умовах сучасної освіти?

Я б розширила цю тему не лише на математику, а й на STEM (науку, технології, інженерію та математику). Математична освіта є ключовою для формування логічного та критичного мислення, що зараз надзвичайно важливо. У світі, де діти постійно перебувають під впливом величезної кількості як правдивої, так і фейкової інформації, вміння аналізувати та критично ставитися до неї стає життєво необхідним.

Ми живемо в умовах потужної інформаційної пропаганди, і саме зараз виклик для нас — виховати покоління, здатне критично мислити, аналізувати інформацію та приймати обґрунтовані рішення. Такі люди зможуть побудувати мирне та стабільне суспільство. Математика та STEM якраз сприяють розвитку цього типу мислення, допомагаючи людям краще розуміти світ навколо і бути більш обачними у прийнятті рішень.

Інтерактивні цифрові інструменти є ефективними в цьому процесі, оскільки неможливо швидко реформувати всю шкільну програму. Зміни в освітніх програмах потребують часу. Однак інтерактивні технології та інструменти дозволяють зробити цей процес швидшим і більш гнучким. На відміну від підручників, які оновлюються раз на кілька років, цифрові платформи та додатки можуть змінюватися щодня, щомісяця чи щороку. Вони легко адаптуються до нових викликів і потреб, додають практичну інформацію та дозволяють впроваджувати сучасні методики навчання.

Завдяки таким інструментам діти можуть отримувати сучасну, актуальну освіту, яка відповідає вимогам часу та сприяє розвитку навичок, необхідних у майбутньому.

Які основні виклики стоять перед українською математичною освітою, і як ваша платформа GIOS допомагає долати ці виклики? Чи є конкретні приклади або кейси, де використання цифрових інструментів допомогло зменшити освітні втрати з математики під час війни? Як інтерактивні технології можуть підтримувати ментальне здоров'я учнів, зокрема в умовах дистанційного навчання та соціальної ізоляції?

Найбільшим викликом для наших дітей є освітні втрати, освітні розриви та ментальні розлади. За останні кілька років діти не мали можливості навчатися повноцінно. Навіть у безпечних регіонах постійні блекаути, відсутність зв'язку, обстріли та ракетні атаки ускладнювали процес. А для дітей, які перебувають у прифронтових зонах і проводять багато часу в укриттях, ситуація ще важча.

Наша мета — надати дітям можливість навчатися за допомогою технологій тоді, коли це можливо: після виходу з бомбосховища, вдома чи в школі, у зручному для них темпі та форматі. Платформа GIOS пропонує інтерактивне навчання математики та розвиток критичного мислення для школярів та вчителів. Вона допомагає зробити освітній процес сучасним, індивідуалізованим і цікавим для дітей, щоб навчання не перетворювалося на нудні лекції.

Ми прагнемо зробити навчання цікавішим навіть за TikTok під партою. Тому наша платформа гейміфікована: з короткими яскравими відеолекціями, анімаціями та інтерактивними завданнями. За розв'язання математичних задач діти отримують бали, які вони можуть використовувати для покращення своїх аватарів або потрапляння на «Алею слави». Це — навчання в ігровій формі.

Один із прикладів ефективності платформи — наш шеститижневий марафон «Плеймес: пограй у математику», підтриманий Міністерством освіти та Міністерством цифрової трансформації. Діти вирішували завдання, підтягували теми, де мали прогалини, і могли займатися у зручний для них час. Ми використовували штучний інтелект для аналізу знань дітей, надавали рекомендації, що їм потрібно повторити, і пропонували гейміфікований формат навчання.

Додатковою мотивацією стали подарунки: топ-10 дітей з «Алеї слави» отримали планшети та інші призи. Це викликало значний інтерес серед учасників — понад 22 тисячі дітей із різних регіонів України та 30 країн світу взяли участь у марафоні. Третина з них не просто підтягнули свої знання, а пройшли річний курс математики за шість тижнів, виконуючи додаткові творчі завдання.

Ми зафіксували, що рівень академічної успішності учасників зріс у середньому на 43%, а їхня залученість у навчальний процес — на 90%. Для багатьох дітей це було не лише про знання, але й про підтримку ментального здоров'я: вони могли відволіктися від реальності, занурившись у звичний і цікавий для них світ гри. Це дало їм впевненість у власних силах і розуміння, що математика може бути простою і захопливою.

Цей кейс показує, як цифрові інструменти можуть не тільки зменшити освітні втрати, але й підтримати ментальне здоров'я та самовпевненість дітей.

Як ви бачите роль бізнесу та технологічних компаній у розвитку цифрових рішень для освіти? Які формати співпраці є найбільш ефективними?

EdTech-компанії, стартапи та IT-компанії вже відіграють важливу роль у розвитку освіти, створюючи продукти, які допомагають дітям навчатися з радістю та інтересом. Але ці рішення не обмежуються лише школярами — вони охоплюють усі етапи освіти, від раннього дитинства до перенавчання дорослих. Адже сьогодні освіта не закінчується в школі чи університеті. У сучасному швидкозмінному світі люди постійно навчаються та перенавчаються, змінюючи спеціалізації протягом життя.

Нові технології, зокрема штучний інтелект, трансформують професійні сфери, тому необхідно освоювати ці інновації. Часто виникає питання, чи замінить штучний інтелект вчителів чи інші професії. Відповідь — ні. Штучний інтелект не замінить людей, але люди, які навчилися працювати з цими технологіями, випереджатимуть тих, хто не вміє ними користуватися. Тому важливо бути в авангарді технологічного прогресу.

Формати співпраці між EdTech-стартапами, бізнесом та освітніми інституціями, такими як школи, мають велике значення. Наприклад, ми створили спільноту вчителів математики в Україні, яка налічує понад три тисячі педагогів. Ми проводимо для них курси підвищення кваліфікації, семінари, вебінари та конференції, де вчителі можуть обмінюватися досвідом і дізнаватися про новітні розробки та технології. Така взаємодія є надзвичайно важливою для розвитку сучасної освіти.

Крім того, співпраця між державою та приватними компаніями також має значний потенціал. Державно-приватне партнерство — це ключовий аспект розвитку освітніх технологій, який заслуговує на окрему увагу.

Які міжнародні практики інтеграції цифрових технологій в освіту могли б бути корисними для українських шкіл?

Наші EdTech-компанії вже давно успішно працюють на світовому ринку, деякі з них присутні в десятках країн — від 10 до 120. Продукти українських компаній активно використовують як діти, так і дорослі по всьому світу. Це свідчить про високу конкурентоспроможність наших освітніх технологій. Ми не лише розвиваємо власні інновації, але й будуємо партнерства, залучаючи найкращі міжнародні практики.

Наприклад, зараз ми формуємо EdTech-екосистему через EdTech Асоціацію України і ми стали повноправними членами Європейського EdTech Альянсу, який об'єднує компанії з 29 країн. Наша мета — стати активною частиною цього альянсу, обмінюватися досвідом, створювати спільні проєкти та впроваджувати найкращі європейські практики в Україні. Одночасно ми прагнемо популяризувати українські EdTech-інновації на міжнародній арені.

Це важливий крок для нас, і ми вважаємо це частиною нашої місії — сприяти розвитку освіти як в Україні, так і за її межами.

Як, на вашу думку, розвиток цифрових інструментів у STEM-освіті впливає на формування нової генерації учнів, здатних розв'язувати складні проблеми?

STEM-напрямок має величезний вплив на формування мислення молодого покоління. Він розвиває логічне та критичне мислення, а також креативність, що є основою для успішної роботи в будь-якій професії — як теперішній, так і майбутній. Навіть у гуманітарних сферах здатність аналізувати, мислити логічно та креативно є надзвичайно важливою в сучасному світі, який швидко розвивається і є дуже конкурентним.

Розвиток цифрових інструментів є необхідністю, адже ми вже живемо в цифрову епоху. Не варто цього уникати — потрібно навчитися використовувати нові технології для самореалізації та розв'язання актуальних проблем, таких як зміни клімату, війни чи гуманітарні кризи. Я підтримую ідею поєднання технологій із людськими якостями, тому що людяність завжди буде ключовою. Майбутнє я бачу саме в гармонійному поєднанні технологій і людського потенціалу.

Взяти участь в Дивосвіті 2024 

{{read_more|Читайте також| 3359, 6489}}

Джерело фото istockphoto

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram

Поширити у соц. мережах: