Наталія Рудніцька, вчителька зарубіжної літератури та української мови в Кам’янець-Подільській школі №17 (ТОП-10 Global Teacher Prize Ukraine 2018) поділилася у своєму блозі в фейсбуці спостереженнями про представників покоління альфа, тобто учнів 5-Б класу, для якого вона стала на початку навчального року 2023/2024 класною керівницею.

У минулому навчальному році я стала класною керівницею в 5-Б класі. Це 35 активних десятилітніх дітей, яким мало не до 1 вересня не могли знайти класного керівника. Мене перспектива керівництва також не особливо надихала, бо маю багато інших освітніх проєктів (написання підручників, зустрічі, конференції тощо)…Але є таке слово «треба». Ну й погодилася, тим паче, що я люблю ставити сама собі педагогічні виклики.

Ми почали зростати разом, шукати способи взаємовпливу, налагоджувати контакти, вирівнювати освітні втрати, вчитися спілкування, взаємодії з однолітками, учителями тощо.

Веселий, шумний клас 10-11-річних дітей, де пульсує енергія, яку складно вгамувати. Це група дітей, яким із 1 класу випали перші жорсткі локдауни, навчання «через вайбер», згодом почали опановувати онлайн, потім, у 3 класі – війна… Та «очі бояться, а руки/ноги/голова роблять», тому до кінця першого семестру ми вже навіть чули одне одного.

Після Останнього дзвінка я написала розлогий пост зі своїми спостереженнями й власними думками про українське покоління Альфа.

  • Цих дітей називають «Поколінням альфа», вони народилися в епоху домінування електронних технологій. Це діти, які не уявляють життя без гаджетів, бо ті поруч з ними з перших днів.
  • На час дитинства людей цього покоління випала пандемія COVID-19, і це призвело до того, що вони проводили обмежено час у дитячих колективах, що не дуже добре вплинуло на їхню соціалізацію.
  • На початку 5 класу виявилося, що деякі діти не знають своїх однокласників/ниць на прізвище, спілкуються в обмеженому колі й не мають потреби виходити за його рамки. Щоб це зрушити, потрібно докладати максимум зусиль.
  • Проблема комунікувати проявляється в невмінні слухати інших однолітків і концентричності на власних потребах, ігноруванні інших потреб тощо.
  • Попри ідею НУШ з розвитку soft skills, якраз соціально-комунікативні навички виявилися недостатньо розвинутими. Нам потрібно було працювати над тайм-менеджментом, прокачувати організаційні навички тощо.
  • Однак діти, у переважній кількості, виявили високий рівень «позапрограмних» знань із загального розвитку. Як виявилося, вони більше обізнані в політичному, громадському, культурному житті, аніж навіть 9-класники. Вони вміють шукати інформацію, і що особливо порадувало – фільтрувати її.
  • Діти сидять… ні, не так! Телефони сидять із дітьми й замінюють живе спілкування та задовольняють потреби в комунікації.
  • Про те, що вчитель не зможе конкурувати з інформаційними ресурсами інтернету, не казав хіба лінивий. І це правда. Шкільне навчання, на противагу іграм, нудне й не таке насичене спецефектами, тому й пограє.
  • Діти звикли до миттєвого задоволення базових потреб, адже зараз в необмеженому доступі за невеликі кошти можна придбати воду, їжу, розважальні послуги. Ні, це дуже класно. Та все призводить до того, що діти не навчені відкладати свої «термінові» потреби в розвагах на противагу навчанню. Але це не проблема «Покоління Альфа». Ще й Тому Соєру було на уроках нудно, і він розважався…
  • Переважна кількість дітей націлена на результат: вони планують бізнес-проєкти, шукають способи розбагатіти чи стати відомими. Вони знають, що треба займатися спортом і вести здоровий спосіб життя. Обирають це свідомо й засуджують тих, хто «збиткується» над власним організмом.
  •  У дітей немає потреби робити багато зусиль над самообслуговуванням, адже зараз це доступно в різній формі: робот-пилосмок прибирає, пральна машина пере.
  • Як добре розвинуті навички самоорганізації, то залежить від кожної родини. Є такі, хто через пів міста на тренування самостійно добираються, а є ті, хто без бабусі вулицю не перейде.
  • Діти «Покоління Альфа» відкриті до всього нового. Вони легко навчаються і так само легко втрачають інтерес до навчання, змінюють власну думку, проте тверді в переконаннях.
  • Діти не мають страху перед дорослими, вони довіряють їм і можуть вголос сказати те, що їх бентежить у поведінці чи висловлюваннях дорослого.
  • Діти, які з народження живуть в період війни, сприймають її, як велику трагедію. Це надзвичайно патріотичні люди, іноді більш свідомі, як дорослі.

Декілька порад для тих, хто виховує та навчає представників покоління Альфа:

  • Ми навчаємо людей майбутнього, тому потрібно прийняти зміни.
  • Виховання – це один із найскладніших викликів. Ми повинні бути креативними, щоб змусити їх робити те, що добре для них, хоча це може бути абсолютною противагою тому, чого їм хочеться.
  • Варто памʼятати, що нудьга – це шлях до творчості, тому не тільки розважати, але й давати можливість знайти розваги самостійно.
  • Навчити дітей скрупульозної і монотонної роботи, це розвиватиме посидючість.
  • Соціальні навички існування: знати, скільки коштує сир і гречка, які доходи в родині, як планувати бюджет тощо.
  • І моє головне правило – не робити за дитину те, що вона може зробити самостійно.
  • А також запамʼятати: вони інші! Ми маємо змінитися, аби навчати їх так, як вимагає сучасний світ.

♥️А мій особистий педагогічний експеримент триває.

P. S. Цей допис – власні враження й спостереження авторки. Для глибшого й системного аналізу є спеціально навчені фахівці. 

Читайте також
Мовний фронт: україномовний контент на YouTube для підлітків та дорослих

Мовний фронт: україномовний контент на YouTube для підлітків та дорослих

Альтернатива російськомовному контенту
12.08.2022 0
Покоління Ні-Ні, або Як ставляться зумери до освіти

Покоління Ні-Ні, або Як ставляться зумери до освіти

Навчання має бути актуальним
06.07.2024 0

Джерело фото Depositphotos

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram