У Тернополі працює експериментальний заклад всеукраїнського рівня. Після закінчення школи діти отримують два документи — про загальну середню та про мистецьку освіти. Це Тернопільський ліцей №21 — спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Ґерети. Створили його 5 років тому, об’єднавши загальноосвітню школу із мистецькою. Після реформи помітили, що діти, які займаються мистецтвом, складають на відмінно й інші предмети, наприклад, математику чи українську мову. Про це розповіла Суспільному директорка школи Марія Гудима.
Ми єдиний заклад у Тернополі та в Тернопільській області з такою структурою, а можливо, й у всій Україні. Він був створений у 2018 році, тобто після прийняття нового Закону «Про освіту» і відповідає його вимогам. Назва закладу говорить сама за себе. Перша частина – «Тернопільський ліцей №21» — свідчить про те, що учні нашого закладу мають можливість отримати повну середню освіту від першого до одинадцятого класу. Друга частина – «мистецька школа» — передбачає отримання учнями початкової мистецької освіти з першого до дев’ятого класу, а потім профільної мистецької освіти в десятому і одинадцятому класах.
Щодо навантаження, то діти до нього звикли. Коли вони обирають наш навчальний заклад, то вони розуміють куди приходять і планують свій час. В чому особливість нашого навчання? В першій половині дня діти отримують загальну середню освіту, тобто вивчають всі предмети звичайної школи, скажемо так. Але в цей час йде інтеграція вивчення предметів загальної середньої освіти з мистецькими освітами, тобто йде поєднання. Нашим дітям дуже подобається, коли на уроці української літератури, наприклад, твори супроводжуються музикою, чи математика поєднується з хореографією. У нас є дуже багато таких інтегрованих уроків цікавих, і дітям це неймовірно подобається. Окрім того, є варіативна складова, тобто, діти мають можливість вивчати обов’язковий цикл дисциплін і вибіркові, які вони самі вибирають. І, власне, в цю варіативну складову ми закладаємо дітям предмети мистецького спрямування. Впродовж минулого року і цього року, наші вчителі працюють над авторськими програмами, які ми хочемо запроваджувати в наш освітній процес, для того, щоб інтегрувати, власне, навчання предметів загальної середньої освіти і мистецьких.
У другій половині дня діти йдуть на уроки в мистецьку школу. У дев’ятому класі вони отримують своє перше свідоцтво про мистецьку освіту, а потім отримують свідоцтво про профільну мистецьку освіту. Не всі хочуть професійно займатися і навчатися у мистецькій школі. Вивчати, наприклад, хореографію. Тому є вибір: або заняття в гуртках за інтересом або у спеціалізованому відділі. У нашому закладі є чотири музичних відділи – фортепіанний, оркестровий, естрадний і вокально-хоровий, а також хореографічний та художній. І ми дуже хочемо відкрити ще театральний. Таким чином ми охопимо всі види мистецтва. Після закінчення ліцею діти отримають свідоцтво як про загальну середню освіту, так і про мистецьку.
Працюємо у двох напрямах. Ми розуміємо, що серед наших учнів є діти, які здобувають мистецьку освіту, і для них це стане їхньою майбутньою професією. І ми складаємо такі індивідуальні освітні траєкторії для цих дітей. А є інша частина дітей, які відвідують мистецьку школу для загального розвитку, для того, щоб в майбутньому просто вміти грати на гітарі чи фортепіано для себе, вміти співати чи малювати. Тобто, мова йде про загальний розвиток.
Фото з сайту Тернопільського ліцею №21 — спеціалізованої мистецької школи імені Ігоря Ґерети
Чи є якісь особливості виховання творчої особистості? Ви якось по-іншому працюєте з вашими учнями?
Ми чітко розуміємо, що освіта взагалі зараз повинна працювати по-іншому. Якщо порівнювати роботу вчителів зараз і, візьмемо, до прикладу, двадцять чи тридцять років тому — це абсолютно інший підхід до дітей.
З одного боку, діти, які мають додаткове навчання у мистецькій школі, вміють себе організувати значно краще, ніж діти, в яких немає позашкільного навчання. З іншого, наші учні показують хороші результати з загальноосвітніх дисциплін. Хибно вважати, що якщо дитина займається музикою, то не може мати високих результатів в музиці. Тому що музика — це також математика.
Коли дитина малює, наприклад, то вона добре знається на історії та українській мові. Геометрія в нас поєднується з хореографією і малюванням. Криві, гіперболи, параболи – це все є в хореографії і малюванні. Ті хто, займаються малюванням, говорили про криві при зображенні гір, а хореографи згадували, як рухами відтворюють різні фігури та криві.
Така інтеграція значно покращує навчальні успіхи дитини, як показує наш досвід в ліцеї. Аналіз успішності наших учнів спростував думку про те, що діти, які мають додаткове навчання, мають гірші результати в навчанні. До кожної дитини в нас індивідуальний підхід
Діти прагнуть сучасності. І якщо ми говоримо саме про мистецьку освіту, то вчителі вже зрозуміли, що тільки класикою, вивченням класичних творів, які є в програмі, вони не зможуть втримати зацікавленість і вмотивованість учнів. Тому до роботи з дітьми підходять творчо, радяться з колегами. Наприклад, сольфеджіо, зазвичай, мало хто любить, бо серйозний теоретичний предмет. Але це є основа музики. І ми вже не можемо його проводити просто: мусить бути інтерактивна дошка, візуальний супровід тощо.
Урок математики. Суспільне Тернопіль
Кожна дитина нашого міста може потрапити до нашого закладу. Для дітей, які планують здобувати мистецьку освіту, не застосовується принцип закріпленої території. Якщо діти не здобувають мистецьку освіту, то для них цей принцип застосовується.
Є тільки внутрішнє прослуховування. Ми розуміємо, що у першому класі батьки ще не знають, який напрям для дитини обрати, бо вона «і танцює, і співає, і малює». Все одразу дитина не осягне. Тому в нас є вчителі і психолог, які проводять прослуховування і перевіряють, чи є в дитини слух, чи є здібності до малювання. Потім ми ділимося результатами спостережень з батьками. А батьки тоді погоджуються з нашими рекомендаціями чи ні. Як правило, ми завжди приходимо до спільної думки і дитина розпочинає мистецьке навчається. Впродовж перших двох класів дитина може змінити напрям.
Звичайно, це був просто неймовірний виклик. Коли дитина, наприклад, приходить на урок по класу бандури, на початку уроку вчитель дитині настроює бандуру. А як це зробити? Але батьки в нас неймовірні. Приходили до вчителів, які показували, як це робити. Вчителі малювання давали завдання, хореографи через відеоурок проводили свої заняття.
Зараз на порядку денному профільна школа, оскільки ми ліцей.
Перший профіль в нас — мистецький, який буде мати такі частини: музика, театр, хореографія і художнє спрямування. Це художньо-естетичний напрям. Окрім того, ми для себе вибрали ще філологічний і історичний профілі. Також ми з цього навчального року плануємо відкрити технологічний профіль, – STEAM-освіту та дизайн.
У нас повністю укомплектований штат. У нас є всі працівники, які повністю забезпечують виконання освітніх програм.
Мистецтво ніколи не було дешевим. Мистецтво — це завжди дорого. І це нормально. Фінансування не вистачає. А особливо зараз, у воєнний період. Найперша проблема, про яку мені завжди хочеться говорити — це заробітна плата вчителів. Це є та проблема, з якою ми зараз стикнулися і всі ми бачимо і розуміємо, що мінімальна зарплата зростає, вчительська зарплата залишається на тому самому рівні. Нас підтримує засновник – Тернопільська міська рада, яка взяла на себе зокрема ремонт укриття на 950 учнів і облаштування студії звукозапису.
Титульне фото з сайту Тернопільського ліцею №21 — спеціалізованої мистецької школи імені Ігоря Ґерети
{{read_more|Читайте також| 6408, 4814}}
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram