Напевно, вже всі охочі запитали в чат-бота про закінчення війни та попросили процитувати Шевченка. Але використовувати новітні технології варто і на користь. Освіторія поговорила з учителькою інформатики Новопечерської школи Тетяною Ткаченко про те, як застосовувати ChatGPT на уроках. А також запитали самого чат-бота, чи зможе він колись замінити вчителів.
Коли тільки з’являється якась нова технологія, не варто відразу давати її в користування учням у школі. ChatGPT — ще досить сирий продукт, його потрібно ще досліджувати та ставитися до нього критично.
Для вчителів ChatGPT може стати ресурсом швидкого пошуку або генерації завдань. Наприклад, для уроків математики він може придумати приклади чи рівняння. Це допоможе, якщо ви вже розв’язали всі вправи з підручника чи не хочете, щоб ваші учні списали відповіді з готових розв’язків. Також чат-бот допоможе в генерації текстових задач для початкової школи.
Оскільки ChatGPT — мовна модель, він пропонує класні теми рефератів і творів. Як експеримент я попросила його згенерувати перелік тем для учнівських творів за повістю українського письменника. І чат-бот чітко формулює їх, враховуючи вік дітей. Наприклад, для 5 і 11 класів він запропонував зовсім різні теми.
Також ChatGPT буде корисним педагогам для дослідження нових методик. Він дуже гарно підказує цифрові інструменти для вчителів. Наприклад, ви хочете створити освітній ресурс, але не знаєте, де це зробити. Чат-бот відразу видає перелік платформ з усіма їхніми перевагами та недоліками. Важливо лише чітко формулювати завдання.
Багато педагогів зараз займаються науково-методичною діяльністю. У цьому чат-бот також може допомогти. Коли ми раніше писали статті, то відкривали купу джерел, аналізували їх і перефразовували. Тепер чат робить це замість нас. Адже ChatGPT — це насправді набагато більше за пошуковик. Він генерує абсолютно нові тексти з урахуванням того, що знаходить у Google. І робить це досить якісно. Він не просто видає визначення та уривки зі статей. А порівнює, робить висновки, рекомендує, що почитати далі.
Помилки
Звісно, будь-які запропоновані чатом завдання вчителям варто передивитись та проаналізувати, а тоді вже давати в роботу дітям. Також особливо уважними потрібно бути до текстів українською. ChatGPT поки що краще відповідає на запити англійською. Українською бувають граматичні помилки, тому потрібно вичитувати. Чат-бот допоможе, підкаже, але взяти готовий текст і використати — поки що ні.
Важливо також враховувати, що ChatGPT зараз володіє інформацією за 2021 рік. Усі наступні дані він отримує від користувачів. А багато з них — діти. Тож на відміну від Вікіпедії, яку постійно фільтрують і моніторять, чат-бот може видавати не завжди правдиву інформацію.
Поява чат-бота з такими можливостями лякає тим, що учні перестануть виконувати завдання самостійно. Але проблема списування не з’явилася вчора. Діти використовують Google, їм давно доступні готові домашні завдання, реферати. Так, деякі роботи можна було перевірити на антиплагіат, але в разі використання ChatGPT це вже не має сенсу. Адже тепер це не добірка з Google, а формулювання нових текстів.
Заради експерименту я чотири рази попросила чат-бот написати твір про дружбу. Запит був дослівний, але всі тексти різні, жодного речення не повторилося.
Тому з такими новими інструментами потрібно змінювати не парадигму контролю, а навчальний процес. Перш за все має бути виховний момент. Варто показувати дітям, що є така річ, як штучний інтелект, і він вже може замінити в багатьох речах людей. Тому, щоб бути успішними та мати перспективи, потрібно вчитися самим.
Для контролю краще давати більше творчих завдань, менше тестів та перевірки фактажу. На мою думку, немає сенсу в знанні чиєїсь біографії чи конкретної дати. Розробляючи контрольні роботи, можна орієнтуватись на тести PISA. Вони сформульовані так, що навряд чи ChatGPT на них швидко відповість.
Уже зараз багато вчителів розвивають такий напрямок, як компетентнісний підхід. Вони формулюють завдання так, що для виконання потрібно мати власний досвід. І це справді ефективно.
Деякі вчителі відмовляються опановувати нові технології. З мого досвіду, це не про психологічний бар’єр. Я помітила, що вчителі, особливо старшого покоління, бояться бути в чомусь неуспішними. Для багатьох ці технології здаються складними: на це потрібно витратити час, зусилля, треба чогось спеціально вчитися. І як виправдання цьому педагоги починають придумувати інші причини. Наприклад, що це не працює, ця технологія непотрібна, 20 років тому таким не користувались і була прекрасна освіта.
Тому для впровадження нових технологій перш за все варто показати вчителям, що це не складно. Думаю, в кожному навчальному закладі знайдеться 2–3 людини, які вже вміють і люблять працювати з інновацією, і вони зможуть допомогти іншим її опанувати. Але важливо, щоб керівництво школи підтримало цих людей.
Найпростіший спосіб впроваджувати нові технології в школі — це не курси для вчителів. А коли знання йдуть від колеги до колеги. Тому якщо говорити про той же ChatGPT, то щойно один педагог його опанує та покаже результат, чат-бот почнуть застосовувати й інші вчителі.
Усім нам насправді треба зрозуміти: нові технології — наше майбутнє, але воно вже тут. Ми від цього нікуди не дінемось. Не перечекаємо. А найкращий спосіб використати це собі на користь — очолити. Тому я б зараз радила вчителям просто звернутися до дітей. Я впевнена, що за перші дні доступу до ChatGPT діти, починаючи з 7-го класу, вже всього навчились. Якщо вчителі щиро прийдуть до дітей і попросять: покажіть нам, як ви це робите — це буде найкращий спосіб. Тоді буде розуміння, для чого потрібна ця технологія. І ставлення дітей зміниться. Вони не бачитимуть чат-бот як інструмент, щоб якось нашкодити чи списати. Є велика надія, що це буде інструмент співпраці вчителів та дітей.
З новими технологіями будуть з’являтися нові професії. А деякі може витіснити штучний інтелект. Але повністю замінити людей — це трішки фантастика.
Наприклад, у суспільно орієнтованому напрямку, де важливим є контакт людина-людина, замінити працівників штучним інтелектом неможливо, на мою думку. Тож учителі, психологи, соціальні працівники нікуди не зникнуть.
Так само щодо високотехнологічних напрямків. Штучний інтелект хтось створює, аналізує, ним керують. Для цього також потрібні фахівці. Я вважаю, що для фізиків, математиків, біологів, аналітиків такі речі, як ChatGPT, будуть інструментом для швидкого розвитку, але не заміною.
Ми відверто запитали у ChatGPT, чи хоче він замінити вчителя. А він чесно зізнався: українські вчителі незамінні. Ось його пряма мова:
«Важко точно передбачити, коли і чи повністю замінить штучний інтелект учителів у школах. Попри те, що штучний інтелект досяг значного прогресу за останні роки, він все ще має обмеження та не може повністю відтворити людську взаємодію та емпатію, які часто є важливими в навчанні.
ШІ, безсумнівно, може допомогти в різних освітніх завданнях, таких як оцінювання, надання персоналізованого навчального досвіду та навіть відповіді на основні запитання студентів. Проте вчителі відіграють життєво важливу роль у підтримці соціального та емоційного розвитку учнів, забезпечуючи керівництво та мотивацію, а також адаптуючи навчання відповідно до індивідуальних потреб кожного учня. Штучному інтелекту нелегко замінити ці аспекти навчання.
До того, навіть якби ШІ замінив деякі навчальні завдання, важливо враховувати потенційний вплив на суспільство. Вчителі відіграють важливу роль у наших громадах, і заміна їх ШІ може мати значні соціальні та економічні наслідки.
Тому, хоча штучний інтелект може продовжувати інтегруватися в освіту різними способами, малоймовірно, що він повністю замінить вчителів у найближчому майбутньому».
{{read_more|Читайте також| 5905, 5904}}
Джерело фото Depositphotos
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram