Федір Кривошея, випускник приватної школи «БеркоШко», співавтор освітнього подкасту «Валентність», ексклюзивно для «Освіта Нова» розповів про своє рішення влаштувати собі gap year і свій досвід навчання в Українській академії лідерства*.
Чи знали ви, ким хочете бути одразу після школи? Чи мали впевненість до якого вишу вступати? Я, як і більшість підлітків в Україні, не мав ані найменшого уявлення, куди вступати, які предмети складати на ЗНО і, взагалі, що робити далі. Проте я мав тверду впевненість в тому, що хочу зробити свідомий вибір спеціальності, адже не хотів марнувати чотири роки вивчаючи те, що мені не цікаво і чим не буду займатись далі в житті. Тому я почав шукати різні профорієнтаційні тести чи курси. Знайомо?
Одного разу я натрапив на статтю про gap year – це практика поширена серед випускників шкіл Європи та США. Вони замість того, щоб одразу після школи вступати до вишу, беруть рік перерви й займаються пошуками себе. Хтось їде в навколосвітню подорож з одним рюкзаком, хтось вчить дітей в Африці, хтось знаходить першу роботу. Є багато різних можливостей. В мене загорілися очі, і я вже почав уявляти, як працюю, навчаю африканських дітей української мови й паралельно катаюсь автостопом по світу. Але я доволі швидко зрозумів, що це надто фантастичний варіант і треба шукати якусь більш реалістичну можливість.
Але саме в той час, до нас в школу завітали двоє студенток, які тоді навчались в Українській академії лідерства (далі — Академії) і презентували її ідею та можливості. Вони розповіли саме про той gap year, про який я міркував. Після презентації я знайшов на сайт Академії й дізнався, що буде табір, в якому можна буде спробувати пожити життям студентів Академії цілих 10 днів. І звичайно я, не довго думаючи, пішов у цей табір.
Це було вже в далекому 2021 році. Мене тоді дуже вразили підлітки, які приїхали в табір: вмотивовані, готові змінювати світ й Україну. Дивовижно, як цей табір вплинув на мене всього лиш за 10 днів. Я вийшов звідти з великими круглими очима від здивування, що існує така велика активна спільнота, яка має багато спільного між собою. Я знайшов там нових друзів зі спільними інтересами й мене запалило їхнє бажання діяти. Тож я усвідомив, що наступного року маю потрапити в Академію.
Вже взимку 1 січня, я подався на першу хвилю відбору, і згодом таки пройшов в Академію та познайомився з іншими студентами, націленими змінювати світ.
Зараз, навчаючись в Академії, ми багато обговорюємо саме зміни, які можна втілити, спираючись на спільні цінності.
В Академії студентів заохочують проявити себе в різних сферах, щоб зрозуміти своє покликання. І для цього створюють особливі умови, надають можливості і ресурси.
Впродовж цього gap year ми в Академії розвиваємось в трьох напрямках: фізичний, емоційний і інтелектуальний. Задля фізичного розвитку ми маємо регулярні тренування, пробіжки, командні види спорту. Емоційний розвиток передбачає рефлексії, спілкування на різні теми, обговорення книжок та фільмів. А інтелектуальний розвиток полягає у відвідуванні лекцій, участі в дебатах, читанні літератури тощо.
Також ми досліджуємо українські традиції, для того щоб краще зрозуміти свою культуру. Ходимо в походи в гори, де ми переживаємо екстремальний досвід, що дозволяє відчути межі своїх можливостей і зближує нас. Також ми відвідуємо сучасні підприємства, компанії, фірми, які створюють новітнє бізнес-середовище і зустрічаємося з впливовими людьми: державниками, науковцями, підприємцями, які змінюють світ вже зараз. Академія — це унікальне місце, де молодь може торкнутися досвіду людей, які втілюють реальні важливі проєкти, а також дізнатися, як вони наважувалися почати свою справу, з якими труднощами зустрілися і як їх долали.
Кожний тут може спробувати для себе щось нове, без остраху почути осуд чи недовіру з боку людей навколо. Таким чином, студент дізнається про свої здібності, можливості й сферу зацікавлень, щоб надалі свідомо обирати напрямок реалізації в подальшому житті. Саме для цього і потрібен gap year. І було б чудово, якби така можливість була передбачена в загальній системі освіти.
Саме зараз, коли Україна переживає ґрунтовні зміни, можна змінити й такі традиційні сфери, як освіта. Оскільки зараз в суспільстві змінилось ставлення до Збройних Сил України, дедалі більше людей розуміють необхідність загальновійськової підготовки й важливість професійного війська, то мають змінитись і умови призову. Щоб випускники могли зробити рік перерви перед вступом до університету, і не вступали до вишів тільки заради того, щоб не йти до армії. Я не знаю, як саме це має бути влаштовано, але потрібно передбачити і військовий вишкіл для всіх і можливість gar year. Можливо, визначити кілька років, в межах яких можна і зробити перерву в освіті для самовизначення, і пройти військовий вишкіл в довільному порядку.
Останнім часом почались різні обговорення про відбудову України після війни. І хотілось би під час відбудови не просто намагатись відновити попередній стан, а спланувати все таким, як насправді хотілось би: міста, дороги, енергетику, підприємства тощо. Це унікальний шанс побудувати кращий світ, більш інноваційний і сучасний.
Ми в Академії чимало міркуємо про усвідомлення своєї ролі в цьому світі і суспільстві. Якщо пустити на самоплин процеси в країні й рішення, які впливають на твоє життя, то хтось інший влаштує це на власний розсуд і це може зовсім не відповідати твоєму баченню. Єдиним способом уникнути цього — є взяття на себе відповідальності за власне життя і своє майбутнє, бути активним і шукати можливості для досягнення мети.
Академія дає багато різноманітних і несподіваних можливостей, а також навчає шукати їх в майбутньому. А отримуючи можливості, необхідно зрозуміти, як саме ними можна скористатися, щоб не нашкодити. Тому в кожному просторі можливостей потрібні свої правила. В державі існує законодавство, в суспільстві — свої етичні норми. І в Академії ми також маємо правила, які ґрунтуються на певних цінностях. Спільні цінності дозволяють ухвалювати рішення і знаходити порозуміння. А правила застерігають студентів від необачних і небезпечних способів досягнення мети, залишаючи натомість тривалий шлях, який спонукає розвиватися.
Метою Академії є розвиток лідерських якостей у молоді. Нашій країні, яка стрімко розвивається, потрібні лідери в різних сферах, оскільки лідери мають сміливість наважуватись робити нове і змінювати світ навколо себе. Кожному лідеру потрібна команда однодумців, з якими вони разом будуть втілювати свої задуми. А кожному члену команди потрібна можливість відчувати свій внесок у спільну справу.
Лідери «горять» тим, що вони роблять і запалюють інших та можуть змінювати правила. А щоб зміни були на краще, чинні правила треба добре розуміти і бачити можливості покращення. На початку свого шляху лідер має навчитись дотримуватись правил і розуміти причини їх створення. Тоді запропоновані ним нові правила будуть враховувати інтереси тих, хто має їх дотримуватись. Чимало людей можуть опиратися змінам, і задача лідера переконати їх в тому, що нові правила приведуть до кращих результатів.
Академія відбирає для навчання молодь, відкриту до змін і готову до дій. Чому саме молодь вважають агентами змін, а не бізнесменів, які вже мають ресурси та статус в суспільстві? Тому що молодь переосмислює досвід попередніх поколінь і готова відмовитись від застарілих чи зайвих явищ, а також має необмежену уяву, щоб вигадувати нове.
Академія створює саме такі умови gap year, в яких людина на початку свого шляху може точніше визначитись з напрямком свого розвитку і знайти ту сферу, до якої має хист, в якій захоче реалізуватись і буде найбільш ефективною. Спершу кожний бере відповідальність за себе і своє життя, потім за свою спільноту і зрештою за всю Україну, створюючи її такою, в якій хочеться жити.
*Українська академія лідерства – формаційна платформа особистісного та суспільного розвитку для молоді на основі цінностей. Академія поєднує річну програму між школою та університетом для вмотивованих підлітків 16-20 років та масштабні соціальні проєкти для суспільства.
{{read_more|Читайте також| 2828, 1291}}
Джерело фото Depositphotos
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram