Творчість несповідима і часто парадоксально. Стабільне креативне мислення це визначальна характеристика деяких особистостей, але воно може змінюватися в залежності від ситуації і обставин. Найчастіше натхнення і нові ідеї з'являються, здавалося б, з нізвідки, а потім, коли ми найбільше їх потребуємо, вони пропадають. Творче мислення вимагає комплексного сприйняття, воно повністю відрізняється від розумового процесу.
Нейробіологія малює складну картину творчого потенціалу. Вчені тепер розуміють, що природа креативності набагато складніше, ніж відмінності в право- або лівосторонньої орієнтації мозку (ліва півкуля = раціональне й аналітичне, праве = творче й емоційний). Насправді творчість, як вважають, пов'язане з рядом пізнавальних процесів, нервових імпульсів та емоцій, і ми дотепер не маємо повного уявлення про те, як працює творчий розум.
З психологічної точки зору творчі типи особистості практично не піддаються визначенню. Вони складні, парадоксальні й, як правило, уникають рутини. І це не просто стереотип «замученого художника». Дослідження показали, що креативність передбачає взаємодію безлічі рис характеру, поведінки й соціальних впливів в одній особі.
«Насправді творчим людям важче впізнати себе, тому що вони складніше, ніж нетворчі», – розповів Huffington Post Скотт Баррі Кауфман, психолог з Університету Нью-Йорка, який провів роки дослідження творчого потенціалу. « Що найпарадоксальніше у творчій особистості... у цих людей більш хаотичний розум».
Немає ніякого «типового» портрета творчої особистості, але є характерні особливості в поведінці творчих людей. Ось 18 пунктів, які їм властиві.
Творчі особистості це мрійники, попри те, що їх шкільні вчителі, можливо, говорили, що мріяти це марна трата часу. Кауфман і психолог Ребекка Л. Макміллан, вона ж співавтор документа під назвою «Ода позитивної творчої мрійливості », вважають, що блукання розуму здатне допомогти в процесі «творчої інкубації». І, звичайно, багато з досвіду знають, що кращі ідеї відвідують нас, коли подумки ми знаходимося зовсім в іншому місці. Нейробіологи виявили, що уява включає ті ж мозкові процеси, які пов'язані з фантазією і творчістю.
Творча людина бачить можливості всюди і постійно вбирає інформацію, яка стає їжею для творчого самовираження. Як часто цитують Генрі Джеймса, письменник – це той, від кого «нічого не вислизає». Джоан Дідіон завжди носила з собою блокнот і говорила, що вона записує спостереження про людей і події, які, зрештою, допомагають їй краще зрозуміти складності й суперечності свого розуму.
Багато великі майстри зізнаються, що свої найкращі роботи вони створюють або дуже рано вранці, або пізно ввечері. Володимир Набоков починав писати відразу після того, як прокидався в 6 або 7 ранку, а архітектор-новатор Френк Ллойд Райт взяв за звичку прокидатися в 3 або 4 годині ранку і працював протягом декількох годин перед тим, як відправитися назад в ліжко. Люди з високим творчим потенціалом не дотримуються стандартного розпорядку дня.
«Щоб бути відкритим для творчості, потрібно мати здатність до конструктивного використання усамітнення. Треба подолати страх перед самотністю», – писав американський екзистенціальний психолог Ролло Мей.
Художники й креативщики часто стереотипно сприймаються як одинаки, хоча насправді вони ними можуть і не бути. Самота може бути ключем до створення кращих робіт. Кауфман пов'язує це з уявою – ми повинні дати собі час просто помріяти.
«Вам потрібно увійти в контакт з внутрішнім голосом, щоб мати можливість самовиразитися. Складно почути свій внутрішній творчий голос, якщо ви ... не в контакті з самим собою і не роздумуєте про себе», – каже він.
Багато з найбільш культових історій і пісень усіх часів творили під впливом несамовитого болю. Часто проблеми ставали каталізатором для створення видатних творів. У психології це називають посттравматичним зростанням, який передбачає, що люди в змозі використати свої тяготи й ранні життєві травми для істотного творчого зростання. Дослідники виявили, що травма може допомогти людині досягти успіху в міжособистісних відносинах, в задоволеності життям, в зростанні духовності, особистої сили й у відкритті нових можливостей.
Творчі люди люблять випробовувати нові враження, відчуття і стану розуму, і це важливий зумовлює фактор для творчого результату.
«Відкритість нових переживань це найсильніший предиктор творчих досягнень», – каже Кауфман. «Тут безліч різних взаємозв'язаних аспектів: інтелектуальна допитливість, пошук гострих відчуттів, відкритість для емоцій і уяви. А все разом – це двигун для пізнання і дослідження світу, як внутрішнього, так і зовнішнього».
Стійкість – практично необхідна якість для творчого успіху, каже Кауфман. Невдача часто підстерігає творчу людину, як мінімум, кілька разів, але креативщики – принаймні, успішні – вчаться не журитися з цього приводу.
«Творчі люди зазнають невдачі, а по-справжньому хороші терплять її часто», – написав у Forbes Стівен Котлер в уривку про творчого генія Ейнштейна.
Творчі люди ненаситно допитливі. Вони, як правило, вважають за краще дослідити життя і навіть коли дорослішають, зберігають інтерес першовідкривача. Через активні бесіди або індивідуальні розумові роздуми креативщики, дивлячись на світ, постійно задають собі масу питань.
Природна спостережливість і інтерес до життя інших людей іноді допомагає генерувати кращі з ідей.
«Марсель Пруст майже все своє життя провів, спостерігаючи за людьми, він записував свої зауваження, і це знайшло вихід в його книгах» , - говорить Кауфман. «Для багатьох письменників дуже важливе спостереження за людьми ...».
Частково творча діяльність вимагає ризикованості, і багатьом успішним творчим особистостям доводиться ризикувати в різних аспектах життя.
«Існує глибокий і значущий зв'язок між прийняттям ризику і творчістю і це часто не береться до уваги », – пише Стівен Котлер в Forbes. « Творчість це акт створення чогось з нічого. Воно вимагає оприлюднення того, що спочатку існувало лише в уяві. Таке заняття не для боязких. Витрачений даремно час, заплямована репутація, марно витрачені гроші - ... Це все побічні явища, коли творчість йде шкереберть».
Ніцше вважав, що життя і світ слід розглядати як твір мистецтва. Творчі особистості постійно шукають можливості для самовираження в повсякденному житті.
«Творче вираження – це самовираження. Творчий потенціал це не що інше, як приватний вираз ваших потреб, бажань і унікальності», – говорить Кауфман.
Творчі люди, як правило, мають внутрішню мотивацію. Це означає, що вони діють, керуючись якимось внутрішнім бажанням, а не прагненням до зовнішньої винагороди або визнання.
Психологи кажуть, що творчі люди збуджуються захопливими видами діяльності, а це ознака внутрішньої мотивації. Дослідження показують, що прості роздуми про власні причини до діяльності можуть бути досить заохочувальними, щоб підвищити творчий потенціал.
Кауфман стверджує, що здатність мріяти ще необхідна для того, щоб допомогти нам вийти за межі звичного бачення і досліджувати інші способи мислення, які можуть бути важливим активом для творчості.
«Мрійливість розвивається, щоб дозволити нам відпустити теперішнє», – говорить Кауфман. « Мережа мозку, пов'язана з мрійливістю, це мережа мозку, пов'язана з теорією розуму. Мені подобається називати її «мережею уяви» - вона дозволяє вам уявити себе в майбутньому, а також представити чужі думки».
Творчі особистості можуть виявити, що, коли вони пишуть, танцюють, малюють або ще якось самовиражаються, вони виявляються «в стані потоку », який допомагає їм творити на найвищому рівні. Це психічний стан, коли людина виходить за межі свідомої думки, щоб досягти стану підвищеної концентрації і спокою. Тоді він практично не схильний ні до внутрішніх, ні зовнішніх подразників, які можуть перешкодити його діяльності. Ви опиняєтеся «в стані потоку », коли займаєтеся тим, що вам дуже подобається, від чого відчуваєте себе добре.
Творці, як правило, володіють чудовим смаком і люблять перебувати в гарному оточенні. Дослідження, нещодавно опубліковане в журналі «Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts», показало, що музиканти, в тому числі викладачі музики та солісти, демонструють високу чутливість і сприйнятливість до художньої краси.
Якщо і є відмінність між надзвичайно творчими людьми і всіма іншими, це здатність бачити можливості там, де інші не помічають. Багато великі художники і письменники кажуть, що творчість це просто здатність з'єднувати точки, які інші ніколи б не здогадалися з'єднати.
Стів Джобс говорив, що творчість - це об'єднання речей. Коли ви питаєте творчих людей, як вони це зробили, вони відчувають себе трохи ніяково, тому що насправді вони цього не робили, а просто щось розгледіли, з'єднали зі своїм досвідом і синтезували нові речі.
Різноманітність досвіду, більше ніж що-небудь має вирішальне значення для творчості, говорить Кауфман. Креативщики здригуються, випробовують нові речі і уникають всього, що робить життя одноманітним або рутинним. «У творчих людей більше різноманітних вражень», – стверджує психолог.
Творчі особистості розуміють цінність ясної й сфокусованої свідомості, тому що від цього залежить їх робота. Багато художників, підприємці, письменники та інші творчі діячі, використовували медитацію як інструмент для налаштування самого креативного стану душі.
Голландське дослідження в 2012 р показало, що деякі медитативні техніки дійсно сприяють творчому мисленню. Усвідомленість пов'язують з поліпшенням пам'яті та уваги, оптимізацією емоційного стану, зниженням стресу і тривожності, а також з поліпшенням ясності розуму - все це може привести до більш креативного мислення.
{{read_more|Читайте також| 4885, 5227}}
Photo by Dominika Roseclay from Pexels
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram