Osvitanova.com.ua

30 травня в Ліцеї Educator відбувся черговий захист проєктів. Нам відомо, що проєктна робота є невіддільною частиною навчання в ліцеї і ми вирішили поговорити з Владиславом Штегельським, який опікується цим напрямком в ліцеї, про важливість соціальних шкільних проєктів, аби цим досвідом могли скористатися й інші школи й дитячі центри.

Організація проєктної роботи на базі ліцею 

Проєктна робота як один з основних напрямів в ліцеї існує вже не перший рік. Минулого року ми отримали класний досвід «Проєктного семестру». Учні та учениці працювали над власними проєктами протягом другого семестру, обирали собі наставників, в тому числі й серед батьків. Фіналом проєктного семестру став великий захід, на який ми запрошували всіх охочих і де учні та учениці презентували свої доробки. 

В цьому навчальному році ми дещо переформатували проєктний семестр – проєктна робота тривала весь навчальний рік. Протягом першого семестру ліцеїсти відвідували лекції з проєктної роботи, працювали над практичними завданнями. Ми також організовували мотиваційні зустрічі з бізнесменами, митцями та волонтерами. Серед гостей були: 

Ігор та Марина Фостенко, засновники бренду Enjoy the Wood, які розповіли про створення продукту з річним оборотом у $20 млн, а також про стартовий капітал;

Антоніна та Олексій Кролівець, підприємці, співзасновники мережі студій «Banny nail cafe», автори артпроєкту «5 граней жінки», які розкрили секрети пошуку ідей для власної справи;

Євгенія Аратовська, соціальна підприємниця, засновниця проєкту «Україна БЕЗ сміття», яка наголосила на зустрічі на важливості створення проєктів, які допомагають спільноті розв'язувати соціальні проблеми;

Руфат Раімов, соціальний підприємець, засновник проєкту «Yapomoga бокс», який поділився досвідом створення благодійного проєкту та інші.




Основним напрямом проєктного року були соціальні проєкти. В другому семестрі учні та учениці вже мали використати власні знання на практиці й у травні захистити свої проєкти. Але початок війни змусив змінити плани й підштовхнув до розробки проєктів, які б допомогли відбудові України. 

Чого навчає дітей участь у проєктній роботі

В цілому, навіть в рамках шкільної програми наші вчителі намагаються дати можливість учням прокачати максимум навичок. На мою думку, перше, чого навчає саме така проєктна діяльність, – це відповідальність: за себе, командну роботу, результат. 

Оскільки  роль наставників в нас більше консультаційна, то учні та учениці самостійно 

- шукають проблему та шляхи її розв’язання, 

- обирають напрям і вид діяльності і тему проєкту,

 - формують розклад зустрічей, планують, досліджують.

Саме це і є та практика, яка посилює зв’язок навчання з життям. І не абстрактному рівні, адже учні шукають розв’язки для реальних проблем і отримують вимірюваний результат. 

Наприклад, команда учнів Шкільного парламенту разом з керівником Миколою Гошовським подавались на Громадський бюджет з проєктом «Сквер безмежності» і виграли голосування. На цьому етапі вони узгоджували всі питання з державними органами, опитували жителів району, проводили рекламну кампанію, тобто це той досвід, який в рамках класу можна отримати лише в теорії.

Проєкти, які продовжують існувати після захисту

Представлений минулого року проєкт «Окупація очима підлітків» представлений дуже швидко переріс зі шкільного рівня на всеукраїнський. Його матеріали були опубліковані в журналі «Новое Время» і представлені на саміті «Кримської платформи» у серпні 2021 року. Він і зараз продовжує свою справу, діти продовжують записувати інтерв’ю. Нижче нещодавнє інтерв’ю.

Є ідеї, які учні доопрацювали з минулого року і представили на захист в цьому. Наш пріоритет в тому, аби проєкти мали перспективи сталого розвитку, були довготривалими, і щоб учні змогли реалізовувати себе на довгій дистанції у тому напрямі, в якому їм комфортно це робити.

Соціальний напрям проєктних робіт 

Проєктна робота в нас проводиться з дня існування ліцею, тобто третій рік. Захист проєктів – другий рік поспіль. Частина учнів мала запит на створення саме соціальних проєктів, тому ми й обрали соціальний напрямок. 

При виборі тем діти з одного боку спираються на власний досвід, з другого на результати своїх досліджень проблематики, яка хвилює суспільство та окремі громади. Ми спонукали їх поєднувати власні схильності з тим, як вони можуть розв'язувати суспільну проблему. 

Наприклад, на IT-напрямі учні 5 класів створюють бот, за допомогою якого вони б могли збирати інформацію про бездомних тварин та шукати їм нових власників. Учні 8 класів створюють музичний гурт, аби розказати про сьогоднішні події через творчість. Є і проєкти, де учні створюють модель нового парку використовуючи 3D-моделювання.

Роль дорослих в підготовці проєктів

У команд є наставники з-поміж вчителів та батьків. Вони підтримують і допомагають оформити проєкти відповідно до критеріїв. Ми принципово відмовились від того, щоб дорослі пропонували чи нав’язували дітям якісь власні ідеї. Це той досвід, який вчить учнів брати на себе відповідальність і звертатись до куратора у тих питаннях, де їм дійсно необхідна допомога, а кураторів – приймати та підтримувати будь-яку з ідей, незалежно від того, наскільки вона близька. 

Проєктна робота – це не стільки про кінцевий продукт, скільки про учнів – якими вони були до і якими стали після. Це і є головна мета цього напрямку навчання в ліцеї. 

Теми проєктів

Враховуючи цьогорічну тему проєктної роботи «Як відбудувати Україну», ми запропонували дітям спробувати себе в 5 напрямках, через які вони могли б розкрити свої схильності.

1) Творче осмислення подій війни (образотворче мистецтво, музика, література). 
2) Як зберегти та донести пам’ять про сьогоднішні події? 
3) IT-проєкти. Розробка ботів. Різнопланові варіанти (на адаптацію після воєнних подій, на підтримку дітей чи дорослих, чи певної категорії, будь-який бот-формат).
4) Інфраструктурні проєкти. Відбудова локальна певного парку/скверу тощо.
5) Як відродити освіту у післявоєнний час? Як інтегрувати однолітків з окупації?

Критерії оцінювання проєктів

Оскільки учні ще у першому семестрі проходили курс з проєктної роботи, то кожен проєкт мав бути оформлений так, як оформлюються повноцінні грантові заявки (з певними спрощеннями). Учні та учениці отримали спеціальні журнали, в яких мали прописати ідеї. Нам важливо, щоб учні не лише згенерували ідею, але й змогли її структурувати й гідно представити. 

На першому етапі учнівські проєкти проходили внутрішній відбір, на другому – захищали перед членами журі, які оцінювали за такими критеріями:

актуальність,  релевантність обраної аудиторії,  реалістичність завдань, ризики, сталість.

Захист і переможці 

В цьому році, переможці отримають допомогу у написанні та реалізації їх проєкту на грантову програму, за якої вони могли б отримати фінансування. Зараз, вважаємо основною перемогою – це реалізація ініціатив наших учнів, адже це не про призи й не про гроші, це про цінності.

30 травня на захисті проєктів журі обрало трьох переможців:

«Окупація очима підлітків» (курс з історії для підлітків)

Музей мемів війни (переїзний музей з роздрукованими мемами війни)

Парк з дитячим та спортивним майданчиком біля модульного містечка.

Поради тим, хто хоче проводити проєктну роботу у своїх школах

Поділюся власним досвідом. На початку я не на 100% вірив, що такий вид проєктної роботи відгукнеться всім учням та ученицям, і десь на середині року в мене виникла думка про те, що щось не вийде. 

Але дивлячись на фінал проєктного року, зізнаюсь, що більшість страхів були лише в моїй голові, аніж в реальності. Головна порада – на цьому етапі не опускати рук, адже в кінці ви будете вірити в цю ідею в декілька разів сильніше, аніж на початку. Вкрай важливо давати дітям інструменти для реалізації власних ідей і не нав’язувати свої. 

Також доречною є співпраця з партнерами. Нам дуже допомогла Громадська організація Cactus, яка має неймовірний досвід проєктної роботи з дітьми. Їх напрацювання лягли в основу проєктних уроків. 

Виступи запрошених нами спікерів (дивіться вище) також допомогли дітям визначитись з напрямами й доопрацювати власні ідеї. Ми дуже вдячні всім, хто приходив до нас. 

Сьогодні серед учнів вже є велика кількість ініціатив, яким не завадить фахова і фінансова підтримка. Тому якщо ви готові ознайомитись з ідеями наших учнів і підтримати їх, то це стане великою Можливістю для нас всіх. 

Джерело фото Ліцей Educator (титульне фото – захист проєктів у 2021 році)

{{read_more|Читайте також| 5104, 5200}}

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram

Поширити у соц. мережах: