Зустрілись якось клінічний психолог Віталій Матусевич, керівниця центру дистанційної освіти «Європейський колегіум» Наталія Різник, засновниця сервісу добору шкіл School Navigator Ірина Єцкало та Олександра Жданова, мама двох дошкільнят і проєктна менеджерка сервісу School Navigator. А результатом цієї зустрічі стало дослідження ринку шкільної онлайн-освіти. Тепер School Navigator ще точніше підбиратиме школи для дітей.
Ми усі знаємо найпопулярніше правило вільного ринку: якщо є попит, буде і пропозиція. Виникнення нашого сервісу, як і онлайн-шкіл обумовлено спільною потребою. Як тільки країну закрили на локдаун і тисячі батьків зіткнулись з новою реальністю, почався пошук інших шляхів навчання дітей.
Онлайн-школи обирають за дуже різними критеріями: по вартості, рівню організації процесу, рекомендаціям, простоті оформлення, репутації навчального закладу тощо.
School Navigator рекомендує починати пошук школи з розуміння особливостей своєї дитини. Тому що з незакритими базовими потребами (це не завжди пов’язано з організаційною структурою школи) дитина просто не може навчатись успішно. Повірте, вона дуже хоче потішити маму чи тата, але правда не може.
В такому випадку ми направляємо сім’ю, що звернулась до нас с запитом підібрати приватну чи державну школу, до клінічного психола, з яким співпрацюємо. Батьки, звісно, знають свою дитину добре, але вони не є професійні психологи чи педагоги. А якщо і професійні, то щодо своєї дитини завжди суб’єктивні.
Коли особливості дитини визначені, то підшукати продукт чи сервіс для задоволення її потреб стає значно легшою справою. Ви просто розумієте, на які тригери звертати увагу.
Термінологія по шкільному онлайн-навчанню
На початку дослідження ми розібрались в термінах і різниці між онлайн-школою, дистанційним навчанням та екстернатом. До локдауну ми говорили про дистанційне та очне навчання. З приходом пандемії до цієї дихотомії додалося поняття онлайн-навчання.
-
очна форма навчання також називається «офлайн», щоб асоціативно вирізняти онлайн від офлайну;
-
онлайн передбачає уроки у режимі реального часу, коли збирається група дітей, певний клас, та вчитель пояснює матеріал, проводить контрольні, діти обговорюють матеріал, який мають засвоїти;
-
дистанційна форма навчання передбачає самостійне опрацювання матеріалів дитиною у зручний час; для атестацій залучаються спеціалісти. В деяких дистанційних школах можливі очні зустрічі з вчителями та психологами за домовленістю.
Є ще такий формат отримання освіти, як екстернат – прискорене отримання сертифікату для переходу у наступний клас. Дитина на екстернаті має можливість пройти два роки за один. Вступити на екстернат можна як в державну школу, так і в приватну, за умови, що школа надає такі послуги.
Тому юридично у нас є лише три форми навчання: очна, дистанційна та екстернат. Але фактично ми просунулись далі й вже думаємо спочатку категоріями «офлайн» та «онлайн», а вже потім розбираємось, що саме потрібно цій дитині для кращого засвоєння матеріалу: група у режимі реального часу чи самостійне навчання у своєму темпі.
За яких обставин надавати перевагу онлайн-навчанню
Зазначимо, що завжди кращим буде варіант очного навчання. Школа вчить не тільки наукам, а й взаємодії в соціумі. Не обирайте онлайн, якщо не впевнені, що організуєте дитині пізнання світу через позашкільні активності. Офлайн школа – це соціум для розвитку важливих соціальних навичок.
При яких умовах онлайн корисний
-
Насамперед, якщо дитина має навчатись дистанційно, але при цьому передбачена можливість і є бажання опановувати програму разом з іншими дітьми.
-
Якщо дитина визначилась із напрямком свого розвитку і пішла в спорт, творчість, блогінг тощо і їй потрібно вивільнити більше часу для своїх захоплень.
-
Якщо обставини сім’ї змусили дитину переїхати в іншу країну, але невідомо, чи закінчить вона школу там, чи доведеться повернутись. У такому випадку, краще не втрачати темп і опановувати предмети української навчальної програми онлайн.
-
Якщо дитина має певні психологічні або фізичні особливості і спеціалісти рекомендують продовжити навчання онлайн.
-
Якщо це єдиний можливий доступ до якісного навчання і сильних вчителів.
В усіх інших випадках рекомендовано надавати пріоритет офлайн-школам.
З якого класу онлайн-навчання найбільш ефективне
Команда Центру дистанційної освіти «Європейський колегіум» емпірично дослідила, що найкращий вік, з якого онлайн-навчання може бути ефективним без системної допомоги батьків – це 6 клас. До цього періоду ідеально, щоб дитина навчилась вчитись. Цю відповідальність можна віддати школі. Зараз ми не побачимо у школах предмету «Навчитись вчитись». Хоча у наш час є книжки та курси на цю тему, а отже – тема затребувана і вже є багато напрацювань.
Коли дитина переходить з 4 у 5 клас, для неї все дуже змінюється: з’являється багато нових предметів і підвищуються вимоги щодо результатів її навчання. За статистикою сервісу добору шкіл School Navigator найчастіше шукають новий навчальний заклад для дитини при переході з 4 до 5 класу. І це додає дитині ще більшого стресу. А враховуючи фізіологічні та психологічні зміни, які супроводжують початок підліткового періоду, дитина втрачає багато орієнтирів у своєму до цього розміреному житті. Уявили це навантаження на психіку?
Тому не варто називати дитину ледачою, неслухом і мати високі очікування від неї в цей період. Вона потребує розуміння та ефективної допомоги, а не стимулу. Стимул – це зовнішній мотиватор. Використовуючи тільки його, дитина не навчиться слухати свої справжні потреби. Мотивація – це внутрішня потреба людини зробити зусилля над собою. Мотивація народжується всередині людини. Слухати себе, свою мотивацію та докладати зусиль – це навичка, коріння якої зароджується у сім’ї. Школи можуть лише підхопити та надати простору для розвитку цієї навички.
Розподілення відповідальності
Школа бере на себе 60% відповідальності за знання дитини. Знання залежать не тільки від того, як їх дають, а й від того, чи готові їх брати. Тому 40% відповідальності забирають на себе батьки з дитиною.
Школа готує матеріал та своїх викладачів. Тестує різний інтерактив. Обирає найліпшу технічно платформу. Визначає розмір групи та в ідеалі збирає групи дітей за певним темпераментом та швидкістю сприйняття інформації.
Батьки організовують робоче місце дитині, навчають дотримуватись графіка роботи, задовільняють базові потреби дитини та надають батьківську моральну та емоційну підтримку, здійснюють логічний батьківський контроль.
60% навчання відбувається на уроках, але 40% залишається на самостійну роботу – підготовку, вивчення, роботу з платформами та інше. Тому ви маєте чітко усвідомлювати, що ваша дитина готова до цих 40% або що ви зможете виділити час на допомогу з цим. Рівень свідомості та самоорганізації для он-лайн навчання має бути однозначно вищим. Тому пам’ятайте про цей момент.
Дитина має розуміти правила, вміти їх дотримуватись, ставити питання, розуміти та чесно говорити про свої потреби, як вчителям, так і батькам.
Чого точно не має бути
Школа точно не має перекладати на батьків відповідальність роз’яснювати матеріал. Батьки не є авторитетом для дитини у галузі педагогіки та тих предметах, які вони вивчають на уроках.
Батьки не мають цікавитись тільки навчанням дитини. Розібратись у найкращій взаємодії між батьками та дітьми допомагають школи/курси для батьків. Добре, що їх вже виникає все більше. Цікавтесь цим питання, адже мала кількість дорослих людей перед вагітністю проходять курси батьківства та підвищують кваліфікацію з ростом дитини. Хоча це достатньо дивно цього не робити, адже у житті ми часто стикаємось з тим, що звертаємо увагу на попередню підготовку будь-якого майстра своєї справи. То чому ж ми не можемо прагнути до проінформованості щодо власних дітей? Це доволі чесно.
Діти не мають боятись ставити питання. Найчастіше дитяча поведінка – це похідна від культури виховання сім’ї та дотичних соціальних груп до дитини. Якщо дитина не має мотивації, порушує кордони, обманює, маніпулює тощо, то це ознака того, що вона не навчилась іншого. Найкращий спосіб виправити ситуацію, спокійно і цікаво показати своїм прикладом або доступним роз’ясненням, які моделі реакції на ситуації іще бувають.
Рекомендації батькам:
-
Обирайте школу спочатку за кількісними показниками, а потім – шукайте відгуки та рекомендації. Не звертайте увагу на емоційні відгуки. Ви не знаєте і ніколи не дізнаєтесь об’єктивних внутрішніх обставин усіх сторін. Натомість зробіть попередній збір даних та відсів за власними кількісними критеріями (не «сильний вчитель» і «повага до учнів», а «кількість дітей в групі», «кількість навчальних годин на день», «є/немає можливості брати консультації з вчителем», «вартість» тощо).
-
Чесно скажіть собі та представникам школи, які у вас очікування від онлайн-школи та якими є справжні причини переходу на онлайн-навчання. При чесному діалозі результат досягається швидше та якісніше.
-
Допоможіть дитині розробити графік дня та дотримуватися його (і показуйте приклад, звісно), розповідайте дитині, як себе організовувати. Повірте, дитину не потрібно навчати, їй потрібно роз’яснювати причинно-наслідкові зв’язки.
-
Не дратуйтесь, коли діти піддають сумнівам ваші слова. Можливо, вони саме зараз винаходять нові підходи й у майбутньому зроблять прорив. Вірте у потенціал дитини, навіть якщо його не одразу видно, підтримуйте і продовжуйте пояснювати все, що можете. Якщо не можете, чесно про це кажіть.
-
Будьте відкриті до нових знань. Діти цьому вчаться у батьків. Ви ніколи не змусите дитину вчитись, якщо транслюватимете іншу поведінку.
-
Пройдіть курси для батьків. Їх є безліч: онлайн, офлайн, при школі, незалежні тощо. Це точно не буде безглуздим вкладом. Ви ж вчитесь, щоб бути майстром своєї професії. Багато батьків хочуть бути гарними батьками, але чомусь такий крок не вважають обов’язковим. Якщо до цього так не робили, це не означає, що це не правильно. Просто людство поглиблює свої знання поступово.
Рекомендації школам:
-
Проводьте співбесіди та тестування не стільки для вибору, скільки для формування груп за темпом навчання та темпераметром.
-
Добирайте вчителя під характер та динаміку групи.
-
Підготуйте та проведіть курс для батьків «Як підготувати та підтримати власну дитину при адаптації до нашої школи?».
-
Чітко домовляйтесь про точки відповідальності між школою та батьками. Багато конфліктів відбувається саме відносно очікувань і реальності. Дитина це настільки відчуває, що у майбутньому звернеться до психотерапевта,Дитина це настільки відчува
Висновки
Якщо є можливість навчатись дитині офлайн – починайте з цього. Онлайн без системного супроводу батьків рекомендовано з 6 класу і до цього часу бажано навчити дитину вчитись. Дитина вчиться через приклади краще, ніж через слова. Дитина більш емпатична щодо стану дорослих, аніж про це думають дорослі. Перед вибором будь-якої школи – дізнайтесь про можливості, обмеження та рекомендації щодо розвитку дитини у спеціаліста. При виборі навчального закладу, спочатку підготуйте ваші очікування від школи, складіть список кількісних критеріїв першочергового відбору зі всіх шкіл, і тільки потім шукайте рекомендації та відгуки про цю школу. Завжди слухайте та чуйте свою дитину. Пройдіть школу/курси для батьків.
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram
Якщо ви зареєстрований користувач і хочете додати коментар то вам потрібно увійти, або ви можете додати коментар нижче анонімно.