Анна Стороженко – музикант вищої категорії, вихователь-методист, спікер-практик та куратор музичного напрямку тренінгового центру підвищення кваліфікації педагогічних працівників «АКАДЕМІЯ ТАЛАНОВИТИХ КЕРІВНИКІВ» (м. Київ), викладач фортепіано і вокалу, автор дитячих пісень, програми з естетичного виховання дитини, розповіла нам про логоритмічну методику і п'ять найпопулярніших логоритмічних ігор.
Для дошкільників гра – найприродніша й найбажаніша діяльність. Якщо діти активні, охоче беруть участь у грі, – це свідчить про їхній психологічний комфорт. Натомість якщо діти незацікавлені, сором’язливі – вивести їх із цього стану, «розкріпачити» можна знову ж таки за допомогою гри. Отже, музичні ігри – необхідні дітям не тільки для розваги, а й для їхнього фізичного, розумового, морального й естетичного і авжеж мовленнєвого розвитку.
Я вважаю себе «фахівцем нової формації» – я постійно прагну до відмови від штампів та стереотипів у музичному розвитку та навчанні своїх вихованців, завжди виявляю свою індивідуальну позицію, намагаючись створити нові технології освітньої роботи, зокрема й щодо музичного та мовленнєвого розвитку дошкільників. Багато років я опановую методи логоритміки. Маю напрацювання – збірник авторських вправ, пісень, ігор. З їх презентацією буваю на різних педагогічних фестивалях, останній рік – це переважно онлайн-навчання.
Логоритмічна методика існує для того, щоб педагоги мали змогу виправляти мову дитини за допомогою триєдності музики, слова та ритму. Логоритміка оздоровлює дітей. Завдяки музично-логоритмічним іграм краще працює серцево-судинна система, дихальна, рухова, пізнавальна, у дітей піднімається настрій на цілий день.
Створюючи кожну гру, я ставила певну мету, щоб виконуючи їх діти зміцнювали свій м'язовий апарат, формували правильну поставу, розвивали дихання, досконало оволодівали руховими навичками, орієнтувалися в просторі тощо.
Ігри можна виконувати не тільки в колективі, але і вдома. При цьому, мовний матеріал попередньо НЕ розучується, а проводиться по наслідуванню. Бажано, щоб діти стояли разом з педагогом в колі або сиділи півколом. Таке розташування дає можливість дітям добре бачити педагога, рухатися і проговорювати мовний матеріал синхронно з ним.
Ця гра супроводжується показом ростової лого-ляльки.
Вона м’яконабивна, її висота 70 см. Лялька має верхні і нижні кінцівки, голову, на якій є очі, ніс, рот та рухомий язик.
Така іграшка дозволяє дітям граючись, навчатися співвідносити свої органи артикуляційного апарату із ляльчиними.
Задача: педагог надягає ляльку на себе, співає пісеньку з групою дітей, які не задіяні, показуючи рухомий язичок у ляльки. Дитина ж, яка виконує вправу – повторює рухи своїм язичком, наслідуючи ляльку.
У дитини, яка виконує вправу, рот трохи відкритий. Широкий кінчик язика впирається у нижні зуби. Посередині язика дитина кладе соломинку для коктейлю, протилежний кінець якої розрізаний так, щоб на неї можна було покласти ватну кульку. На слові з пісні «кит» дитина дує у соломинку так, щоб ватна кулька підстрибнула угору, наче вода-фонтан із голови кита.
Педагог повинен слідкувати, щоб під час виконання вправи дитина НЕ піднімала плечі, під час вдиху – випинала живіт вперед, а під час видиху – живіт втягувала.
Знають діточки малі:
Він – найбільший на Землі!
Дім його – це океани,
-ани, -ани, -ани,
Зі спини летять фонтани,
-ани, -ани, -ани,
Дуже схожий на масивний щит.
Добродушний він і кремезний
Цей синій….. КИТ!
Дошкільнята люблять жартівливі віршики, чистомовки з повтореннями окремих складів або зі словами на однакову літеру.
Дана пісня-гра сприяє удосконаленню мовленнєвої моторики дитини для формування темпу й ритму мовлення, а також допомагає розвивати основні якості голосових зв’язок та голосу (силу й висоту), співочі навички дошкільника.
Задача: якісно, мелодійно і ритмічно проспівати чистомовку.
Акуратна Антилопа азбуку вивчала –
Авторучкою в альбомі алфавіт писала!
Ця гра постає не лише, як інструмент формування фізіологічно правильного кістяка дитини, а ще й як елемент емпатійної комунікації дитини з педагогом. Дитина з великим інтересом та цікавістю виконує вправу, творячи її своїми руками. В прямому сенсі handmade.
Крім того, під час виконання цієї гри у дитини розвивається:
креативність, мимовільна увага, пам'ять, відчуття темпу та ритму мовлення, формуються навички самоконтролю.Задача: співати і виконувати рухи.
Холодна зимонька настала
(скласти руки хрестом на грудній клітині, вдавати, ніби вам холодно),
всіх від морозу заховала.
(закрити обома руками очі)
В зимову сплячку ринулись усі-усі…
(скласти руки долонька до долоньки і поставити їх біля вушка, очі закрити)
Холодна зимонька настала, всіх від морозу заховала,
(рухи повторюються)
Тільки зайченя не спить,
(правою рукою показати два пальчика, ніби вушка у зайчика, порухати ними)
він під кущиком сидить-тремтить!
(лівою рукою показати долоню – це буде кущик, а поряд поставити праву з двома пальчиками)
Цю гру ще називають «луна» і вона знайома багатьом педагогам.
Дітям пропонується повторити за дорослим, наче «луна», римовані рядки з зашифрованим ритмічним малюнком.
Гра розвиває точність слухового сприйняття, швидкість реакції, пам’ять і почуття форми.
Мета гри полягає у наступному: дорослий (педагог) простукує (проплескує) ритмічну послідовність, яку дитина повинна потім правильно повторити, не порушуючи загального руху. Ритм є приводом для творчого аранжування дітьми у вигляді різних звучних жестів.
П.: Тук, тук, тук. Що за звук?
У.: Тук, тук, тук. Дятла стук,
(стукають кулачками по колінцях)
П.: Дзень, дзелень, дзень, дзелень
У.: Дзвенить муха цілий день,
(ковзкі оплески)
П.: Синьті, бриньті, синьті кун
У.: Звечора співа цвіркун
(потирання долоньками)
П.: Екул-бекул, екул-трік
У.: Скаче зайчик скік та скік,
(почергові хлопання по колінцях)
Моя творчість – це результат нескінченної любові до дітей, це бажання використовувати у своїй роботі прогресивні методи та прийоми, досконале володіння мистецтвом виховання, помножені на професійний запал.
Моя творчість допомагає мені долати непростий шлях від спів-буття з дитиною до спів-творчості з нею, як вершинної точки спільності педагога і дитини!
Безкоштовно завантажити матеріали ігор можна за посиланням:
https://training.academy/uk/offer/top-5-muzicno-logoritmicnix-igor/2508
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram