Osvitanova.com.ua

Продовжую цикл статей «Вчителю-інноватору» темою, яка стає все більше актуальною зараз, а саме – створення авторських онлайн-курсів. Мова йде не про курс за шкільним підручником чи про підготовку до ЗНО, які є атрибутами минулого, і 2020 рік це тільки підкреслив і дав можливості дивитись далі.

Вперше 2020 рік різко висмикнув нас з рейок, на яких ми, кожен по-своєму, з певним благополуччям, котились. Багато з того, що планували, раптом стало неважливим. Куди «бігти» стало незрозуміло, смисли стали розпливатися і валитися. І діти, більш ніж будь-коли, не хочуть вчити те, що нудно, нецікаво і не зрозуміло, чи потрібно в майбутньому.

Ілюзія «трендів майбутнього», «трендів освіти» розсипалася як картковий будиночок. Опора під ногами раптом кудись пішла і виникла потреба шукати нові опори, смисли, силу.

Як рухатися від вже чуждої, але звичної «освіти в системі» до вільної освіти, самотворення і саморозвитку? 

Чому і як вчитися? Чому і як вчити дітей? Де і як реалізовувати свої навчальні курси, ідеї, шляхи? 

Це ті питання, які ми ставимо, і на які шукаємо відповіді в безмежних онлайн-просторах.

Отже, якщо ви усвідомили, що дистанційка – це не тільки надовго, а і круто, маєте натхнення і час створити дієвий онлайн-курс, запрошую ознайомитись з 7 лайфхаками. 

 

1. Зняти обмеження державної програми і дати свободу собі у створенні курсу. Визначте пріоритет: курс на виконання програми чи курс для людей. Де буде ваш фокус уваги і чому ви надасте перевагу у разі вибору?

Вам цікаві курси, які будуть незалежні від державної програми та орієнтовані на інтерес своїх учнів чи студентів, мають практичне спрямування і є частиною життя? От написала і одразу захотілось виправити на «які знімуть окови обмежень державних програм, чиїхось стандартів та будуть вільно дихати і давати енергію своїм учням чи студентам»

«Натуральні числа і дії з ними» чи «Що і як можна порахувати»?

Перший прив'язаний до програми певного класу, другий – політ фантазії і творчості різновікових груп, гнучкий і цікавий.

Виклик?

Так!

Розширюємо власне мислення?

Так!

Курс в майбутнє?

Так!

До речі, ви створюєте курс для обмеженої кількості учасників чи готові до масштабування?

2. Перепроектувати.

Ви маєте свій курс, з яким працювали офлайн і думаєте, що легко сможете його перевести в онлайн.

Будьте готові перепаковувати все – від старту до форм оцінювання та контролю. Чи варто спробувати взагалі з інших вимірів на нього подивитись?

Важливий лайфхак – не мучте свій курс та усвідомте, що ви вже в іншому вимірі і вам варто направити свої зусилля на те, щоб встати на шлях перепроектування цього курсу, на моделювання чогось нового і цікавого, що буде жити в онлайн-просторі і по законам цього світу, з яким ми тільки знайомимось. 

Це вже не просто про методики, які закладені вами в курс, це вже про методологію процесу, забезпечення життя курсу у системному його розвитку. Це інший вимір і розмах.

3. Працювати в команді. Створений результативний курс – це не курс, який ви колись створили, а зараз дістали зі столу. Сьогодні це робота цілої команди, яка створює курс, впроваджує в життя, моніторить і системно розвиває. Настав час команд. І це не просто слова. Чим швидше ви усвідомите сутність, глибину і дієвість цих слів, тим швидше ви досягнете успіху. Це вчора ви могли написати курс, подати його на затвердження вченій раді або йти з ним ще на якісь затвердження. Та викладати там, де вам дадуть таку можливість. З оплачуваними годинами. Сьогодні простір можливостей відкритий. Так само, як і можливість стати ледь помітною краплиною в інформаційному просторі знань. 

Якщо у вас не вистачає коштів, щоб утримувати та гідно оплачувати свою команду, яка буде обслуговувати життєздатність курсу, варто вчитись працювати в команді, де курс стає силою всіх. Якщо при цьому ви почнете розмовляти з командою риторикою «це ж мій курс», у вас є шанс залишитись із своїм курсом наодинці.

Якщо у вас є мрія і вам є що розповісти підліткам та чим поділитись із свого досвіду, то що вам може завадити? Сьогодні не треба здобувати всі компетентності світу, сьогодні треба бути в команді, яка має необхідні компетентності для дій і результатів.

І в цій команді з цим курсом розвиваються всі причетні, створюється особистий бренд кожного в його справі і бренд проекту в цілому.

І це теж інший вимір мислення і дій.

{{read_more|Читайте також| 1609, 1646}}

4. Покласти в основу курсу інтереси учнів чи студентів. Тоді вам не потрібно буде переконувати в цінності вашого курсу та необхідності його вивчати. Якщо ви зрозумієте їх інтереси і зможете зайти через нього, залученість і спілкування зроблять дива. Зв'язок з реальністю – ваша сила. Як спроектувати курс, який буде налаштований під особисті траєкторії учасників – виклик для всієї команди. Але тоді ви значно збільшите відсоток проходжень вашого курсу та отримаєте конкретні, цікаві результати.

5. Для всіх і для кожного. Курс, який складається з лекційного матеріалу переданого і записаного на відео відходить у минуле. Як і голова, що розмовляє. Курс, запис якого більше 20 хвилин має бути занадто цікавим для тих, хто його слухає або працює з ним. Курс, в якому ви працюєте лише на один канал сприйняття, буде зрозумілим лише частині аудиторії і недосяжним або байдужим для інших. Різні формати онлайн-навчання, інструменти зворотного зв'язку, що розвиває – це те, що точно потрібно буде вивчати і практикувати. Те, як ви бачите курс, точно не буде співпадати з тим, як його будуть сприймати інші. В цьому незвичність. складність, драйв і інтрига. 

6. Взаємодіяти. Скільки ви часу і в якому форматі плануєте на взаємодію з учасниками курсу? У якій формі буде відбуватись зворотний звязок? Як буде вибудовуватись нетворк учасників? Як курс може об'єднувати, залучати, сприяти розвитку оточення учасників? 

Ви ж знаєте, в школу діти ходять спілкуватись, а вже потім – навчатися, як би дорослі це не перекручували. Живий проект, зв'язок з реальністю, карти навчання, спілкування і обговорення в чатах та інших форматах комунікацій будуть спонукати до нових питань, пошуку відповідей, появі нових ідей, вибудови своїх шляхів розвитку і формування навиків самонавчання. І роль експерта курсу набуває іншого сенсу.

Здобувайте відповідних компетентностей менторського супроводу та взаємодії в команді менторів, вони ще вам можуть круто знадобитись, коли намрієтесь масштабувати свій курс. 

7. Дотримуватись стратегії «ми поряд-ми разом». Курс, відзнятий на професійну камеру в студії, буде віддаляти вас від учасників курсу і проходження та результативність буде така собі. Дуже часто перегляди студійних записів мають значно нижчий рейтинг, ніж спілкування на рівних. Блогер, який знімає на телефон, знаходиться майже поруч і ділиться своїми історіями, які стають цікавими іншим. 

Стратегія «ми поряд-ми разом» буде значно ефективнішою, ніж «я тут – ти там». І чи варто створювати аналогію навчання в класі – вчитель перед класом «зверху-вниз» віщає. Тому не варто відкладати курс через те, що немає відеостудії. І варто бути готовими навчатись у своїх учнів чи студентів. І хто завадить вам досліджувати разом те, чого ви й самі досконало не знаєте. Адже ваша роль не «величний знавець майже всього, ваша роль – створити місце, навіть віртуальне, в яке хочеться повертатись, залучити і надихнути та допомогти вчитись і пізнавати те, чого хочеться вчитись.

Саме тому ми створили онлайн-простір Free School, використовуючи потужний досвід мережі шкіл Free School та коучингового і фасилітаційного фундаменту EdCoach School, поєднуємо свої сильні сторони, зміцнюємо команду, запрошуємо і залучаємо всіх, кому це співзвучно. І із задоволенням розвиваємо особистий бренд кожного. У вас немає педагогічної освіти, але ви є експертом в темі, про яку хочете створити курс? Що може бути цікавішим, ніж курс від практика? Давайте створювати. Більше про нас тут https://www.freeschool.com.ua. Для експертів тут https://experts.freeschool.com.ua.

Я не зупинялась на лайфхаках технологічного забезпечення онлайн-курсу. Це окрема історія і окремий набір пазлів.

Джерело фото pixabay

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram

Поширити у соц. мережах: