Вчителю-інноватору: навчання на результат, мотивація та онлайн-курсиЄ ідея, що онлайн-курси не є ефективними через те, що людина соціальна істота і вона потребує навчання в соціумі, що пояснює їх неефективність. Не заперечуючи цієї думки хочеться йти глибше.

В нас від самого народження тонами вкладались знання – в школі, потім в універах, потім ми (це вже я про освітян) йдемо до садочків та шкіл і за тими самими стратегіями вкладаємо в дітей. Все! Інших стратегій немає. Пам’ятаєте, як називають вчителя, що навчається, – слухач курсів підвищення кваліфікації. Ми і стаємо «слухачами», а не «діячами».

Так само ми шукаємо зовнішні фактори, мотиватори впливу на процеси навчання, на результати навчання, на особистостей при навчанні. І це від кнута до пряника, від «найкращості» до «найпершості», від оцінювання до накопичення гейміфікованих артефактів, від похвали до визнання, від «аяяй» до «прийняття помилки». І все це не про внутрішню мотивацію робити те, що я хочу робити, досліджувати те, що цікаво, мати внутрішні сили і ресурси впливати і підтримувати власне навчання! Це, реально, все не про внутрішню мотивацію і дії з внутрішньої потреби. Це про те, що вкладається в нас ззовні… продовжує вкладатись і впливати зовні. З чого починається наш ранок? Як правило, з потоку інформації, яка в нас вкладається. Чим закінчується наш день? Як правило…

А нам потрібна інша стратегія. Нам потрібно вчитись не продовжувати вкладати щось ззовні, а занурюватись в себе і доставати з середини нашого Я наш безкрайній Всесвіт. І там вона – наша внутрішня мотивація, наш ресурс, наша енергія. Я не буду зараз про магію ранку і радощі вечора, я про навчання на результат, навчання з постійним зворотнім зв’язком і задачі та перешкоди, які виникають і шляхи їх вирішення.

Проводячи онлайн курси, я не хочу і не планую впливати зовні. Розкриття внутрішнього потенціалу і зовнішня мотивація – це трохи про різне. Навіть включаючи гейміфікацію, це суперечить коучинговому підходу EdCoach School, це суперечить тому, чому навчаю. Особливо якщо фокус уваги буде зміщуватись з того, чому навчаємось і пропускаємо через себе на накопичення балів, фішек, плюшок. Адже, хто володіє вашим фокусом уваги і який ви досвід при цьому здобуваєте – надзвичайно важливо.

Я не можу примусити і підганяти, розуміючи, що тут відповідальність кожного і це не інструменти віднайти в собі силу. І я не ставлю задачу «відчитати матеріал», я завжди йду за групою, її потребами, її шляхом до результату. В той же час, я мрію підвищувати ефективність і результативність власних курсів. І шукаю шляхи. І тоді я починаю досліджувати себе і те, що заважає мені самій закінчити два потужні онлайн-курси, дуже цікаві і потрібні мені курси, які я проходжу зараз, які трохи затягнулись у часі.

І задавати собі питання: для чого мені потрібні ці курси? Що я хочу в результаті навчання? Це мені потрібно для того, щоб що? Скільки часу за останній тиждень я витратила на своє навчання? Скільки я можу і хочу витрачати? Що я для цього можу зробити? Якщо мені треба зовнішній мотиватор, то де я його буду шукати? Що мене може підтримати? Якщо я не зроблю, то що? Як я буду себе відчувати, коли закінчу навчання і отримаю омріяні результати? Яку приємність я для себе зроблю, коли закінчу навчання? Що стане можливим в результаті?

Та розуміти, як же необхідна професія вчителя-коуча в освіті майбутнього та формування професійної спільноти в Асоціації коучів і фасилітаторів освіти. І які потрібно вибудовувати компетентності нових професій нам на ІV Конгрес коучів і фасилітаторів освіти, куди запрошую всіх, кому відгукується.

А для своїх студентів я можу стати лише відкритим прикладом, як я це буду робити. Та вивчати, що впливає і як на мою мотивацію, чи потрібна мені зовнішня мотивація, чи є сила внутрішньої? Та підкреслюючи, що в кожного це може бути і часто є по-іншому, бо в кожного з нас є як своя карта світу, так і своя карта змін. Спробую виявити щось ціннісне з цього і важливе для успіху наших курсів. І, звичайно, розповім, якщо вам цікаво.


В нас вже йде п'ятий набір на онлайн-курс Основи коучингу в освіті, що стартує 4 червня. Я створюю професію "вчитель-коуч" і це не завжди просто. Мені кажуть – "вчителі не готові, керівники не готові", а я знаю, що рух йде і радію йому. Да, хочеться іноді пришвидшити, але ж  у кожного своя карта змін і росту.

Якщо вам співзвучно, долучайтеся до потоку. А там і до вчителя-коуча шлях.

В наступному дописі рубрики #Вчителю_інноватору розкажу про онлайн-курс Моделювання EdScrum-уроків