Бізнес в Європі і США вже активно розгортає боротьбу з невмінням ясно доносити свою думку до колег і партнерів, оскільки в епоху діджиталізації люди починають втрачати комунікативні навички.

Комунікація, переконливість, емпатія, вміння слухати — це м’які навички (soft skills). Є багато організацій, які вважають їх факультативними, не обов’язковими, але безумовно важливими. При прийомі на роботу визначальними критеріями є не навички «переконування», «самовладання», «готовність бути ментором для інших» і не «емоційний інтелект». Визначальними показниками досить часто залишаються необхідні технічні навички, минулий досвід роботи, кількісні показники: скільки клієнтів потенційний співробітник вів, яким розміром капіталу керував і на яку він претендує зарплату. 

Недостатньо розвинуті «гнучкі навички» компанії розвивають за допомогою спеціальних програм від залучених експертів. Протягом останніх 10 років в багатьох країнах світу попит на такі програми лише зростає. Нещодавно, Washington Post опублікував низку досліджень, згідно з якими попит на м’які навички в США серед роботодавців значно перевищує попит на технічні навички. Кармін Галло в книзі Five Stars підтверджує, що сьогодні навички якісних та ефективних комунікацій в бізнесі користуються найбільшим попитом, а пропозиції на ринку все ще досить обмежені. Ми стаємо свідками одного із найважливіших і критичних дисбалансів за всю історію розвитку людських відносин.

На шляху до автоматизації всіх можливих процесів людство як ніколи раніше потребує навичок, якими може володіти тільки людина: креативність, комунікація і емпатія. Іншими словами, ми навчилися будувати і розуміти машини, але те, що ми так і не навчилися розуміти людей, залишається незмінним фактом. 

Незамінні існують

Люди з розвиненими навичками комунікації стають незамінними в будь-якій компанії, особливо в міжнародній. Сьогодні, коли через можливості замінити людську працю роботизованою, багато вакансій вже дуже скоро можуть стати непотрібними, як ніколи потрібними стають унікальні навички, в які, як виявилося, людство практично не інвестувало останні 40 років, оскільки було зайняте підготовкою технічних фахівців.

Нове покоління називають «покоління digital», але Washington Post пише, що єдине, що мілленіали вміють добре, це звернутися до свого пристрою, коли потрібна допомога, і вимкнути його, коли питання вирішене. Вони знають все про можливості своїх телефонів, і практично не вміють спілкуватися без них, з живими людьми.

Зараз програміст чи вчений, який вміє спілкуватися і будувати відносини з людьми, може легко замінити талановитого програміста чи вченого. 

Відповіддю на цю потребу став, наприклад, новий подкаст Soft Skills Engineering від керівника команди розробників Amazon Alexa, який допомагає програмістам розвивати саме нетехнічні навички. В студії часто лунає запитання: «Мій керівник хоче, щоб я виступав на технічних мітапах. Як мені бути? Я ж програміст, я не оратор».

Автор подкасту стверджує, що технічні мітапи все більше нагадують зустрічі Toastmasters. Зростають вимоги до програмістів, які повинні вміти не тільки писати код, але і пояснювати результати своєї роботи колегам та більш широкій публіці. Програмісти, які вдало виступають на мітапі, одразу на місці отримують кілька пропозицій роботи. І це свідчить про гострий дефіцит навичок комунікації серед технічних фахівців.

Комунікація для технічних геніїв

Дуже багато технічних фахівців не в змозі пояснити свої ідеї світові та отримати фінансування. На презентаціях нового AI, VR, IT-продукту інвестори і журналісти не розуміють дев’ятьох із десяти спікерів. Після 15 хвилин, переповнених технічними деталями, все ще незрозуміло, в чому полягає суть продукту.

Коли жодна із десятків зустрічей з інвесторами не закінчується інвестицією, причина завжди проста, але не завжди очевидна для стартапу — вони говорять незрозуміло. Вони не вміють вибудовувати людські відносини, а інвестор — перш за все людина, яка в більшості випадків навіть на 10% так глибоко не розуміється на технології, як стартап, який її створює.

SIIA, Швейцарська інвестиційна асоціація, вирішила у 2018 році організувати спеціальні коуч-сесії для підприємців, оскільки незрозумілі презентації гальмують весь інвестиційний механізм і негативно впливають на репутацію асоціації.

Комунікація для бізнес-лідерів

Машини вміють повторювати те, що створила людина, але вони не здатні створювати. Машини можуть розпізнати людську емоцію, але самі не здатні на емоцію. Вони не можуть надихати, збуджувати уяву, спонукати людину мріяти. А це необхідне портфоліо лідера: креативне мислення, здатність надихати на дії, турбота про людей і емпатія. Машини здатні тільки діяти за інструкцією, написаною людиною.

Комунікація сьогодні — це навичка, яка дозволяє краще розуміти людей. А отже — краще управляти командами, знаходити кращі рішення всередині команди, краще продавати, знаходити кращих стратегічних партнерів і інвесторів.

Цікаво, що в СISCO рішення про підвищення приймаються на основі якості навичок презентацій і комунікації. Ті, хто демонструє хоча б 4 за п’ятибальною шкалою, розглядаються як кандидати на підвищення. Логіка тут проста: підвищення завжди означає управління людьми або більшою кількістю людей. Навичка комунікації з людьми (а не вміння добре робити свою частину роботи) стає першочерговою.

Кармін Галло наводить як приклад стартап з Сан-Франциско (входить в топ-3 у сфері медичного страхування). Компанія провела власне дослідження, на основі якого зробила висновок, що потрібно розвивати навичку писати комунікаційні матеріали мовою третьокласника. Саме такою мовою вони пишуть брошури, які надсилають своїм клієнтам, саме так вчать говорити співробітників кол-центру, і стверджують, що саме завдяки спрощенню формулювань змогли поліпшити комунікацію з клієнтами і отримати новий раунд інвестицій.

У 2019 Джефф Безос заборонив Power Pоint на внутрішніх зустрічах Amazon. Замість цього у співробітників з’явилося нове завдання (і новий виклик) — розвивати навички сторітелінгу і писати звіт після кожної зустрічі у форматі оповідання, тобто повністю відмовитись від коротких фраз і списків.

Carnival Corporation, найбільша туристична компанія в світі, вийшла на цей рівень після приходу нового CEO Арнольда Дональда в 2013 році. На запитання, як він мотивує співробітників забезпечувати завжди відмінну якість послуг, він відповідає, що найважливіша навичка — комунікація, і не тільки говорити, але й слухати. Слухати і своїх співробітників, і клієнтів, щоб використовувати почуте у відповідях клієнту. Вся команда обов’язково проходить навчання комунікації.

У глобальних корпораціях, де спілкування ведеться декількома мовами, необхідність розвитку навички якісної комунікації і побудови людських відносин іншою мовою стає ще актуальнішою. Досліджуючи компанії у різних країнах світу, які охоче беруть на роботу іноземців, бачимо, що вільне знання другої, третьої іноземної мови — цікавіша перевага для компаній, ніж наявність потрібного прикладного вміння. Навичка вільно спілкуватися декількома мовами гарантує наявність досвіду глибоко розуміти дуже різних людей, що для глобальних компаній – безумовний важіль для росту.

Джерело фото pixabay

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram