Ми в редакції вирішили дослідити тему сучасного розуміння концепції бізнес-освіти для дітей і поговорили з Маріанною Луців, керівницею та власницею бізнес-школи для дітей та підлітків MiniBoss Business School Kyiv-1 (Gulliver), про те, чим відрізняється бізнес-освіта для дітей, коли варто розпочинати, які підходи та методи працюють для цього напрямку освіти, як навчити створювати інновації і як залучаються у навчання батьки.

Чим відрізняється школа майбутнього від школи минулого

Школа минулого дає знання, але наразі цього вже замало. Сьогодні інформаційні потоки величезні, інформація швидко змінюється, і VUCA-світ диктує свої нові правила виживання. Вміти швидко реагувати на зміни, бути адаптивним до нових умов та обставин, «ловити» можливості та діагностувати ресурси – це необхідні навички для успішної людини майбутнього, компанії чи бренду. Тому ми маємо вчити дитину не просто знанням, а ще й умінням, які допоможуть їй швидко адаптуватися до нового світу, обираючи те, що потрібно їй. Власне така навичка допоможе знайти себе, створити свою справу та самостійно творити своє життя. 

В MiniBoss Business School ми відійшли від моделі, коли вчитель вказує на недоліки і помилки дитини, ми натомість формуємо фокус уваги на розвитку потенціалу особистості. Вчитель займає позицію модератора чи ментора та допомагає дитині самостійно усвідомити те чи інше поняття, осягнути його на своєму рівні через ігрові та кейсові методики навчання, спираючись в тому числі в на власний досвід дитини. Вчитись мислити, приймати рішення, знаходити можливості та ресурси для реалізації своїх цілей – це шлях навчання, який проходять студенти MiniBoss в партнерстві з викладачами. Навчитися робити свідомий вибір – це значить, навчитися брати відповідальність за свій вибір та його наслідки. Це готовність свідомо обирати сферу, в якій цікаво розвиватись, партнерів, з якими рухатися далі або готовність свідомо відмовитись від стереотипу. Відчувати різницю між «що ми знаємо, вміємо» і «що нам треба для життя» – це теж вибір .

Якщо в школі минулого учень розвиває лише свій IQ, то школа майбутнього розвиває в ньому 8 інтелектів:

  • SQ (духовний інтелект) – вміння знайти своє призначення, місію;
  • TQ (викладацький інтелект) – вміння навчати інших; 
  • EQ (емоційний інтелект) – вміння відчувати партнера і оминати конфліктні ситуації;
  • CQ (креативний інтелект) – вміння знаходити нестандартні рішення, творити;
  • PhQ (фізичний інтелект) – вміння відчувати своє тіло і керувати ним, формувати здорові звички;
  • MQ (управлінський інтелект) – вміння керувати і прогнозувати, організовувати, вести за собою;
  • XQ (стратегічний/підприємницький інтелект) – вміння прораховувати ризики і робити вибір. 

Школа майбутнього показує можливі напрями розвитку максимально відкрито, не ідеалізовано, занурює в них і активує цікавість, інтерес у дитини.  Всі навики, знання мають прикладний характер, тобто наша ціль – навчити конвертувати або монетизувати знання. Так формується свідоме навчання, коли є пряме розуміння «чому, для чого мені треба це знати, вміти». 

Протягом року через проєктну діяльність ми проводимо дітей в ігровій формі від знань до їх застосування на кейсах і в своїх бізнес-проєктах, а пізніше до аналізу, синтезу і прогнозування. 

А вміння прогнозувати фактори зовнішнього світу, готовність до їх динамічної зміни, уміння бачити можливості і екологічно використовувати їх  –  є чи не найважливішим елементом сучасного і майбутнього лідерства. 

Про різницю бізнес-освіти для дорослих і для дітей

Дорослі обирають бізнес-освіту як інструмент пошуку рішень щодо покращення вже існуючих результатів в їх бізнесі. Вони прагнуть уникнути минулих помилок і готові удосконалити існуючу модель бізнесу або реорганізувати процеси на краще. Аналізуючи і синтезучи свій попередній досвід, вони усвідомлюють, що потрібно щось міняти. 

Але для змін потрібна ще й внутрішня воля. Не всі дорослі інтегрують ті знання, за які заплатили значні кошти, в практику. Часто з’являються нові проблеми і фактори, які викликають страх і невпевненість в тому, що робити в нових обставинах. В результаті вкладені в знання інвестиції не приносять результатів.

Дитина ж ще нічого не боїться, має природну сміливість і допитливість, жагу експериментів. Це той ресурс, який не можна занапастити шаблонами і рамками, з яких часто так прагнуть висвободитись дорослі. Саме тому золотий вік для початку бізнес-освіти – 6-9 років, коли ще немає набутих страхів. Вже з 9 років дитина, виходячи у соціальний простір, хоче йому відповідати і  тому починає боятися осуду суспільства, їй стає складніше виступати на публіці і просто ділитися власною думкою. Ми боїмося рівно доти, доки не спробували те, чого боялися. В школі MiniBoss ми пропонуємо таку атмосферу, де отримувати новий досвід і робити помилки – безпечно. 

Як побудована програма

Восьмирічна програма MiniBoss розрахована на дітей від 6 до 14 років. В якому б віці дитина не прийшла до нас, вона починає 1-й рік навчання у своїй віковій групі 6-8, 9-11, 12-14+. 

Кожний рік складається з трьох семестрів і має свою академічну структуру. В авторські програми 8 курсів інтегровано 18 предметів і 12 типів практики (інтерактивні уроки, бізнес-ігри, тімбілдінг, майстер-класи, бізнес-тури, бізнес-моделюванння, кар’єрна карта тощо), які формують чітку академічну модель року, що дозволяє студентам застосовувати всі отримані знання на практиці .



Заняття MiniBoss Business School проходять на вихідних, починаючи з вересня до травня. Студенти стають учасниками багатьох майстер-класів, які для них проводять відомі успішні підприємці, відкриваючи двері своїх компаній. Реальну практику в отриманні своїх перших інвестицій проєктні команди проходять щорічно на Форумі Стартапів, після чого реалізують свої ідеї в бізнес-інкубаторі за підтримки та менторінгу наших партнерів з дорослого бізнесу.

Національний та Світовий чемпіонати з дитячого підприємництва – обов’язкова складова академічної навчальної моделі року, де на конкурсній основі всі студенти представляють результати своїх комерційних чи соціальних проєктів та демонструють свої успіхи.

MiniBoss Business School – це широкий досвід міжнародного дитячого нетворкінгу, обмін ідеями, презентація навиків та вмінь – це унікальне навчальне середовище, що живе за справжніми дорослими бізнес-правилами.

Про вчителів і підходи до навчання

В нашій школі викладачі не читають лекцій, вони працюють ігровими методами і частіше виконують роль модератора, фасилітатора чи ментора, який прагне створити потрібну атмосферу і направити в конструктивне русло енергію та увагу дітей. Якщо на занятті діти отримують кейс, вчитель не дає готових рішень, а модерує роботу в командах так, щоб діти віднайшли самостійно якомога більше можливих варіантів рішення. Це дозволяє не обмежувати, а розширювати потенціал дитини. Через розуміння і застосування інформації, практичний досвід, отриманий в грі, діти приходять самостійно до тих знань і висновків, які набагато глибше ними пережиті і усвідомлені, ніж якщо б вони просто це почули від вчителя. 

Роль вчителя з першоджерела інформації та істини трансформувалась в роль провідника до цих знань, істин, навичок. Ключовим в цьому процесі є проходження шляху, який і є навчання, але воно підкріплюється досвідом, що нарощується на шляху. Потім відбувається аналіз пережитого і успіхів, а також аналіз… досвіду! Ми намагаємось уникати слів «невдача», «поразка» і тому подібних, натомість говоримо «досвід», а отже формуємо позитивне і усвідомлене сприйняття всіх життєвих ситуацій.

Наші вчителі – це люди, в яких є досвід викладання, тренерства і бізнесу, які дійсно вміють навчити, це люди з високим Teaching Quotient (викладацький інтелект). Всі вони є тренерами MiniBoss і щорічно проходять сертифікацію. 

Ігровий і кейсовий метод – це найбільш наближені до життя методи навчання, в яких моделюються і проявляються всі, в тому числі конфліктні ситуації. Навчитися домовлятися, шукати спільне рішення і прийти до нього попри те, що в усіх різні парадигми бачення, досвід, цінності та рівень знань, побачити силу кожного, надати підтримку чи відстояти власну думку  – ось шлях, яким іде студент у грі чи в проєкті. Це все про співпрацю і взаємодію в командах. Самостійно великого бізнесу не побудуєш. Успіх у партнерстві.

Школа MiniBoss – це не лише про економіку і бізнес, це про вміння жити в сучасному світі, коли потрібно добувати потрібні ресурси для успішного майбутнього, кооперувати, працювати натхненно і свідомо. Це про проходження шляху, на якому дитина усвідомлює себе і свої вміння, розуміє, чого хоче і ставить відповідні цілі.

Про проєктну діяльність

На початку другого семестру діти як справжні підприємці починають генерувати ідеї для своїх майбутніх проєктів. Вміти створити інновацію – це необхідна і конкурентна навичка майбутнього, в основі якої лежить креативний інтелект. Ми готуємо власників бізнесу і свого життя, тому вони мають володіти не тільки менеджерськими навичками, а й вмінням створювати інновації і перетворювати ідеї в реальний прибуток.

Формування проєктних команд з 3-6 учнів та партнерська робота над власним проєктом передбачає чітке розуміння своєї ролі та зони відповідальності в команді (менеджер з продажів, фінансів, виробництва, маркетингу тощо). Підготовка бізнес-плану через класичні системи побудови бізнес-моделі (Канбан). Все як в справжньому бізнесі. Пошук та планування ресурсів, прорахунок фінансового плану, розуміння стратегії маркетингу та каналів продажу – це важливі складові, які команда повинна захистити при виступі на Форумі Стартапів, де рада інвесторів приймає рішення щодо інвестування бізнес-проєкту дітей. Це реальна інвестиційна платформа та шанс на запуск свого першого бізнесу вже в дитячому віці.

Форум стартапів – це унікальна платформа, яка об’єднує соціально-відповідальний бізнес та дитяче підприємництво і є обов’язковою частиною навчання в міжнародній освітній мережі MiniBoss Business School. У тому випадку, якщо проєкт недоотримує запланованої інвестиції, діти вимушені переглядати свої плани і шукати ресурси, стартувати з менших об'ємів або знижувати собівартість… і цей досвід ще цінніший, ніж успіх проєкту на Форумі.

Основна ціль – реалізований проєкт, а шлях до цього може бути у всіх різний. Це і є життєві кейси, які діти «по-дорослому» проживають в навчальному середовищі MiniBoss. Познайомитися з новітніми проєктами мінібосів можна на відео нижче. На другому представляють свої проєкти діти вікової групи 10-14+.

Ми уникаємо слова «неможливо», ми пропонуємо обговорити, чи є в нас чи у світі для цього ресурси, чи є потреба? І від цього стартуємо! Часто діти фокусуються на глобальних проблемах. Вони в свої 6-9 років від природи глобалісти! Якось одна з команд запропонувала винайти ліки від раку. Ми зійшлися на тому, що мислити треба глобально, а діяти можна локально. Діти створили соціальний проєкт Super Candy з виготовлення і продажу корисних цукерок. Отримані від продажу цукерок 29 000 гривень команда (на фото нижче) направила на лікування онкохворих дітей.

Щороку наші студенти самостійно обирають напрямок, в якому хочуть створювати свій новий проєкт та роль, в якій готові себе спробувати. Впродовж 8 років дитина спробує декілька напрямків і ролей, щось та знайде в неї відгук і вона свідомо обере свій майбутній професійний шлях.

Дорога до самовизначення лежить через досвід.

Про інновації

Якщо декілька разів сказати людині, що її ідея не годиться, вона перестане генерувати і озвучувати ідеї. Щось нове народиться лише тоді, коли людина є вільна у своїй творчості, відкрита і смілива. Довіра і готовність бути почутим, сміливість фантазувати та простір для творення – це основні складові нашої атмосфери в MiniBoss, де народжуються дитячі інновації.

Про роботу з батьками

Батьківська мудрість – це готовність провести дитину власним шляхом дорослішання та формування свого досвіду, через помилки та досягнення, усвідомлення своїх поразок та перемог. Радіти тому як починають мислити їх діти, підтримувати їх на Форумі Стартапів, Чемпіонатах, бути поряд в сімейних бізнес-турах, разом відпочивати в сімейних таборах – це про готовність наших батьків ставати партнерами для своїх дітей.

Наші учні – це діти дорослих, які свідомо готові інвестувати в освіту дітей, тому що хочуть впевнитися, що діти будуть готові до самостійного життя. Багато наших батьків входить до Ради Бізнесменів MiniBoss Business School, яка складається з 60 власників національних і керівників міжнародних бізнесів, підприємців, інвесторів. Серед них зокрема Данило Тонкопій (DelFast), Андрій Тимошенко (Live Animations), Геннадій Шестак (UGears), Володимир Боровик (MEGOGO), Маргарита Січкар (Школа щасливого життя Маргарити Січкар) та інші.

Дорослі підприємці виступають для наших учнів менторами і інвесторами (але не мають права інвестувати в проєкти своїх дітей) на Форумі Стартапів, вони ж проводять майстер-класи і запрошують дітей до своїх підприємств показати, як працює дорослий бізнес. Реальні кейси з бізнес життя, історії про те, як відбувався вихід на ринок нового продукту, що спрацювало, а що ні і чому, які були факапи. Це все про справжнє життя, про бізнес, і про зв’язок між поколіннями.

Про місію

Моя місія – ростити нове покоління підприємців, людей, які знають, чого хочуть і не бояться змінювати світ на краще.

Miniboss’и за 8 років навчання з нами формують свою життєву силу і вміють бути щасливими та успішними. В першу чергу бути успішним – це бути внутрішньо сильним та жити в гармонії з собою та з іншими. А це ціннісні важелі та установки, які розвиваються нерозривно та поряд з бізнес-компетенціями!

А завдяки реальній менторській та інвестиційній підтримці зі сторони дорослого бізнесу отримують свій життєвий бізнес досвід на власній практиці, а не з книжок. І це справді безцінно!