Коли до нас в Спільношколу приходить знайомитися нова родина, я питаю в батьків, яке у них ключове очікування від школи. Часто звучить у відповідь: «Звичайна школа вчить вчорашньому, а ми хочемо, щоби дитина вчилася для майбутнього новому».
Ми в Спільношколі розуміємо «нове» так. Це допомогти дитині поступово стати головним чинником свого навчання і в майбутньому свого життя. Опанувати якості, які допоможуть вільно і впевнено почуватися під час будь-яких невизначеностей і змін. Навчитися будувати і підтримувати людські стосунки, як особисті, так і ділові, грамотно комунікувати зі світом в будь-якій формі, в будь-якому вигляді, використовуючи мовну грамотність (як мінімум українською та англійською мовами). Застосовувати математичне мислення, цифрову, культурну, медіа- та екограмотність. Взагалі вміти думати, діяти, співпрацювати та бути в мирі з собою.
Така перспектива батькам до вподоби. Але у мене є зустрічні запитання до них. Я пропоную їм замислитися, чи їм відгукується те «нове»? Пропоную відповісти на декілька запитань:
Чи цінно для вас бути в контакті зі своєю дитиною? А наскільки цінно? Настільки, щоби ви готові були прийняти її власний вибір? Готові відмовитися від своїх очікувань і від бажання управляти нею? Готові пишатися і любити її, навіть якщо вона не буде робити те, що ви би хотіли, якщо не буде тим, ким ви собі її уявляєте?Прийняття, довіра, розуміння та підтримка вдома – необхідні умови для того, щоб в школі дитина долала складнощі, шукала рішення проблем, наважувалася робити вибір, планувала і рефлексувала над тим, що сталося. А не просто щось виконувала тому, що змусили.
Чи зможе ваша дитина довіритися вам, якщо потрапить у складну ситуацію?Ми говоримо, булінг страшний. Але ні булінг, ні «погані люди» не лякають, якщо ви в контакті з дитиною. Мама або тато побачить, відчує, що «щось не так», і дитина з ними поділиться. Діти, невпевнені в прийнятті (вони ж невпевнені в собі, а значить і в безумовності любові вдома!), боятимуться стати поганими в очах батьків, отримати покарання, засудження чи критику, тому мовчатимуть.
Теплий зв'язок або контакт не виймається, не витягується насильно. Він відбувається тоді, коли дитина довіряє і тому ділиться.
Чи готові ви давати їй час і простір для особистісного зростання, для спроб, невдач і пошуку в шкільному житті та навчанні? Чи готові не тримати на «короткому повідку»? Або хочете отримувати дані від школи про свою дитину для кращого її контролю?В чому суть освіти, яка «вчить новому для майбутнього»? У першу чергу в зміні ставлення до дитини, з об'єкта маніпулювання вона має відбутися суб'єктом власної діяльності. Решта – це навички та знання, які не хтось викладає або натаскує, а якими дитина оволодіває в комплексному інтегральному структурованому середовищі. Тоді вона стає не просто тією, хто знає та вміє, а тією, хто реалізує себе, втілить свої мрії та прагнення. Так, не ваші. Але свої. І не потім, колись, а вже зараз. Дуже важливо, як в цьому випадку сприймають народження самостійності батьки? Шукають, куди ж поділася дитина, яка слухається і не суперечить? Або святкують – «Ура, наша дитина стала більш впевненою та вільною!»
Якщо для вас теж важливий теплий контакт довіри з дитиною, ви шукаєте можливості для навчання «новому», яке дійсно знадобиться у майбутньому, нам варто ближче познайомитися. А як саме працює інноваційне освітнє середовище? За посиланням документ – Спільношкола. Як це працює? На порозі 2020-2021. Обережно, системний документ на 45 сторінок :-). Бо працюємо з 2015 року!
Читайте також Зміст освіти в еру штучного інтелекту: чого слід навчатися в середній школі