М`які навички — це неспеціалізовані, але надважливі для кар`єри уміння, які відповідпють за ефективність та успішну участь у робочому процесі. Наприклад, без самоорганізації, критичного мислення, емоційного інтелекту важко собі уявити успішну людину, але батьки часто сподіваються на те, що «життя навчить» їхніх дітей жити й працювати. Юлія Бондар, бізнес-аналітик ЕРАМ вважає, що це хибна позиція: розвивати м`які навички у підлітків потрібно вчасно. Тому у щорічному проєкті eKids, який знайомить дітей з основами програмування, ця ІТ-компанія запропонувала окремі заняття з розвитку soft skills — і ось, що з цього вийшло.

Що таке soft skills

Тема розвитку м’яких навичок цікава, хоча і досить непроста. Я не стала вигадувати велосипед, обрала кілька актуальних тем і адаптувала їх для підлітків: типологія людини, тайм-менеджмент, цілепокладання, самоорганізація і ораторська майстерність. Вважаю, чим раніше діти опанують soft skills, тим легше, цікавіше їм буде навчатися та розвиватися. Курс передбачав кілька занять тривалістю в годину. Відверто кажучи, цього мало: не можна навчити людину – дорослу чи малу — за кілька занять. Навичка — це те, що постійно тренується і доводиться до автоматизму. Моє завдання було познайомити дітей з основами, зацікавити і змотивувати пізнішепропрацювати тему самостійно. Спробую свій курс вкласти у матеріал, який допоможе вам у розвитку навичок ваших дітей.

Типологія людини

Спілкування з людьми іноді буває складним, виникають непорозуміння, які часом переростають у конфлікти. Ми всі різні, в нас різний досвід та очікування від співрозмовників. Водночас знання себе, своїх сильних та слабних рис, особливостей, а також інших людей, дає додаткові шанси для ефективної взаємодії. Однієї години та кілька вдалих прикладів вистачило, щоб зацікавити моїх учасників темою. Про типологію людей діти взагалі не здогадувалися. Їм було цікаво дізнатися про темпераменти — хто такі флегматики, сангвініки, холерики, меланхолики. І про те, що люди часом діють на перетині цих типів. Вони намагалися вгадати у визначеннях своїх знайомих, однокласників, себе.

Варто доносити до дітей, що належність до якогось з типів не означає «поганий/хороший». Особливості темпераменту можуть стати допомогою в життєвих ситуаціях. Головне, знати це про себе і використовувати. І не бійтеся завалити дітей «дорослою» інформацією. Навіть 10-річки «включилися» в обговорення моделі Карла Юнга, згідно якої люди діляться на екстравертів та інтровертів. Ми також розглянули чотири поведінкові типи людини – командир, зірка, дружелюб, аналітик, — визначили слабкі та сильні сторони кожного типу. Це знання також допомагає визначати правильні цілі, розподіляти власні ресурси, а отже, швидше досягати успіху і бути ним задоволеним.

  • «Командир»– рішучий, орієнтується на досягнення цілі, проте має труднощі з комунікації з іншими.
  • «Зірка»– відрізняється творчим підходом, також націлена на результат, але їй важко керувати своїм часом і своїми емоціями.
  • «Дружелюби»– дипломатичні, працюють на команду, орієнтуються на задоволення інтересів усіх і пошуки компромісів. А так, на жаль, страждає результат.
  • «Аналітики»– стабільні, хочуть все впорядкувати, проаналізувати, проте, комунікації, переговори – не їх сильна сторона.

Важливо відмітити, що «командир» та «зірка» завжди орієнтуються на результат, а «дружелюб» і «аналітик» на процес.

Тайм-менеджмент

Тема особливо актуальна на карантині, коли відчуття часу зникло, оскільки немає звичної чіткої зміни діяльності. Ми розповідали про те, як впорядкувати свій час і свій простір, щоб реферати писалися не в останню ніч. Для підлітків зрозумілими та доступними є кілька технік:

  • техніка Pomodoro – метод керування часом, суть якого полягає в плануванні робочих блоків — 25 хв працюємо, 5 хвилин перерва. Після 4 блоків – велика перерва на 20-30 хвилин.
  • правило двох хвилин – те, що можна зробити за дві хвилини, не варто відкладати. Зробіть це завдання відразу.
  • правило робочого столу – під час роботи тримайте стіл чистим. Залишіть тільки те, що вам необхідне. Це дозволить не розпорошувати увагу на зайві речі.
  • з’їж жабу першою – найважчу, найгіршу для вас справу зробіть першою в дні. Скинете зайве напруження, нервовість і матимете цілий день у своєму розпорядженні.

Цілепокладання згідно S.M.A.R.T.

Ця технологія використовується в проєктному управлінні, менеджменті. Звучить по-дорослому. Але і в підлітковому віці можна вчитися формулювати те, чого хочеш досягти, і мрії перетворювати в конкретні цілі. Адже правильно записана ціль є наполовину досягнута. Для прикладу ми обрали звичну багатьом ціль — вивчити англійську, і розібрали її по методології. Які питання треба поставити собі, щоб правильно визначити ціль?

S (специфічна). Що і чому я хочу досягти? Кого це ще стосується? Конкретизуємо. Наприклад, я вивчу англійську мову до рівня advanced — письмову, розмовну.

M (вимірна). Вказуємо вимірювані показники для розуміння прогресу. Рівню advanced відповідає 7 балів сертифікату IELTS.

A (досяжна). Розуміємо, на що ми здатні і чи впораєтеся ми з цим? «У мене немає інших цілей, вдосталь часу, щоб її виконати. Але мені потрібно буде попрацювати для досягнення. Є англійські курси і література з попередніми тестами, за якими я можу контролювати власний результат». Я також наводила простий приклад нереалістичності. Якщо я сьогодні захочу стати професійним космонавтом, то навряд чи це мені вдасться, зважаючи на об’єм навчання, тренування, яке треба пройти. Але якщо перевірити і ціль виявиться досяжною, реальною, то це слугуватиме додатковою мотивацією.

R (значна). Чи справді реалізація завдання є в рамках мети? 7 балів сертифікату IELTS.

T (обмежена в часі). До коли ціль має бути досягнуто? Наприклад, до грудня 2020 року.

Зрештою, наше ефемерне «хочу знати англійську» перетворилося на реальне «хочу вивчити англійську на рівні advanced, щоб пройти сертифікацію IELTS, отримавши 7 балів, до кінця грудня 2020 року». Додатково радила дітям фіксувати такі цілі на папері. Така візуалізація допомагає зрозуміти, що ціль є досяжна, і для її досягнення потрібні дуже конкретні кроки та терміни.