Стратегія – це не тільки планування в офісі. Проєкт “Дружня школа” має кілька порад, як розвинути навички стратегічного мислення в дітей.

ЩО ТАКЕ СТРАТЕГІЧНЕ МИСЛЕННЯ

Це здатність системно мислити, знаходити з усіх варіантів розвитку найкращий і втілювати його в життя. Якщо простіше – це вміння передбачати події, прораховувати їх на кілька кроків наперед. Тут логічне мислення тісно пов’язане з інтуїцією і дуже залежить від прикладів та відомого досвіду.

Будь-яка робота, яка складається з кількох етапів і пунктів виконання, може стати “тренажером” для побудови стратегії.

ЯК НАВЧИТИ ДИТИНУ БУДУВАТИ СТРАТЕГІЮ НА ПРИКЛАДІ ПРИБИРАННЯ

Складові побудови стратегії на прикладі виконання хатньої роботи:

  1. Постановка мети. Наша мета – щоб у помешканні було чисто. Вона глобальна.
  2. Дроблення мети. Щоб мета не здавалася такою великою і недосяжною (бо прибирати житло можна скільки завгодно довго), введіть основні критерії – підлога повинна бути вимитою, меблі – без пилу, речі – на своїх місцях.
  3. Планування. Запропонуйте дитині проаналізувати, що за чим потрібно виконати, щоб ефективно використати час і зусилля. Наприклад, що спершу потрібно зробити: витерти пил із полиць чи підмести? Тут також тренуємо побудову причинно-наслідкових зв’язків: спершу витираємо пил, тоді підмітаємо, адже інакше пил впаде на вже чисту підлогу і миття буде не таким ефективним;
  4. Розрахунок ресурсів. Нехай дитина спробує сама, “на око”, визначити, скільки часу їй потрібно для прибирання заданої території. Також вкаже, які засоби їй потрібні (віник, шматка, швабра) і де саме вона їх застосує. Також попросіть, щоб дитина заздалегідь продумала і повідомила вам, в яких місцях їй потрібна буде ваша допомога (дістати до високої полиці, принести важкий пилосос).
  5. Поетапне виконання. Запропонуйте засікти, за скільки часу дитина впорається із завданням, і порівняти з очікуваним результатом. Проаналізуйте, чому результати не збіглись (якщо так сталось).
  6. Аналіз і робота над помилками. Коли прибирання закінчено – похваліть за виконану справу. Потім разом обговоріть, які моменти роботи відрізнялись від попередніх розрахунків часу, ресурсів. Чи добре спланували черговість завдань? Що можна замінити/забрати/оптимізувати?

Прибирання – це один із найпростіших варіантів “стратегії домашніх справ”. Ці ж алгоритми роботи ви можете застосовувати і коли збираєтесь разом випрати речі, і під час приготування страв.

Чому це працює?

  • Нудна робота перетворюється на цікаве заняття, ледь не дослідницький проєкт. Не цікаві дослідження – побавтесь у віщунів чи супергероїв, які завжди знають, що і як робити.
  • Дитина не просто осмислено виконує завдання, а й вчиться аналізувати, планувати, будувати причинно-наслідкові зв’язки і розвиває логічне мислення.
  • Алгоритм роботи легко адаптувати до будь-яких завдань, що дозволяє не втомлювати дитину повторенням одного і того ж, і водночас тренувати потрібні навички.

Тетяна Павліченко, журналістка проєкту “Дружня школа”

Цей матеріал був створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.