Чи реально педагогу побудувати блискучу кар'єру

Учитель та успішна кар’єра. В нашій системі координат ці слова були не дуже пов’язані між собою, принаймні до недавнього часу. Можливо тому, що успішна кар’єра асоціюється у нас зі стрімким злетом по кар’єрних сходах, високими посадами, зарплатами та зовнішнім успіхом, що в житті вчителя досить рідко доводилося спостерігати. Спробую показати, що успішна кар'єра  – абсолютно реальна мета, яку варто поставити перед собою кожному педагогу чи працівнику освіти.

Для початку пропоную уточнити поняття кар’єра.

У сучасному визначенні кар’єра – це спосіб організації професійного життя, який включає в себе просування до наміченого професійного, посадового чи соціального статусу, що сприяє самореалізації людини в професії та в житті.

Кар’єра буває декількох типів:

  • Вертикальна – коли людина рухається вгору по кар’єрній драбині, послідовно росте у посаді та зарплатні. Наприклад, вчитель, завуч, директор школи, начальник відділу освіти, міністр. Вертикальна кар’єра більш притаманна людям амбіційним, з яскраво вираженими лідерськими та організаторськими якостями.

  • Горизонтальна – так звана кар’єра професіонала або експерта. На мій погляд, цей тип найпоширеніший для вчителів. У цьому випадку людина досягає професійних вершин, стає кращим фахівцем у своїй області. Таких людей називають дайверами, тобто, тими що заглиблюються. Вона може виглядати так - вчитель, вчитель-методист, автор наукових розробок, підручників, методів навчання, винахідник інноваційних методик навчання, тренер для дорослих. По такому типу розвивається і наукова  кар’єра.

  • Зигзагоподібна – кар’єра інтересів. Тут певний зв’язок не прослідковується. Учитель, менеджер, HR, кулінар, флорист. Таких людей ще називають сканерами. Коло їх інтересів дуже широке, вони швидко захоплюються, поринають у нову професію  з головою, насолоджуються по максимуму і втрачають інтерес, коли проходить новизна, захоплюються чимось іншим. І що цікаво, навіть за невеликий час занурення в одну область вони можуть досягати чудових результатів.

Я пропоную подивитися на розвиток кар’єри вчителя ширше. Приміряти на себе різні типи і визначитися, який шлях близький саме вам. Зазначу, що інколи ці варіанти можуть переходити один в одний або поєднуватися. Наприклад, до 40-45 років людина активно будує вертикальну кар’єру і досягнувши значних результатів, змінює свої погляди, цінності і починає будувати горизонтальну кар’єру, стає експертом у своїй області. І тут кар’єра експерта – дуже вдалий шлях для монетизації своїх компетенцій.

Поради з побудови кар’єри різних типів

Чи реально педагогу побудувати блискучу кар'єру

enlightenedЯкщо хочете рухатися по вертикалі, величезну увагу треба приділити розвитку комунікаційних скілів – мистецтву налагоджувати контакти, переконувати, виступати публічно. Не обійтися тут без лідерських якостей, прокачаної відповідальності, готовності брати на себе ініціативу, впливати на людей. Усі види менеджменту та методи роботи з персоналом, навички стратегічного планування також беремо на озброєння. Тобто, усе, що ми звикли відносити до soft skills. 

enlightenedПри виборі горизонтальної кар’єри постає задача вибрати спеціалізацію, сферу (одну або декілька), у якій плануєте стати профі. Дуже корисним інструментом дослідження професійної області, наприклад, освітньої є карта професій, яку треба створити, ретельно дослідити та обрати спеціалізацію чи професію до вподоби. Карта надзвичайно розширює кількість варіантів професійної реалізації, які зазвичай ми не тримаємо у голові, чи навіть не здогадуємося, що такі є.

Можна  бути вчителем у державній школі, приватній, альтернативній, демократичній; вихователем, керівником гуртка чи викладачем розвиваючих занять, як варіант автором свого курсу в онлайн- чи офлайн-форматі. Обов’язково дивіться у бік нових і сучасних спеціалізацій, як-то: тьютор, ігропрактик, розробник освітніх траєкторій, а також у суміжні області – психологію, корекційну педагогіку. 

Пропоную цікаве і мега корисне заняття – разом з колегами створити карту професій в області освіти. Ви здивуєтеся, яке розмаїття професій постане перед вами і скільки можливостей та ідей ви побачите для реалізації!

Ця карта також може знадобитися для профорієнтації школярів, які планують вступати до педагогічного вузу. Насправді, варто навчитися робити такі карти для різних професійних областей. Карту можна намалювати у форматі mind map, як на папері, так і в онлайн-форматі, наприклад, на цьому сервісі www.mindmeister.com. Приклад карти щодо гарного вчителя нижче.

Чи реально педагогу побудувати блискучу кар'єру

enlightenedНаступним кроком після визначення спеціалізації є її детальне вивчення. Є гарна техніка по дослідженню малознайомої професійної області. Потрібно знайти:

  • три найпопулярніші публікації з даної теми;
  • три наймасштабніші події;
  • трьох експертів; 
  • три тренди

та детально проаналізувати їх. Наприклад, знаходимо конференцію з обраної теми, дивимося список спікерів – хто вони, в яких компаніях і над чим працюють, з якими темами будуть виступати, знайомимося з їхніми публікаціями в соцмережах та на профільних сайтах. В ідеалі йдемо на конференцію, знайомимося зі спікером особисто, запитуємо його про те, що цікавить. Більшість людей із задоволенням дадуть відповідь, якщо не наживо, то у переписці точно.  

Корисно буде знайти профільні групи у соцмережах, підписатися на відповідні хештеги, додати у вибране цікаві сайти, прочитати хоча б одну найпопулярнішу книгу з даної тематики, подивитися відео на YouTube.

Після дослідження області можна робити пошук і вибір навчальних закладів, курсів, професіоналів, у яких можна буде навчитися чи поглибити знання з даної теми, знайти професійні спільноти для спілкування з колегами.

Прийміть як даність: вчитися буде потрібно завжди, безперервно. Learn or die.

Будуємо кар’єрну стратегію

Для того, щоб кар’єра не була хаотичною, пропоную побудувати кар’єрну стратегію, свій власний кар’єрний план, хоча б на найближчі 2-5 років. 

Основні пункти плану (дуже зручно розміщувати на часовій прямій, по роках):

Чого хочу досягти – посади, спеціалізації? Коли? План дій. План навчання. План просування особистого бренду. План фінансового росту. 

Сюди ж можна прописати свої основні життєві цілі і подивитися, наскільки вони узгоджуються з професійними.

Чи реально педагогу побудувати блискучу кар'єру

Кар’єрна стратегія допоможе зберегти вектор та темп руху до бажаної мети. План буде дуже корисним для побудови вертикальної та горизонтальної кар’єри, але й знадобиться для короткотривалого планування кар’єри інтересів. 

enlightenedУ кар’єрі інтересів, головною порадою буде не планувати жорстко на роки вперед, розуміти, що часті захоплення і зміна професій є нормою для вас. Слухайте себе, довіряйте поклику серця і насолоджуйтесь тією діяльністю, яка захоплює вас у даний час. Хоча ця порада підходить для всіх без винятку. Як і порада бути проактивним, брати на себе відповідальність за свою кар’єру, грамотно її планувати, ставити амбітні цілі, впевнено їх досягати і при цьому відчувати радість, наповненість життя. 

Я переконана у тому, що вчитель може збудувати дуже успішну кар’єру і саме у професії вчителя дійсно можна стати експертом, мати зовнішній успіх та високу зарплатню.

Якщо у вас виникли запитання по темі розвитку власної кар’єри, пишіть, можемо разом пошукати відповідь на індивідуальних консультаціях. Я допоможу вам розібратися в найсильніших ваших професійних навичках, талантах та знайти найоптимальніші варіанти їх реалізації. Коли людина має сторонню оцінку, коли озвучує, промовляє вголос свої страхи, бажання, наміри  – в такій роботі народжується справжнє, правдиве бачення того, яким може бути конкретно ваше професійне життя. 

Для педагогічних колективів освітніх закладів розробляю та проводжу майстер-класи, на яких  пропрацюємо питання навчання, розвитку, кар'єрного і професійного зростання педагогів. Разом знайдемо безліч креативних ідей та інструментів щодо розвитку кожного педагога та колективу в цілому.

З вірою у ваш творчий потенціал та блискучу кар'єру, Світлана Кучер, сертифікована кар’єрна консультантка.

Надихаю на зміни у кар'єрі, допомагаю знайти улюблену роботу та себе. Маю 20-річний досвід у педагогіці та 10-річний досвід у сфері HR та управління освітньою компанією. Щодо питань співпраці можна писати в месенджер чи на пошту