Баланс між “я” та “дисципліна”: що обирають учителі

Як заспокоїти гіперактивний клас? До якого типу викладання вдаватися вчителеві – європейського демократичного чи до суворого азійського? Якою має бути поведінка учня на уроці – за чіткими та серйозними правилами чи без кордонів і з більшою свободою дій? Такі запитання нерідко постають і перед вчителями, і перед батьками, бо і ті, й ті мають свої очікування від уроку та навчання.

Ми звикли до залізної радянської дисципліни – знерухомлений клас, руки на парті, спина рівно та ідеальна тиша. Буцімто, саме такими методами діти будуть краще засвоювати знання, уміння та навички на уроках. Чи дійсно спосіб “тримати в залізному рукаві” – буде доцільним і продуктивним із сучасними дітьми?

Баланс між “я” та “дисципліна”: що обирають учителі

Покоління Z – це діти інтернету та сучасних технологій

Науковці та дослідники дедалі частіше почали говорити про покоління Z. Запитаєте як пов’язані ці теми: дисципліна та покоління Z? Пояснимо.

Покоління Z – це люди, що народилися на початку 1990-х і в 2000-х (є ще думка, що це народжені з 1996 року до 2010 року). Інші назви Net Generation, Internet Generation, Homeland Generation, Generation 9 / 11.

Характерною ознакою “зетів” є те, що це діти інтернету та сучасних технологій. Вони впевнено користуються різними ґаджетами та технологічними новаціями.

Більша частина покоління Z – зараз школярі. Вони сприймають інформацію по-іншому й більшість знань одержують з інтернет-ресурсів. І досить часто вчаться самостійно саме з онлайн-джерел. Для покоління Z пріоритет не володіння інформацією, а те, наскільки швидко та де можна її знайти.

Ці діти досить волелюбні, їх не можна просто так змусити до будь-чого. Адже вони ніколи не будуть робити те, чого не захочуть самі.

А ще досить суттєвий нюанс – представники покоління Z не здатні утримувати увагу більше як 15 хвилин.

Нове сприйняття інформації, інші пріоритети та поведінка – ці фактори впливають і на освітній процес, і на побудову уроку, і на здорову навчальну атмосферу, і на дисципліну.

Саме тому сьогодні у рубриці “На звязку – вчителі” – про дисципліну на уроці. Як знайти баланс між вседозволеністю та розумною організацією навчального процесу у класі? Про це спілкуємося із учителями.  

Баланс між “я” та “дисципліна”: що обирають учителі

Таїсія Самойлюк у педагогічній сфері 24 роки. Вчителює в невеличкій сільській школі на Рівненщині. Цьогоріч вона стала дипломантом конкурсу Вчитель року-2019 у номінації “Вчитель інклюзивного класу”. На своїх уроках активно впроваджує освітні новинки НУШ та європейський досвід.

“Для себе я вивела важливе правило результативного уроку: повага та довіра від усіх учасників навчального процесу. Якщо учень буде поважати вчителя, а вчитель поважатиме учня, тоді проблема поганої дисципліни на уроці сама по собі зникне. А без довіри ні вчитель ні учні не реалізують себе під час уроку – і все навчання зведеться до мінімуму.

Діти на уроках мають поводитися вільно, а урок має відбуватися невимушено. Такі правила, як “сісти рівно і руки на парту”, вже не актуальні, вони не діють. Дитина з тоталітарним вчителем не зможе себе реалізувати в демократичній країні.

Сьогодні одне з головних завдань школи – навчити дітей вчитися. А вчитель має виступати ментором, новатором, організатором. Його завдання – зацікавити дітей знаннями та змотивувати їх до навчання, а ще – розвивати критичне мислення та емоційний інтелект”.

Баланс між “я” та “дисципліна”: що обирають учителі

Баланс між “я” та “дисципліна”: що обирають учителі

Таїсія Самойлюк стала дипломантом конкурсу Вчитель року-2019 у номінації «Вчитель інклюзивного класу». На своїх уроках активно впроваджує освітні новинки НУШ та європейський досвід.

Баланс між “я” та “дисципліна”: що обирають учителі

Ганна Дудіч викладає англійську мову для середніх і старших класів у Кропивницькій гімназії імені Т. Шевченка вже 20 років. Не боїться дізнаватися та впроваджувати щось нове та нестандартне. А ще вміло мотивує учня та заохочує вчити англійську не “для оцінки”, а для того, щоби здобуті навички можна було застосувати в реальному житті.

“Я досить давно працюю за системою, в якій використовуються інтерактивні форми та методи роботи, а коли є інтерактив – робота в парах, групах – це постійний робочий шум.

На мою думку, якщо учні навчені працювати в групах і в парах, то така робота буде гармонійною, а вчителя робочий шум не має дратувати і дивувати.

Звісно, певні правила поведінки в команді мають бути і вчителі мають ці правила озвучувати, а учні – їх розуміти. Бо вся діяльність на уроках має будуватися на взаємоповазі. Інакше – якісної роботи не буде. А якщо всі розуміють і дотримуються правил, то й працювати всім буде комфортно та приємно.

Певна свобода на уроці має бути. І правила теж, звичайно, не такі драконівські, як у радянській школі.

Коли ми маємо свободу, то це набагато більша відповідальність, ніж під час диктатури. Так само і свобода на уроці”.

Баланс між “я” та “дисципліна”: що обирають учителі

Анна Дудіч вміло мотивує учня та заохочує вчити англійську не “для оцінки”, а для того, щоби здобуті навички можна було застосувати в реальному житті.

Баланс між “я” та “дисципліна”: що обирають учителі

Мар’яна Уляк – вчителька математики у ліцеї № 10 містечка Калуш. Зуміла створити перший україномовний ресурс зрозумілої математики в соціальній мережі Instagram. Цей акаунт допомагає учням підготуватися до ЗНО або іспитів, бо кожна публікація − це коротке, але чітке пояснення матеріалу з прикладами.

Дисципліна на уроці має бути. Лінію поведінки – що можна виробити в класі, а що не можна – потрібно визначити одразу. Для себе я взяла за правило: на першому уроці нового навчального року ми з учнями завжди обговорюємо ті правила, яких вони хочуть, щоб дотримувалася я, і ті, яких повинні дотримуватися вони. Ці правила придумуємо спільно. 

Наприклад, із молодшими класами практикуємо таке: ми домовилися, що у нас буде такий собі знак – “долонька догори, повернута до вчителя”. Він означає, що учень хоче вийти. Щойно такий знак на уроці є, учень виходить і нікому не заважає.

Так само і щодо мобільних телефонів: коли ми працюємо, телефони можуть бути на парті, але звук вимкнений. Так я хочу налаштувати з учнями більш партнерські стосунки щодо дисципліни.

І бачу з практики, що дітям подобається, коли з ними обговорюють і коли до них дослухаються. Вони бачать, що ставлюся до них, як до рівних, а не як вчителька, яка прийшла і буде їх сварити”.

Баланс між “я” та “дисципліна”: що обирають учителі

Соломія Залізняк вчитель природознавства у львівській приватній школі. А ще онлайн-репетитор у компанії-лідері з підготовки до ЗНО – zno.uaВже не перший рік апробує сучасні й результативні методи підготовки до ЗНОУ школі ж працює із початковими класами і активно користується на уроках онлайн-інструментами. Попри це, уроки пані Соломія досить часто проводить на подвір’ї або ж на екскурсіях.

“Мої уроки насичені різними видами діяльності: є хвилини, коли потрібно писати, а є такі, що потрібно походити по класу чи підійти до вікна, чи прогулятися подвір’ям.

І саме тут важливе розуміння самою дитино того, що відбувається на уроці у класі, на подвір`ї чи під час екскурсії. Правила поведінки повинні бути. І дотримуватися їх мають усі. Тоді отрамання знать буде ефективним.

Під час навчання дітям комфортно тільки тоді, коли вони почувають себе вільними. Відповідно, вчителю потрібно працювати так, аби створити безпечні умови для дітей, але водночас, щоб вони не почували себе сковано”.

Баланс між “я” та “дисципліна”: що обирають учителі

Уроки пані Соломія часто проводить на подвір’ї або ж на екскурсіях. На фото: учителька з учнями беруть участь в акції з висадки лісу.