Меню
Вхід і реєстрація
Там, де батьки бачать короткий епізод – «не поділили іграшку» чи «посварилися і помирилися", – фахівець бачить поведінкові стратегії. Приводом для цього допису став недавній допис однієї мами про те, що булінг починається з педагога. Мама описала ситуацію, яку сприйняла як публічне приниження п’ятирічної дитини з боку вчительки на підготовці до школи.
Проте в її розповіді є інша деталь, що залишилася непоміченою: мама згадує, що п’ятирічні діти називали її сина «очкариком», уникали спільних ігор та створювали відчуття ізоляції. Для неї це – «дитячі сварки». Для педагога чи психолога – ранні маркери групового виключення, які ніколи не виникають раптово.
Саме цей контраст змушує поставити ключове запитання: де насправді починається булінг – у школі чи значно раніше? Розбирався Володимир Онацький, освітній експерт із проведення інституційного аудиту, для порталу childdevelop.
У спонтанних іграх формуються перші соціальні ролі: лідера, партнера, домінанта, спостерігача, уникальника або дитини, яка поступається всім і всьому. Саме ці ролі дитина приносить до школи – і вони визначають якість її взаємодії з однолітками.
Психологи фіксують ще одну тривожну тенденцію: різке зменшення словникового запасу у дітей. Коли дитині бракує слів, аби пояснити власні емоції й бажання, вона вдається до інших моделей реагування.
Виникають дві траєкторії:
- Внутрішня реакція – мовчання, уникання, замкненість, плаксивість.
- Зовнішня – крик, штовхання, руйнування, агресія. Це не про інтроверсію чи екстраверсію, а про наявність або відсутність навичок саморегуляції, які формуються не в школі, а вдома – у взаємодії з батьками й у спостереженні за їхньою поведінкою.
У віці від 2 до 6 років дитина вже займає певне місце у групі. Школа не створює цю роль – вона успадковує її.
Саме тому одні діти легко вибудовують стосунки в класі, а інші автоматично опиняються у вразливій позиції.
Чому булінг майже не фіксується в початковій школі? У перших класах дорослий постійно поряд. Ролі нестійкі, конфлікти короткі, а цифровий простір майже відсутній. Учитель встигає втрутитися до того, як конфлікт переходить у системність. Саме тому в юридичній практиці майже немає справ про булінг у молодшій школі.
Справжній булінг починається у 10–12 років. У цьому віці провідною стає діяльність спілкування. Група для дитини важливіша за дорослого. З’являються мікрогрупи, конкуренція за статус, розподіл домінування, тиск групової думки та приховані онлайн-середовища: чати, канали, меми. Підлітки вперше здатні застосовувати психологічний тиск системно. Саме тоді конфлікти перетворюються на групову динаміку, тобто на булінг.
Судові рішення – це не «історії з соцмереж». Це документальні свідчення, які дають реалістичну картину того, що відбувається у шкільних колективах.
У більшості справ фігурують тривалі повторювані дії: систематичні образи, принизливі прізвиська, висміювання зовнішності чи мовлення, погрози «вигнанням» або «розправою».
Кібербулінг стає окремим трендом: чати проти конкретної дитини, стікери для висміювання, викладання приватних фотографій або відео.
У частині випадків суди описують групові змови: ізоляцію, ігнорування, витіснення із простору, псування особистих речей, приховані відеозаписи принижень, іноді – спалення підручників чи робіт.
Судова практика демонструє класичний механізм формування цапа-відбувайла – дитини, на яку група спрямовує накопичену напругу. Це не характеристика дитини, а соціальна роль, яку група нав’язує найменш захищеному.
Майже завжди повторюється однакова схема: існує внутрішній конфлікт або сильний лідер; група шукає «зручну мішень»; нею стає тихий, новий, сором’язливий чи інакший учень; тиск закріплюється, повторюється і переходить у системність.
У багатьох справах зафіксовано фрази, характерні для корпоративної мови дорослих: «ти – ніхто», «ми тебе знищимо», «мовчи, бо буде гірше». Це свідчить: дитяча агресія часто копіює сімейні моделі поведінки. Нерідко батьки підсилюють агресію, звинувачують потерпілих, тиснуть на школу або відмовляються визнавати відповідальність.
Суди фіксують типову проблему: реагування школи часто запізніле або формальне. Йдеться не про байдужість педагогів, а про перевантаженість системи та відсутність інструментів для роботи зі складними груповими процесами.
Від 2018 року, коли Україна запровадила відповідальність за булінг, кількість справ зростає майже щороку. Це не індикатор збільшення агресії, а показник того, що суспільство навчилося фіксувати та доводити такі випадки юридично.
У 2018 році було лише 9 справ – не через відсутність булінгу, а через нерозуміння механізмів реагування. 2019 року їх стало вже 371. У 2020 – 416, у 2021 – 486.
Падіння показників 2022 року (293 справи) пов’язане з війною, евакуацією та дистанційним навчанням. У 2023 році – 459 справ, у 2024 – 574, що є найвищим показником від початку дії закону.
З початку 2025 року вже понад 700 справ, а за два місяці нового навчального року – 113 нових постанов. Абсолютна більшість справ – це підлітки 10–16 років.
Іноді булером виступає не дитина, а педагог. У судовій практиці такі випадки трапляються рідко, але вони найбільш небезпечні. Показовою є справа №206/2006/25: учителька публічно принижувала ученицю через її сексуальну орієнтацію, ізолювала її від класу, видалила з чату, позбавила обов’язків старости. Відеозаписи підтвердили системність тиску. Суд визнав дії педагогині булінгом і наклав штраф 850 грн.
Проте цього недостатньо. Для педагогів існує окреме дисциплінарне покарання – звільнення за п. 3 ст. 41 КЗпП України за аморальний проступок, несумісний із педагогічною діяльністю. Педагог-булер знищує безпечне середовище і запускає насилля в усьому колективі. Такі люди не повинні працювати з дітьми.
В Україні чітко визначено коло відповідальних:
Батьки – перші моделі поведінки. Дитина повторює не те що чує, а те, що бачить. Тому найважливішими є вміння називати емоції словами, пояснювати ненасильницькі способи розв’язання конфліктів, не толерувати жорсткість, розвивати мовлення, емоційний словник і навички саморегуляції. Приклад батьків – головна профілактика булінгу.
Профілактика булінгу – це не бесіди й не «виховні години». Це практичні спільні дії: групові проєкти, творчі ініціативи, волонтерство, ситуації успіху для кожного учня. Це нульова толерантність до принижень і робота команди – класного керівника, психолога, соціального педагога, заступника директора та педагога-організатора. Школа має не карати, а коригувати й підтримувати.
Поліція втручається тоді, коли доведена системність. Її завдання – зупинити небезпечний сценарій і захистити дитину, яка стала жертвою цькування.
Булінг не починається в школі. Школа лише проявляє те, що формувалося роками – у родині, на дитячому майданчику, у ранніх взаємодіях, у мовленні, у здатності висловлювати емоції та домовлятися.
Протидія булінгу народжується там, де формуються перші соціальні ролі – у сім’ї, у дворах, у моделюванні поведінки дорослих. Булінг не виникає раптово. Він з’являється там, де дорослі надто довго нічого не помічали.
Автор: Володимир Онацький, освітній експерт з проведення інституційного аудиту.
Джерело фото Depositphotos
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram
Теги: булінг , протидія булінгу