Олена Богданова, психологиня школи Maple Bear Kiyv, проводить з дітьми групові заняття з командоутворення, розвитку емоційного інтелекту та навичок комунікації. Такі заняття включають вправи зокрема з майндфулнес. Далі пані Олена розповідає про користь таких вправ та наводить приклади.

Майндфулнес – це стан усвідомленості людиною теперішнього моменту, здатність помічати та розпізнавати сенсорну інформацію, яку сприймають наші органи чуття. А саме, зосередження уваги на тому, що ми бачимо, чуємо, чого торкаємось, відчуваємо на смак. Також, майндфулнес – це стан фокусування уваги на власних внутрішніх процесах – думках, емоціях, відчуттях в тілі.

В чому полягає користь майндфулнес:

  • Сприяє врівноваженню емоційного стану та знижує нервову напругу. Налагоджує роботу психічних процесів – робить нас більш уважними й зосередженими. 
  • Розвиває здатність перервати внутрішній діалог та звернутися до глибинних процесів. Шляхом позитивного впливу на префронтальну кору майндфулнес сприяє укріпленню самоконтролю та саморегуляції власної поведінки. 
  • Вчить безумовного прийняття, розсудливості, неупередженості в діях. 
  • Позитивно впливає на самопочуття людини, укріплює вміння справлятися зі стресом, розвантажуватись, розуміти власні реакції та поведінку.

Як залучати дітей до практик майндфулнес

Стан майндфулнес можна розвивати через різноманітні техніки та вправи. Практика майндфулнес корисна як для дорослих, так і для дітей. Зважаючи на вік, практики майндфулнес для дітей ми пропонуємо в ігровій формі, лагідно та непримушено. Залучайте дітей до практик поступово і не засмучуйтесь, якщо дитині важко зосередитись. Починайте з декількох хвилин, надалі збільшуйте час.

Майндфулнес можна практикувати майже під час будь-якої буденної справи. Варто зосереджувати увагу дитини на відчуттях, які вона отримує органами чуття та обговорювати їх. Наприклад, на прогулянці зосередьте увагу дитини на тому, що її оточує, спитайте «Що ти бачиш навколо себе? Що чуєш? Що відчуваєш тілом?».

Залучайте дитину спостерігати за проявами природи: як падають сніжинки, як стікають краплі дощу по склу, як сяє райдуга в небі, прислухайтесь, як щебечуть птахи, дзюрчить вода. Зверніть увагу на відчуття тепла або прохолоди на тілі. Запропонуйте дитині подивитись на дерево, описати колір його листя, форму та довжину ствола, поспостерігати, як тихо шелестить його крона, коли дує вітерець, помітити, як повільно воно розхитується.

Зверніть увагу на небо, можливо воно затягнулось хмарами: білими чи темними? Запропонуйте дитині самостійно описати те, що вона бачить, чує та відчуває. Обов’язково спитайте, як зараз почувається дитина, які емоції переживає. Так само прийом їжі, гру, дорогу до садка, підготовку до сну можна наповнити майндфулнес, обговорюючи тут і зараз те, що оточує дитину та її внутрішні переживання.   

Дихальні практики

Практики усвідомленого дихання є невіддільною частиною майндфулнес. Часто, коли ми потрапляємо в стресову ситуацію, то починаємо відчувати, як збивається ритм дихання, прискорюється серцебиття, з’являються неприємні відчуття в тілі. Якщо ми не можемо усвідомлено відрегулювати ритм серцебиття, то маємо можливість вплинути на дихання, яке, налагоджуючись, дасть сигнал іншим системам організму про те, що ми в безпеці, та допоможе заспокоїтись. Коли ми вчимо дитину усвідомленого дихання, ми даємо їй інструменти для самодопомоги та саморегуляції в ситуації перезбудження, незадоволення, напруги.

 5 простих дихальних вправ

  1. Запропонуйте дитині лягти, закрити очі та уявити, що живіт – повітряна кулька. Можна обговорити, якого вона кольору. Далі попросіть дитину повільно надути «кульку», уважно стежачи, як вона стає трохи більше. Рука дитини може бути в цей момент на животі. Після цього, попросіть дитину повільно здути «кульку».
  2. Запропонуйте дитині лягти,  покладіть на животик паперовий човник. Попросіть дитину покатати човник на хвилях, повільно вдихаючи та видихаючи повітря. Можна уявити, як виглядає та звучить море. Обговоріть інші образи, які уявляє дитина.
  3. Запропонуйте дитині уявити, що пальці – це свічки. Повільно задувайте кожну свічку та загинайте пальчик.
  4. Разом з дитиною зробіть глибокий вдих та затисніть руки в кулаки, на кожному видиху повільно відгинайте один палець.
  5. Для дихальних вправ можна застосовувати  підручні матеріали – справжні свічки, бульбашки, піну на воді. Подихати через соломинку або спробувати на видиху посунути невеличкий предмет на столі.

Джерело фото Depositphotos

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram