Osvitanova.com.ua

Нордичні країни демонструють усьому світові, що навчання протягом життя може стати ключем до загального добробуту. Одним з найважливіших факторів соціально-економічних змін у ХІХ столітті стала саме система неформальної освіти дорослих та мережа народних вищих шкіл. Усе розпочалось у данському містечку Роддінґ, де за ініціативи філософа, священника і письменника Ніколая Ґрундтвіґа відкрили першу народну вищу школу для дорослих віком від 18 років.

Хочемо познайомити вас ближче з нордичним феноменом неформальної освіти дорослих, оскільки у 2022 році в Україні відкрили перший подібний заклад — Народну вищу школу «Вовчок». Після завершення ремонтних робіт вона відчинить свої двері для студентів в однойменному мальовничому селі на Чернігівщині.

10 фактів про скандинавські школи для дорослих

Важливі цифри. Модель неформальної освіти дорослих успішно функціонує із середини XIX століття. У Швеції працює 156 народних шкіл, у Данії — 70, а в Норвегії — 85. До речі, данська Rødding højskole, заснована 1844 року, приймає студентів і сьогодні.

Нордичні назви. Народні школи у Швеції називають Folkhögskola, у Норвегії — Folkehøgskole, а в Данії — Højskole.

Кількість студентів. Лише у Швеції за рік у НВШ вчаться 86 355 студентів, у Норвегії — 7070, а в Данії — понад 10 000.

Педагогіка народних вищих шкіл. Навчальний процес докорінно відрізняється від класичного: немає іспитів та оцінок. Жодних обмежень студентів за віком, але є мінімальна планка у 18 років. Навчання проходить у неформальній формі. Викладачі [часто без формальної кваліфікації] можуть вести кілька предметів. Взаємини між студентами та викладацьким колективом — рівноправні й дружні. Педагогіка народних вищих шкіл базується на активній участі, досвіді, спільному навчанні в групах, діалозі і рівноправній участі в ньому викладача й студента.

Життя у школі. Обов’язковий елемент — проживання в шкільному гуртожитку. Атмосфера безпеки й довіри, життя у тісному зв’язку з іншими людьми, навчання, вільний час та найрізноманітніші заходи [від прибирання приміщень й догляду за тваринами до спорту та подорожей], неупереджене ставлення до інших, прагнення слухати та чути, розуміти та допомагати, повага та толерантність до інших, а також діалог як основа спілкування — усе це сприяє розкриттю найкращих якостей кожного та формує мікромодель ідеального суспільства.

Навчальні курси. У кожній школі власні навчальні програми. Дисципліни найрізноманітніші: співи, гра на музичних інструментах, народні промисли, живопис, письменницькі курси, створення коміксів та ілюстрацій, екстремальні види спорту, кулінарія, фермерство, театральне мистецтво та кіновиробництво, фотошколи, анімація, розробка комп’ютерних ігор, медіа та комунікації, політологія, журналістика, культура, психологія, бізнес, економіка та багато інших. Кожен студент неодмінно знайде щось за власними інтересами.

Тривалість навчання. Є довгі навчальні курси [від 8 місяців до 3 років], а є програми вихідного дня або короткі літні курси.

Географія шкіл. Навчальні заклади розташовані по всій території нордичних країн: у великих містах, містечках і селищах, а також на віддалі від населених пунктів. Народні школи також є у Фінляндії і Гренландії, на Фарерських й Аландських островах. Окрім навчання студентів чекають культурна програма [як власні постановки, так і походи в театри, музеї та на концерти], лекції від запрошених лекторів, спортивні змагання, походи, виїзди на природу, подорожі в межах країни та за кордон.

Фінансування шкіл. У Швеції навчання фінансується державою, але в деяких навчальних закладах потрібно оплатити проживання в одномісній кімнаті або матеріали для певних дисциплін. У переважній більшості норвезьких шкіл студенти платять за проживання, харчування та поїздки, а також сплачують реєстраційний внесок у розмірі приблизно 2500 норвезьких крон. Разом з тим у Норвегії можна отримати стипендії від Lånekassen, Nordic High School Scholarship чи Foreningen Norden. У нордичних країнах є стипендіальні програми для іноземців. Варто враховувати, що в деяких школах навчання проводять лише шведською, данською чи норвезькою, тому потрібен хоча б базовий рівень володіння цими мовами.

Базовий шкільний принцип. У кожній школі свої правила, але одне залишається незмінним для всіх навчальних закладів — прагнення виховати активного і відповідального громадянина своєї країни та сприяти його особистісному розвитку. Тому такі заклади називають школами життя.

 

Унікальна модель освіти дорослих довела свою успішність, оскільки скандинавські країни з середини ХІХ до початку XX століття зробили неймовірний стрибок у рівні життя. Фахівці The World Happiness Report, які щорічно випускають Всесвітню доповідь про щастя, вважають, що одним з елементів скандинавської моделі держави соціального добробуту є саме безоплатна освіта для виховання громадян з відчуттям національної ідентичності та соціальної згуртованості.

Народна вища школа «Вовчок» — перший український заклад неформальної освіти для дорослих

У 2022-му в Україні відкрили Народну вищу школу «Вовчок», створену за скандинавською моделлю. З грудня минулого року увага команди факультету цивільної безпеки зосереджена на тренінгах з домедичної допомоги. З моменту відкриття команда школи:

провела понад 80 тренінгів з надання домедичної допомоги для жителів деокупованих громад Київської та Чернігівської та пожежників Києва й Запорізької області; 

навчила понад 900 рятувальників;

розпочала розробку програм стресостійкості громад та адаптацію для цивільного населення програми з ризиків, пов’язаних з вибухонебезпечними предметами.



 

Інструктори НВШ «Вовчок», сертифіковані за стандартами ТЕСС/ТССС, проводять два тренінги з надання домедичної допомоги:

учасників тригодинної програми Stop the bleed вчать зупиняти кровотечі різними способами, тампонувати та бандажувати поранення;

восьмигодинний тренінг «Тактична невідкладна допомога постраждалим за алгоритмом MARCH», адаптований для цивільних, призначений для тих, хто прагне поглибити знання та навички, отримані в рамках Stop the bleed.

Розробка цих програм стала відповіддю на виклики війни. Увага державних структур зараз зосереджена на розв’язанні інших питань, тому навчання та підготовку з домедичної допомоги беруть на себе різні громадські організації, зокрема й НВШ «Вовчок». Фахівці школи вже працюють з іншими напрямами цивільної безпеки та готують програми громадянської освіти.

Для жителів усіх деокупованих українських сіл таке навчання — надважливе питання навіть у мирний час, оскільки до війни «швидка» в деякі населені пункти їхала сюди понад 30 хв. Найближчим часом ситуація не поліпшиться по всій країні. Ці знання сьогодні — обов’язкові для всіх українців, оскільки в умовах війни в Україні немає на 100 % безпечних місць. Кожен повинен вміти надавати домедичну допомогу, адже для порятунку життя мають значення перші хвилини. Географія проведення тренінгів інструкторів школи «Вовчок» поступово розширюється з Чернігівщини на Київську й Запорізьку області.

У деяких сільських громадах Київщини та Чернігівщини люди пройшли два етапи навчання. З місцевих активістів сформовані команди, які в екстрених ситуаціях реагуватимуть та надаватимуть домедичну допомогу постраждалим односельцям. Але для ефективного реагування їх потрібно забезпечити спеціальними базовими індивідуальними наборами, де є все необхідне для зупинки кровотечі. Для їх закупівлі НВШ «Вовчок» запустила збір на краудфандинговій платформі «Спільнокошт»

Сума збору — 256 250 гривень, які команда школи планує витратити на:

придбання 10 наборів першої допомоги в надзвичайних ситуаціях для селищ;

відновлення навчального спорядження для проведення тренінгів з домедичної допомоги;

витрати на пальне для доїзду інструкторів у села та для генераторів. 

Підтримати збір можна за посиланням на краудфандинговій платформі «Спільнокошт». Він триватиме 60 днів. 

Більше подробиць про проєкт — на сторінці засновника школи Сергія Чумаченка, відео на його Youtube-каналі та Facebook-сторінці Народної вищої школи «Вовчок».

{{read_more|Читайте також| 5639, 6071}}

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram

Поширити у соц. мережах: