Агенція з добору шкіл для дітей School Navigator у співпраці з освітнім медіапорталом Освіта Нова ініціювали спеціальний проєкт «Інтерв'ю зі школами». Мета проєкту – роз'яснити батькам різницю між конкретними приватними школами.
Трохи передісторії.
Агенція з добору шкіл School Navigator спеціалізується на вивченні запитів батьків та виявляє критерії, на які варто орієнтуватись при виборі школи. Зокрема, проводить глибинне інтерв'ю з батьками, психолог спілкується з дитиною. На основі особливостей сімейної ситуації та особливостей розвитку дитини аналітичний відділ агенції шукає школу, яка покаже найкращий результат співпраці саме з цією сім’єю.
Такий підхід зменшує хаос на ринку української шкільної освіти та негатив у сторону шкільних закладів. Команда School Navigator переконалась, що поганих шкіл немає. Є недостатньо інформації та нерозуміння різниці.
Тож результатом цієї колаборації стануть глибинні інтерв'ю з представниками інноваційних/альтернативних/приватних шкіл України. Представляємо вашій увазі київську демократичну школу «Майбутні».
Валерій Хмельницький, комунікаційний менеджер.
Демократична школа «Майбутні» повного дня. Старша школа розташована в Києві на вул. Притисько-Микільська, 5. Молодша школа – на вул. Гончарній, 7а.
Нашу школу 3 роки тому заснували Петро Чорноморець та Наталя Черепухіна. На той момент вони вже з 2012 року працювали з підлітками на програмах вихідного дня — тоді ми називалися IWonder. На одному з літніх виїздів випускники найстаршої групи прийшли до них та запитали: «Чому у вас досі немає школи?». Так і створили школу разом з дітьми у відповідь на їх запит.
Чому саме демократичний підхід? Колись у відповідь на питання «Навіщо школа?» я почув від Наталки таку думку: «Хочеться, щоб навколо було менше невігластва». Нам в «Майбутні» усім хочеться жити у вільному суспільстві разом з освіченими дорослими, а демократичний формат освіти, на нашу думку дозволяє створити найкращі умови для їх самостійного розвитку.
Єдиної обов'язкової програми у нас немає, ані в старшій, ані в молодшій школі. Діти самі обирають, у що вони хочуть заглиблюватися та з якими викладачами це робити.
У молодшій школі ми діємо за принципом майстерок – є вільний простір, де діти можуть вільно пересуватися, грати, спілкуватися. У ньому сидять дорослі й займаються своєю улюбленою справою – гончарством, малюванням, конструюванням, спортом, настільними іграми, читанням, математикою... Діти можуть приєднуватися, від'єднуватися та повертатися до майстерок за власним бажанням.
З часом, після того, як дітям набридають майстерки, вони можуть просити викладачів про поглиблені курси. Якщо ти взяв курс, то в тебе вже з'являється відповідальність за те, щоб його відвідувати. Те саме стосується і довгострокових проєктів. Так, разом з дорослішанням дітей ми поступово ми переходимо до формату середньої школи, де діти поступово починають формувати свій розклад – майстерки майже повністю замінюються курсами та проєктами.
У середній та старшій школі ми діємо за принципом «кафедр». Кафедра — це група, яку організовують діти разом з викладачем, аби заглибитися у цікаву їм тему. Кожен учень сам наповнює свій тиждень — обирає, у яких кафедрах він бере участь. У нас в команді — викладачі з усіх сфер та кожен з них має свою «Карту знань». Діти обирають цікаві їм теми з цих карт та проходять по ній курс, а також можуть зробити запит на будь-яку тему, яка їх цікавить поза цими картами. Так, за ініціативою дітей у нас, наприклад, з’являлися кафедри арабської історії, астрономії, історії музики, квантової фізики, сучасної філософії, формальної логіки та фармацевтики.
«Карта знань» викладача – це перелік тем, в яких, на нашу думку, варто розбиратися кожній освіченій людині. (Не експерту, а саме кожній людині). Переважну більшість цих знань людина отримає після школи, самостійно або в інших інституціях до 40 років. Встигнути вивчити усі теми з усіх карт знань в нашій школі неможливо, тому наша задача – показати дітям цю велику систему, дати свободу вибору та створити умови, де діти полюблять вчитися за власним вибором та власною волею.
Наприкінці навчання, у 11 класі ми пропонуємо дітям розібратися із темами, які ми, як школа вважаємо вкрай важливими. Це, наприклад, теми особистої свободи, відповідальності, ідентичності, глобальних проблем людства, морально-етичних виборів, тощо. Ці міждисциплінарні теми ми називаємо «Золотим фондом» та готуємо по ним курси цілими командами викладачів з різних предметів.
Докладніше про наших викладачів читайте за посиланням
Ми самобутні, але нам дуже близький формат ізраїльських демократичних шкіл, британської школи «Самерхілл» та російської «Апельсин» Діми Зіцера. На нас дуже сильно вплинули погляди та підходи естонського філософа Юло Вооглайда, у якого перед відкриттям школи навчалися Петро та Наталка.
В нас своя, демократична освітня система, де діти вільно обирають, у що вони хочуть заглиблюватися та з якими викладачами це робити, тобто освітня програма створюється під запити дітей і разом з ними.
Існує міф, що в демократичних школах царить хаос. Ні, це не так. В нас є правила, про які ми домовляємось з дітьми. Щотижня у нас є обов'язкова рефлексія, де ми обговорюємо усі важливі питання — від «що нового ми дізналися на заняттях?» до користування мобільними телефонами або поїздки за кордон.
Якщо виникає якась проблема, ми, дорослі, не заводимо рішення від себе, а приходимо на рефлексію та питаємо: «Що будемо робити цією ситуацією?». В такій системі діти поступово самі приходять до того, що вони можуть піднімати проблемні питання на загал, пропонувати рішення, впливати на процеси та навіть створювати нові процеси. Так правила перестають сприйматися якимись незрозумілими зовнішніми обмеженнями, проти яких хочеться чинити спротив. Їх починають сприймати, як інструмент, що дозволяє кожному реалізувати свою свободу у спільноті та водночас почуватися безпечно.
Наш фокус — це дорослі, освічені особистості. Ми знаємо, які умови варто створювати для людини в її 5-17 років для того, щоб після випуску вона самостійно розвивалася і до своїх 30-40 років виростила в собі дорослу, освічену особистість і
- Розуміла свої почуття, довіряла їм та могла їх виражати.
- Усвідомлювала свої потреби, довіряла їм та вміла їх окреслювати.
- Могла відмовитися робити те, що від неї чекають.
- Адеквато сприймала конструктивну критику, відрізняла її від неконструктивної.
- З вдячністю дізнавалася нове про себе, навіть неприємне.
- Вміла розпоряджатися внутрішнім ресурсом: розуміла, що зможе, а чого не потягне.
- Відчувала готовність помилитися, зробити нове та ризиковане і вміла справлятися з наслідками.
- Могла вчасно попросити про потрібну допомогу.
- Піклувалася про своє фізичне й психологічне здоров’я.
- Мала щонайменше одного близького друга.
- Мала щонайменше одне заняття, яке приносить їй задоволення.
- Почувалася добре з самим собою.
- Могла гнати біса та бавитись і вважала, що це нормально.
- Вміла взаємодіяти з різними людьми: слухати їх, чути, намагатися зрозуміти.
- Цінувала свободу вибору, вміла свідомо обирати, передбачати наслідки своїх виборів і ладнати з ними.
- Відповідала за власне життя та шукала способи почуватися більш вільним фінансово й ментально.
- Мала свій морально-етично-естетичний компас та діяла на його основі.
- Вважала важливими проблеми, які хвилюють інших людей.
- Брала участь у розв’язанні бодай однієї проблеми у світі, країні чи місті.
- Цікавилася світом та воліла дізнаватися про нього дедалі більше.
- Мала базову цілісну природничу, соціальну й гуманітарну картину світу та вміла будувати причинно-наслідкові зв’язки.
- Розширювала та поглиблювала свої знання протягом життя.
- Критично ставилася до нової інформації, нових авторитетів, поглядів.
- Розглядала будь-який феномен або будь-яку ситуацію з різних боків, щоб прийти до власного розуміння реальності.
- Розумілася щонайменше в одній сфері настільки глибоко, щоб робити самостійні експертні висновки та створювати рішення.
- Розуміла, що знає, а чого не знає і яких додаткових знань потребує.
- Розуміла, як це змінити: де шукати знання та досвід, де і як навчитися.
- Могла переосмислювати власну картину світу, ставити під сумнів свої знання та переконання.
Куратор створює разом з командою умови, в яких діти самостійно організують свій освітній процес, домовляються про спільні правила та формують свій розклад. Його задача – не розв'язувати усі проблеми за дітей, а вміти спокійно показати їм ситуацію та запитати: «Чи потрібно її вирішувати та як будемо це робити?».
Куратор підтримує кожну дитину у складних ситуаціях та допомагає розв'язувати конфлікти, створює в класі комфортне й безпечне середовище для дітей та викладачів, відчуває потреби та дає зворотний зв'язок команді від кожної окремої дитини та свого класу в цілому.
Саме куратори в нас спостерігають за залученістю дітей до процесу – в кого який інтерес? Хто випадає? В чому може бути причина? І потім дають зворотний зв'язок викладачам щодо їх занять, що вдалося, що дітям не зайшло і чому, а також що можна спробувати наступного разу.
Також в обов’язки куратора входить спостерігати за дітьми в динамці, як вони змінилися, що їм може допомогти краще розкрити свій потенціал. Куратори підтримують зв’язок з батьками, організовують спільні шкільні поїздки по Україні чи за кордон.
На цьому відео дивіться приклад того, як змінилася дитина, навчаючись в нашій школі.
{{ facebook | 9 }}
Ментор – це зазвичай хтось із команди або викладачів, його дитина сама собі обирає. З ним можна зустрічатися раз на тиждень та обговорювати будь-що стосовно свого життя та школи. Це значущий дорослий, який ближче до дитини за усіх інших дорослих.
У молодшій школі – модератор кола дитини. У старшій школі – куратор класу. Але ми робимо усе для того, щоб більшість зворотного зв'язку йшло від дитини. Для зв’язку користуємось електронною поштою та месенджерами.
Немає оцінок та оцінювання. Є тести з відкритими відповідями – за ними діти самі здатні оцінити, чи вони впоралися із матеріалом, чи ще щось потрібно довчити. За запитом викладачі дають їм фідбек на їхні відповіді.
У молодшій школі англійська мова інтегрована в простір, існує декілька майстерок виключно англійською мовою.
В старшій школі за запитом дітей можна створити кафедру англійської будь-якого спрямування – від граматики до публічних виступів. Також англійська інтегрована в «домашні завдання» усіх інших предметів – наприклад, перед заняттям для глибокої участі у дискусії потрібно прочитати декілька статей у західних медіа або подивитися відео в оригіналі.
Також і в старшій, і в молодшій школі у нас бере участь Джеймс – американець, який закінчив демократичну школу в США 30 років тому. Він створює з нами систему менторства – коли діти з вищим рівнем англійської добровільно вчать тих, у кого він нижчий.
У молодшій школі передбачені щоденні прогулянки, рухливі ігри та спортивна майстерка. У старшій школі спортивна кафедра створюється за запитом дітей – пограти в баскетбол з викладачкою фізики або зняти зал на Подолі для занять з самооборони.
Усі наші викладачі — експерти у своїх темах. Якщо це біологія або хімія, то її викладає біологиня, яка реально працює в генетичній лабораторії. Якщо це географія, то викладач працює в природничому музеї. Якщо філософія, то її веде кандидат наук. Якщо зарубіжка, то знову ж таки кандидат наук. Половина наших викладачів – кандидати чи доктора тих чи інших наук. У школі є хімічна лабораторія.
За бажанням дітей можна провести будь-яку екскурсію. Все залежить від їх запиту. Якщо є запит на підготовку до ДПА та ЗНО, то це ми теж організовуємо.
У старшій школі діти мають можливість організовувати вечірні курси. Вони можуть підійти до викладача, домовитись з ними про курс, гонорар, поставити ціну, набрати цей курс через Інстаграм школи, який вони самі ведуть, та різницю між гонораром та прибутком забрати собі. Окрім цього у нашої школи є багато особистих зв'язків з викладачами бізнес-школи KMBS, вони викладають в нас підприємництво та економіку.
Про здобутки старшої школи та реалізацію реальних проєктів чучнів итайте докладніше за посиланням
У молодшій школі окрім майстерок є вільні простори:
– Тиха Кімната, де можна почитати та посидіти в тиші;
– Бісильня, де можна побитися подушками, випустити пар;
– усі інші вільні простори між майстерками, де можна пересуватися та робити все що захочеться.
У старшій школі також є вільні простори:
– Кава-холл, де всі обідають та тусять на перервах;
– Вільний Дворик;
– Бібліотека/Тиха Кімната
У старшій школі діти часто залишаються після 16. 00 та просто тут тусять – слухають музику, приносять приставку, грають в настільний теніс. Залишаються тут до останнього дорослого члена команди.
Для молодшої школи в нас передбачений кейтеринг із можливістю самостійно готувати для себе салати чи частину страв.
В старшій школі діти самі обирають собі страви з меню кейтерингу.
В молодшій школі кожен дорослий відповідає за 8 дітей – це достатньо для безпеки. До того ж у нас закрите приміщення і на вулицю діти виходять тільки з дорослими.
Діти в старшій школі вже достатньо дорослі, щоб їздити додому самостійно. Куратор з ними завжди на зв'язку – якщо хтось не прийшов та не попередив, одразу телефонують.
У просторі завжди знаходиться людина з медичною освітою та вмінням надавати першу медичну допомогу. Також усі модератори та куратори навчені надавати першу медичну допомогу.
Ми не виховуємо екосвідомість, але створюємо умови для її розвитку. Наприклад, у старшій школі ми їздили на сміттєзвалище під Києвом, щоб діти на власні очі побачити наслідки відсутності сортування сміття. Потім ми їздили на сортувальну станцію. Після цієї серії виїздів діти самі зайнялися сортуванням сміття у школі.
Якщо ви бажаєте також розповісти нашим читачам про свою школу і стати зрозумілішими для своїх клієнтів, залишайте заявку тут.
Фото надані школою «Майбутні»
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram