В українських школах пройшов Інженерний тиждень 2021. Олена Шульга, координаторка «Інженерного тижня», поділилася з нами методичними рекомендаціями щодо залучення дітей з особливими освітніми потребами на STEM-уроках і розповіла про завдання, які найбільше сподобалися юним і дорослим учасникам проєкту. До завдань також передбачені рекомендації для залучення дітей з ООП.
Офіційно Інженерний тиждень у школах завершився понад місяць тому, але команда проєкту щиро вважає, що будь-який тиждень гожий, щоб стати інженерним. Тож розібравши гігабайти текстових і фотозвітів, прочитавши всі відгуки та побажання, ми вирішили викласти у відкритий доступ чотири інженерні завдання та один інженерний виклик, які опинились цього року в топі за оцінками 278 280 учнів та 8 383 освітян.
Розповідаємо про кожне із завдань докладніше й про те, як залучити до роботи над ним учнів з особливими освітніми потребами:
Аквалангісти (для учнів 6−11 років)
«Я і увесь клас потрапили в неймовірний світ відкриттів, які не десь далеко − на сторінках журналів, наукових фільмів/відео тощо, а тут, і ці відкриття належать нам, ці відкриття ми робили своїми руками. Перед тим як виконувати роботу з учнями, я спробувала все це зробити самостійно й теж отримала купу позитивних емоцій. Переглядаючи наші фото, ви побачите, які щасливі очі були в дітей, коли їхні “аквалангісти” здійснили свої перші пірнання», – Галина Науменко, учителька початкових класів Бірківської філії «Олександрівського навчально-виховного об'єднання № 2.
Зроблені із соломинок для напоїв та канцелярських скріпок, «аквалангісти», опинившись у закритій пляшці з водою, наче живі істоти, пірнають до самого дна, лиш варто цю пляшку добряче стиснути, і піднімаються на поверхню, щойно її відпускають.
Завдання підійде всім, окрім учнів зі значними порушеннями зору.
Учні з помірним порушенням зору можуть відтворити PDF-файл базової версії завдання програмами синтезу мови, як-от NonVisual Desktop Access (для Microsoft Windows) та VoiceOver (для Mac OS X).
Їм буде легше збирати «аквалангістів», якщо соломинки та скріпки будуть мати яскраві кольори. Також помічним стане один готовий «аквалангіст», щоб учні могли розібратися з тим, як його зібрано на дотик.
Побачити, як «аквалангісти» пірнають та спливають на поверхню, допоможе занурення в прозору пляшку й тестування іграшки на світлому фоні.
Учням з дислексією краще запропонувати інструкцію, набрану шрифтом Inclusion UKR.
Inclusion UKR — шрифт, створений художником та ілюстратором Олегом Петренком-Заневським та ГО «Соціальна Синергія».
Наразі триваєдворічний експеримент із його впровадження за підтримки Міністерства освіти та науки України.
Учням з недостатньо розвиненою дрібною моторикою може знадобитися додаткова допомога.
Якщо через недостатню координацією рухів учні не зможуть скласти «аквалангістів» самостійно або з мінімальною допомогою однокласників, можна попросити їх вказувати на деталі в тому порядку, як їх потрібно з’єднати, або подавати їх тому, хто буде з’єднувати. Також можна запропонувати вибирати колір соломинок та скріпок для кожного з аквалангістів.
Працюючи над завданням, ви можете:
— Розповісти історію створення акваланга (скуби).
— Або поговорити про Жака Іва Кусто, якому, до речі, у 2020 році виповнилося б 110 років від дня народження,який і сконструював перший безпечний акваланг із відкритою системою дихання та стиснутим повітрям.
— Поговорити з учнями про безпеку пірнання, але якщо у вашому класі є дитина з травмою, отриманою внаслідок такого невдалого пірнання, проконсультуйтесь із батьками та психологом, чи готова вона брати участь у такому обговоренні.
Тем багато, вибирайте ту, що більше зацікавить саме ваших учнів.
Круть-верть (для учнів 7−11 років)
«Найпростіша іграшка “Круть-верть“ зацікавила навіть технічний персонал, бо діти її з рук не випускали кілька днів. Ми з радістю розповідали, як зробити», – Наталія Тищенко, вчителька початкових класів Клесівської загальноосвітньої школи.
На прикладі цієї іграшки ви зможете поговорити з учнями не просто про рух, а й про таку його характеристику, як пластичність, а ще дослідити змішування кольорів — оптичне й механічне.
Завдання підійде практично всім. Учням зі значними порушеннями зору та недостатньо розвиненою дрібною моторикою може знадобитися додаткова допомога.
Як і для попереднього завдання, доступними є дві версії:
— базова, адаптована для відтворення програмами синтезу мови;
— для учнів з дислексією, набрана шрифтом Inclusion UKR.
Кроки, під час яких учням з особливими освітніми потребами, найімовірніше, знадобиться допомога:
— Креслення кола за допомогою циркуля — замість цього можна запропонувати учням обвести олівцем пластикову кришечку чи монету.
— Наклеювання паперових смужок на кружечок — покажіть приклад або допоможіть розкласти їх рівномірно по колу.
Простежте, щоб учні не поранилися, працюючи з ножицями, термопістолетом та роблячи отвори канцелярською кнопкою.
Щоб дослідити оптичне змішування, вам потрібно буде зробити круть-верть зі смужок червоного, зеленого та синього кольорів. Під час швидкого обертання деякі зони будуть наче «перефарбовуватись» на білий. Якщо ж ви візьмете червону, зелену та синю фарбу й змішаєте разом, то результатним стане, звісно, не білий колір, а близький до чорного.
Фонтан Герона (для учнів 11−16 років)
«Коли учні 8 класу демонстрували Фонтан Герона своїм однокласникам, то до класу забігла четвертокласниця (сестричка однієї учениці), вона, нічого не сказавши, вибігла, але через декілька хвилин до класу постукали — це була класна керівниця і весь четвертий клас. Так восьмикласники зацікавили інженерним тижнем молодших школярів», – Лариса Лісогор, заступниця директора Шполянської загальноосвітньої школи № 5.
Після виконання цього завдання ваші учні навчаться майстерно керувати тиском і спрямовувати його дію в потрібному напрямку. Завдання є доволі складним, тому оптимальним варіантом буде працювати над його виконанням групами по 3−4 учня.
Завдання може стати заскладним або нецікавим учням зі значними порушеннями зору та незрячим, тим, кому важко довгий час концентруватися на виконанні одноманітних дій, та учням з недостатньо розвиненою дрібною моторикою. Але розподіливши обов’язки всередині групи, залучити до створення фонтану можна практично всіх.
Базова версія традиційно відтворюється програмами синтезу мови.
Оскільки конструкція фонтану складається зі значної кількості елементів, які потрібно з’єднати, краще проговорювати голосом конкретні завдання, підкреслити їх маркером і показати на схемі, над яким елементом буде працювати учень чи учениця.
Простежте, щоб учні не поранилися, працюючи з ножицями, термопістолетом та роблячи отвори в пляшках.
Побач ДНК (для учнів 12−17 років)
«Усім сподобалося “Побач ДНК“. Учні 5 класу не хотіли відходити від стола, де проводили експеримент із ДНК, а одна дівчинка заявила: “Я нікуди не піду, поки не переконаюся, що з моєю ДНК все гаразд” :)», – Наталія Гуманська, вчителька біології та хімії Білицької загальноосвітньої школи № 9.
Здається, що молекулу ДНК можна побачити тільки в дослідницькій лабораторії під надпотужним мікроскопом. А виявляється, що ні — це можна зробити просто тут і зараз. Мікроскоп зайвим не буде, але можна й неозброєним оком.
Виділяти ДНК краще в парах або в групах по 3−4 учні. Виділити ДНК можна не лише з власної слини, а й з банана та інших овочів та фруктів.
Завдання не підійде учням зі значними порушеннями зору та незрячим, хоча базова версія і відтворюється програмами синтезу мови.
Учням із затримкою психічного розвитку та інтелектуальними порушеннями, найімовірніше, буде складно зрозуміти сутність поняття ДНК, у такому разі краще буде наголосити на командній роботі і внеску, який ця дитина робить для досягнення спільного результату.
Виклик Cup challenge 2.0 (для учнів та дорослих)
Торік хітом став Cup challenge, цього року його ж версія Cup challenge 2.0.
Змагання тривали протягом перерв та після уроків, у класах, коридорах та навіть учительських.
Учням з порушеннями зору та недостатньою координацією рухів під час проходження Cup challenge 2.0 може знадобитися незначна допомога:
Попіклуйтеся про те, щоб основа, на якій стоятимуть горнятка, і самі горнятка мали контрастні кольори. Деяким учням може бути складно сконцентруватися, щоб, опускаючи кульку всередину горнятка, не збити його. Ви можете дозволити їм притримувати горнятка руками, поки ті стоять на поверхні. Також ви можете розставити горнятка на більшій відстані одне від одного, щоб дати більше простору для маневрування.
Сподіваємося, якщо ви ще не проводили Інженерний тиждень, це стане для вас хорошою можливістю спробувати провести його мініверсію і в 2022 році, ваша школа стане однією з тих, яка перетвориться на мейкерську та дослідницьку лабораторію, а ваші учні, незалежно від відсутності чи наявності тих чи тих потреб, — на інженерів та винахідників.
Дізнатися більше про Інженерний тиждень можна на фейсбук-сторінці проєкту.
Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» у межах проєкту «Промоція інклюзивних практик у Новій українській школі через залучення дітей з особливими освітніми потребами до STEM-освіти». Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково збігається з позицією Міжнародного фонду «Відродження».
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram
Якщо ви зареєстрований користувач і хочете додати коментар то вам потрібно увійти, або ви можете додати коментар нижче анонімно.