Це питання, на яке шукають відповіді не лише батьки, але й психологи, науковці та працівники організацій з охорони здоров’я.
Працюючи в компанії, яка розробляє освітні технології, я завжди підкреслюю, що проблеми, з якими ми зіткнулися в розвитку дітей з появою планшетів, смартфонів, — це не проблеми технологій як таких, це – наслідки незнання та нерозуміння, як їх використовувати з користю для дитини.
В грудні 2017 року ЮНІСЕФ опублікував огляд про вплив цифрових технологій на психологічне здоров’я дитини, включаючи її щастя, соціальне життя та психічне здоров’я (How does the time spent children spend using digital technology impact their mental well-being, social relationships and physical activity?). Головним висновком цього докладу є те, що певна кількість часу за екранами телевізору, планшетів чи інших гаджетів може мати користь для інтелектуального розвитку дитини, але зловживання ними призводить до суттєвих негативних наслідків.
Серед основних причин, які називають батьки, обґрунтовуючи свою прихильність до гаджетів, є зручна розвага для дитини, коли батьки зайняті, а також підготовка до життя в майбутньому технологічному світі.
За даними деяких досліджень, сумарна кількість часу, який проводить середньостатистична дитина за екранами будь-яких приладів, у віці від народження до 7 років, дорівнює одному повному року. Під час опитувань підлітки у віці 14 років заявили, що витрачають щонайменше чотири години свого вільного часу за екраном телефону чи комп’ютеру.
До чого ж призводить зловживання екранним часом? Насправді, ми не маємо стопроцентних даних, оскільки за час існування цифрових технологій ще важко встановити їх вплив на розвиток дитини. Однак, є ряд досліджень, які доводять підвищений ризик розвитку таких явищ:
- Поведінкові розлади та прояв симптомів, схожих на симптоми аутизму: дитина не реагує на своє ім'я, проявляє байдужість до навколишнього світу, не спілкується та не грається з іншими (особливо це стосується дітей дошкільного віку)/
- Залежність, яка провокує агресивну поведінку при забороні користуватися телефоном чи планшетом;
- Затримка когнітивного розвитку, неможливість встановити зв'язок між конкретним та абстрактним;
- Зниження рівню концентрації уваги на завданні, що своєю чергою призводить до проблем в школі;
- Розлади сну при використанні планшетів чи телевізорів перед сном. Під час перегляду мультфільмів або гри в ігри на планшеті перед сном відбувається стимуляція мозку у спосіб, який суттєво відрізняється, наприклад, від читання книги перед сном. І дорослим, і, особливо, дітям, рекомендується відключати електронні прилади щонайменше за годину до сну.
Читай також 9 пищевых ритуалов, которые следует перенести на пользование гаджетами
Отже, скільки часу можуть проводити діти різного віку за екранами телевізорів, планшетів чи смартфонів і як їх використовувати з користю для дитини
1. Встановіть чіткі правила для дитини щодо кількості часу, проведеного зі смартфоном чи планшетом.
В багатьох розвинених країнах світу лікарі, психологи та науковці не рекомендують використовувати будь-які екрани у віці до двох років, адже вони не несуть жодної користі для дитини. Цю думку також підтверджують дослідження клінічного психолога та шкільного консультанта з Гарварду, Кетрін Штайнер Адейр (авторки книги «Велике непорозуміння: захищаючи дитинство та сімейні відносини в цифровому світі» [The Big Disconnect: Protecting Childhood and Family Relationships in the Digital Age]).
2. Дітям від двох до п’яти років не рекомендується проводити більш ніж однієї години на день за екранами для розваги, а дітям від 5 до 14 років – не більше двох годин. Головна небезпека полягає саме в розважальних програмах та іграх, а не у використанні гаджетів для освітніх цілей.
3. Організовуйте дітям дні без телевізорів та інших гаджетів (рекомендація Національного інституту підвищення якості охорони здоров’я, Ніцца).
4. Не вмикайте телевізор як фон під час ігри з дитиною або вживання їжі. Дитина постійно відволікається та швидко втомлюється від необхідності перемикати увагу на різні речі. Пасивний перегляд телевізору також зараховуються як екранний час.
5. Постійно робіть перерви. Доктор Ларрі Розен (Larry Rosen) рекомендує дітям до 10 років відкладати телефон чи планшет на годину після 40 хвилин використання.
6. Перетворіть пасивний перегляд на активну гру з іграшками. Задавайте дитині питання та спілкуйтеся з дитиною в процесі гри на планшеті.
7. Пояснюйте дитині, чому ви обмежуєте час або просите вимкнути телевізор. Перетворіть це на ще один привід поговорити про важливість здорового образу життя.
8. Будьте прикладом. За столом відкладайте телефон та планшет та насолоджуйтеся спілкуванням. Граючи з дитиною, будьте активним учасником гри, а не спостерігачем з телефоном.
Навіть засновник компанії Apple, людина, яка перевернула нашу уяву про технології, Стів Джобс, не дозволяв своїм дітям користуватися iPad. І хоча він був дивакуватою людиною з крайностям і, як мама, я зовсім не проти гаджетів, але я – за відповідальне користування ними.
Читайте также Безопасно разрываем замкнутый круг дети-гаджеты
Якщо ви зареєстрований користувач і хочете додати коментар то вам потрібно увійти, або ви можете додати коментар нижче анонімно.