Директор — менеджер чи керівник школи?

Як створити зі школи місце, де кожен працівник теж вчиться та зростає? Як зробити крок від радянської системи до діджитал-освіти? Ці питання ми поставили директорам талліннських шкіл. Проєкт Прошколу дізнався, як управляють школами, які можна вважати взірцями сучасної освіти. Адже Естонія сьогодні входить до трійки лідерів рейтингу успішності освіти PISA.

Хто він – директор естонської школи?

По-перше, це успішний менеджер. В країні, яка повністю діджиталізувала всі бюрократичні процедури, вірять, що реформувати освіту можна лише паралельно зі змінами в управлінні школами та вишами. Тому посада директора, у першу чергу, вимагає високих компетенцій в управлінні кадрами, проєктами та процесами.

Директора завжди обирають на відкритому конкурсі і ця посада, насправді, більше про відповідальність, аніж про повноваження. Які обовязки вона включає?

  • Стояти на варті безпеки як учнів, так і вчителів. Саме директор впроваджує та слідкує за дотриманням усіх антибулінгових програм, правил поведінки та вчасно реагує на небезпечні ситуації.
  • Створювати комфортне середовище для навчання. Керівник естонської школи – блискучий менеджер з сервісу, він відповідає за матеріальний та психологічний комфорт усіх учасників процесу і постійно його покращує. Можна вважати, що це завдання турботливого господаря, який піклується про затишок усієї його родини.
  • Розв’язувати адміністративні питання. Як будь-який топ-менеджер, директор школи стоїть в авангарді всіх змін, відповідає за стратегію та розвиток школи і, звісно, є першим обличчям, з яким зустрічаються будь-які установи та органи.
  • Шукати фінансування. Тут немає звички чекати, доки хтось виділить кошти на школу. Директор досить значну частину свого робочого часу присвячує пошуку партнерів та меценатів. Адже розвиток завжди вимагає коштів.
  • Відповідати за навчання та розвиток персоналу. Усе просто: учителі школи – її головна цінність та скарб. Якщо педагоги дійсно одні з найкращих, то заклад автоматично здобуває поважний рейтинг. Це питання репутації школи. І кожен директор чудово це усвідомлює, саме тому програми розвитку та навчання викладачів — теж важлива задача для естонських керівників. До речі, в поміч їм є спеціальна професія освітнього тьютора для вчителів.
  • Контролювати нагляд за дітьми та розв’язувати конфлікти. Директор бере активну участь в житті школи та тримає руку на пульсі всіх гострих ситуацій чи конфлікту. Якщо необхідно провести розмову з батьками, вона завжди відбувається за участю директора та вчителя.

Директор — менеджер чи керівник школи?

Директор школи в Естонії – не остання інстанція чи верховне божество, від рішення котрого залежить доля вчителів та учнів. Це найманий працівник, блискучий управлінець, який здатен знаходити відповіді на найнеприємніші питання батьків чи персоналу. Роботу директора контролює адміністрація школи так само, як він слідкує за виконанням всіх обовязків учителів чи інших працівників. Ніхто не досконалий і в Естонії це чудово розуміють.

Читай також: Як учителю захистити себе? Шість документів, які варто знати

Основні правила роботи директора в естонських школах

  1. Обирати новації – учителям дають свободу в виборі нових методик та підручників. Директор школи, у першу чергу, має реагувати на потреби та запит учнів і аж після цього, шукати способу обєднати державний стандарт та інтереси дітей.

  2. Індивідуальний підхід важливіший за оцінки – школи в Естонії не женуться за рейтингом успішності. Учителі, у першу чергу, тренують в дітях креативне та критичне мислення. Жодного сортування на розумних чи недолугих студентів. Директори школи слідкують, аби педагоги докладали зусиль і знаходили ключ до розвитку кожного окремого учня.
  3. Делегувати відповідальність – в естонських школах директори не тримають всю владу в своїх руках. Вони віддають важливі рішення команді педагогів чи інших спеціалістів. Це дозволяє зростати лідерам в колективі, школа від цього лише виграє.
  4. Бути відкритими —–у першу чергу до батьків та суспільства. Школа не може бути закритою громадою, де невідомо, що відбувається. Директор, який мусить шукати партнерів, чудово розуміє, що найкращі серед них батьки учнів. Тому естонські школи докладають максимум зусиль, аби залучити родини до виховання та навчання дітей.

Саме від директора залежить те, якою буде шкільна культура та навчальне середовище. І в Естонії діє автономія шкіл, що дає більше свободи, а отже – й відповідальності, цінності свого бюджету, матеріальної бази, кадрів та людей, які загалом школу й формують.

Якщо у вас виникають будь-які питання стосовно роботи в школі, пишіть на безкоштовну консультації вчителів Прошколу.

Директор — менеджер чи керівник школи?

Читай також: За що цькують учителів? Як зупинити булінг вчителів