Як інтегрувати соціальні мережі у навчальний процес

Навчання і Інтернет

Сучасний світ здається неможливим без використання телефонів, комп’ютерів, лептопів із доступом до мережі Інтернет. Якщо 20 років тому молодь використовувала міські бібліотеки для пошуку необхідної для навчання інформації, то сьогодні школярі та студенти не уявляють життя без пошукової мережі Google. Напевно, кожен викладач хоч раз чув таку відмову: “Не зробив домашнє завдання, тому що світло відключили”. Чи варто взагалі зазначати, що майже всі батьки школярів мають чати в Viber, діти – чати в Telegram, вчителі є учасниками багатьох вчительських спільнот у Facebook і т. д.

Згідно з дослідженням Київського міжнародного інституту соціології, 43% населення України у віці 18 років користуються Інтернетом майже щодня, ще 17% – декілька разів на тиждень. Зазначається, що 90% користувачів Інтернету регулярно використовують соціальні мережі для спілкування, обміну фотографіями та новою інформацією.

Найпопулярнішою соціальною мережею в Україні є Facebook. Станом на березень 2019 року, нею користуються 50% респондентів. Про це свідчать дані опитування компанії Research & Branding Group. Дослідження показує, що найбільший інтерес серед українських користувачів соціальних мереж викликає розважальна та пізнавальна тематика.

Все це свідчить про те, що соціальні мережі стали невід’ємною складовою нашого повсякденного життя. І було б цікаво дослідити, як їх можна використатовувати в якості інструменту навчання.

Соціальні мережі як інструмент навчання

Візьмемо для прикладу соціальну мережу Facebook, користувачами якої є майже 50 млн. людей. Для сучасних викладачів та педагогів корисними в цій соціальній мережі можуть стати такі функції, як:

  • організація опитувань та голосувань;
  • обговорення публікацій, фото та відео;
  • спілкування та створення чатів;
  • організація відеозв’язку;
  • можливість групової діяльності.

Facebook можна використовувати для:

  • проведення групового навчання, адже дитина разом з вчителем має змогу навчатися в міні-групах та залишатися на зв’язку 24/7;
  • індивідуального навчання, адже соціальні мережі надають можливість пізнавати нову та корисну інформацію в рамках конкретної навчальної дисципліни;
  • внутрішньошкільного навчання, адже соціальну мережу Facebook можна використовувати з метою інформування щодо функціонування навчального закладу та заходів, пов’язаних з ним.

Отже, цілком доцільно використовувати соціальні мережі, насамперед, для проведення позакласної роботи й для спілкування між учасниками олімпіад, конкурсів, семінарів, таборів та ін., що дозволяє створити не тільки позитивний емоційний клімат заходів, але й підвищити їхню якість проведення.

Також необхідно зазначити, що на сьогодні, успішна професійна реалізація сучасного вчителя неможлива без його участі в різних конкурсах, конференціях та інших заходах. Про це все він може швидше дізнатися саме з соціальних мереж.

Соціальні мережі стали основним засобом спілкування, підтримки та розвитку всіх учасників навчального процесу: батьків, учнів та вчителів.

Отже, як висновок, можна зазначити, що соціальні мережі надають такі інструменти для навчання:

  • групи та чати (для спілкування між учнями, батьками та вчителями);
  • обмін файлами (лекції, завдання, програми);
  • публікація навчальних матеріалів (фото, відео, посилання на зовнішні ресурси);
  • пошук освітніх заходів і подій;
  • обговорення, опитування, оповіщення тощо.

Всі ці інструменти допомагають сучасним вчителям створювати інтерактивні заняття, комунікувати з батьками в режимі онлайн, дізнаватися про вчительські форуми та конференції. Для батьків – це гарна можливість комунікації один між одним та безпосередньо із вчителем, як було зазначено вище. А для учнів соціальні мережі – можливість пошуку цікавої і корисної інформації, спілкування з однокласниками та вчителями тощо. Отже, соціальні мережі дійсно можуть стати ефективним інструментом навчання і відігравати важливу роль у ньому.

Читайте також Інтенсифікація навчального процесу, або Що вам потрібно знати про змішане навчання