З новими технологіями на «ти»: чому цифрова компетентність важлива для вчителя

Ми живемо в епоху швидких цифрових змін: ще кілька десятків років тому ми дивилися фільми у звичайних кінотеатрах, а уже сьогодні вдягаємо окуляри віртуальної реальності та поринаємо у вигаданий простір. Світ змінюється, тож учителі мають крокувати в ногу з часом.

Примхливих школярів зацікавити не так уже й легко, але у цьому можуть допомгти сучасні технології. Саме вони допомагають педагогам проводити заняття більш динамічно, ефективно, емоційно та насичено. Нові технології можуть «оживити» заняття відео- та аудіоінформацією, віртуальною лабораторією і картами, онлайн-експериментами із фізики тощо. 

Переваги використання цифрових технологій на уроках

1. Виховання національної свідомості у школярів. Як приклад, існує цикл науково-розважальних передач «Україна: забута історія», який оповідає про видатних діячів та історичні події. Такий формат зацікавить дітей набагато швидше, ніж підручник.

2. Технології допомагають швидко систематизувати знання, наприклад, за допомогою спеціальних програм можна створювати інтелект-карти, діаграми Fishbone, а також проводити мозкові штурми. Є безліч різноманітних додатків цього типу. Так, можна скористатися програмою XMind та іншими.

 

З новими технологіями на «ти»: чому цифрова компетентність важлива для вчителя

3. Використання месенджерів для нестандартного виконання домашніх завдань, або ж проведення дискусій. Наприклад, викладач/-ка може запропонувати учням у месенджері за допомогою смайликів переказати вірш/текст. Це не просто розвага, а більш глибока робота над завданням: аналіз сюжетної лінії, візуалізація абстрактних слів, якщо такі зустрічаються в тексті тощо. 

4. Можливість проводити віртуальні екскурсії. Наприклад, діти можуть дистанційно «прогулятись» у Версальському палаці або побачити шедеври Мікеланджело, Рафаеля та інших митців у галереї Уффіці (Італія). Та взагалі – моживості необмежені!

З новими технологіями на «ти»: чому цифрова компетентність важлива для вчителя

4. Підвищення рівня грамотності учнів. Є багато програм, що допомагають перевірити граматику та пунктуацію текстів. Наприклад, LanguageTool покращує грамотність з української та ще 27 мов (японської, англійської, китайської тощо). 

5. Деякі проєкти допомагають дітям розвивати логіку. Існує чимало ресурсів цього типу, застосування яких дозволяє успішно розвивати логічне мислення за допомогою загадок, ребусів та головоломок.  

З новими технологіями на «ти»: чому цифрова компетентність важлива для вчителя

6. Підвищення статусу вчителя в очах дітей та покращення комунікації між ними. Учні будуть бігти на уроки із задоволенням, де викладач застосовує «трендові» цифрові технології.

Використання сучасних технологій у свті стало не просто трендом, а необхідністю. Наприклад, європейські вчителі мають вже сформовані вимоги щодо компетентності у цифрових технологіях: 

  • цифрова грамотність (управління даними, вміння шукати, аналізувати та фільтрувати інформацію цифрового контенту);
  • зв’язок та співробітництво (взаємодія з дітьми через цифрові технології, дотримання мережевого етикету, управління цифровою ідентифікацією);
  • створення власного цифрового контенту з дотриманням авторських прав, інтеграція та реорганізація цифрового контенту (іноді навіть програмування); 
  • безпека (захист пристроїв та особистих даних);
  • вирішення проблем (розв’язання технічних проблем та свідоме використання цифрових технологій). 

Українські педагоги теж можуть обмінюватися досвідом зі своїми колегами з різних куточків світу, щоб навчати молоде покоління, використовуючи при цьому прогресивні цифрові технології. Адже цифрова компетентність – це не просто можливість зацікавити дітей навчанням, а ще й чудовий шанс значно полегшити собі роботу. І зробити її ще цікавішою!