Для Андрія все почалося з простого бажання перевірити власні знання. Шестикласник вирішив пройти тести, щоб зрозуміти, над чим саме варто більше попрацювати. Результати онлайн-олімпіад та свідоцтво про встановлення рекорду стало і для Андрія, і для його мами несподіванкою. А ми вирішили поспілкуватися з юним рекордсменом та його мамою Марією Куделею, аби дізнатися секрети ефективного навчання та виховання вундеркінда.

З Андрієм

Андрію, скільки часу витрачаєш на саморозвиток?

Саморозвиток це ж не лише книги, навіть на планшеті я дивлюся розвиваючі відео – і це теж вважаю витраченим часом на розвиток. Тому в середньому це десь три години на день.

Ти став рекордсменом за кількістю перемог в онлайн-олімпіадах. Які в них умови?

Можна обрати тест на будь-який предмет і клас. Результати доступні відразу після конкурсу. Тобі вручають диплом або сертифікат і, можливо, навіть подарунок. А щомісяця вони визначають учнів, які пройшли найбільше олімпіад та здобули найвищі результати. Але хоч це й онлайн-тест, за умовами не можна підглядати в довідкову літературу чи шукати відповіді в мережі. Загалом я проходив 40 олімпіад, і з них у 37 здобув призові місця. На проходження одного тесту дається 45 хвилин, але більшість з них я встигав проходити й за 25. Багато часу зайняли лише олімпіади з математики, англійської та німецької.

Що для тебе означають шкільні оцінки?

Шкільна оцінка – це ще не оцінка самої людини та рівня її інтелекту. Проміжні оцінки – це просто показник, над чим саме варто попрацювати, щоб загальна оцінка була хорошою.

Результати олімпіад довели, що твої знання є більш ніж достатніми з усіх предметів, але при цьому за шкільним журналом ти не відмінник. Як так?

Мені часто доводиться пропускати заняття через хвороби та самостійно опрацьовувати пропущений матеріал. Через те, деякі завдання, наприклад, з математики, я виконую іншими способами, часто не такими зручними, як подаються на уроці. І якщо для проходження олімпіади з математики важливий лише результат/розв’язок, то вчителька, виставляючи оцінку, звертає увагу і на спосіб. Тож навіть правильно розв’язавши всі задачі та приклади, я не отримую найвищі бали. Крім того, олімпіада — це перевірка здобутих за певний період знань, а оцінки в школі виставляються за щойно отримані знання.

Як тобі вдається засвоювати таку кількість нової інформації?

Я дуже люблю вчитися та дізнаватися щось нове. Тим більше я чудово розумію, що знання знадобляться мені в майбутньому. Навіть якщо мені не дуже подобається вчити німецьку, я розумію, що знання цієї мови будуть мені дуже корисними пізніше. Також планую почати вивчати польську. Загалом в навчанні, як і в будь-якій діяльності, потрібні самомотивація та самоорганізація.

Які плани на майбутню професію?

Буду кінорежисером, вже планую робити фільми про супергероїв. Також планую розвивати власний відеоблог

Чи маєш якийсь графік чергування саморозвитку та відпочинку?

Якщо домашнє завдання об’ємне, то я роблю його частинами з перервами. У цих перервах люблю малювати, наводити порядок в своїх речах або ж монтувати відео для свого YouTube-каналу.

У тебе зараз ще й книга готується. Про що вона?

Це книга «Незнайомці або як уникнути халепи». Це практичний посібник з поведінки з незнайомцями. Ще в першому класі ми отримали завдання разом з батьками підготувати урок на актуальну тему для всього класу. Тоді ми з мамою вирішили поговорити про поведінку з незнайомцями. Урок провели, сценарій пролежав ще шість років, а нещодавно ми вирішили з цієї теми зробити вже книгу. Я намалював 60 ілюстрацій до вже готового тексту і скоро книга вийде друком. Оскільки це практичний посібник, то там буде дві частини. Перша — навчально-пізнавальна з конкретними правилами поведінки з незнайомими людьми та чітким алгоритмом дії при контакті з ними. А друга частина – це гостросюжетне пригодницьке оповідання. За сюжетом головний герой опинився в небезпечній ситуації, його переслідує незнайомець і завдяки своїй логіці та самоконтролю хлопчик знаходить порятунок. Така форма має привернути увагу до теми та зацікавити дітей.

Що порадиш подивитися чи почитати ровесникам для загального розвитку?

YouTube-канали. Наприклад, uklasicomua, там учитель дуже доступно за декілька хвилин пояснює складні теми. Також рекомендую канали «Физика от Побединского», «Вір в Україну» та «ANDROID SUPER TV» (канал Андрія). Рекомендую прочитати або хоча б прослухати серію книг «Джури» Володимира Рудківського. А головне пробувати себе в нових заняттях і ніколи не здаватися.

Про виховання з Марією Куделею

З якого моменту варто починати займатися інтелектуальним розвитком дитини?

Займатися дитиною треба вже з пренатального періоду, слухати класичну музику, багато читати малюку в голос та давати яскраві якісні книги, які привертають увагу, розмовляти, пояснювати і пропонувати дітям різні напрямки, відвідувати розвиваючі заходи. Трохи старших варто привчати до музеїв, галерей, різноманітних таборів професій, спеціалізованих тижнів (танців, іноземної мови, музеїв) тощо. Важливо показати максимально багато різних напрямів, щоб дитина мала ширший вибір та їй легше було знайти саме своє заняття.

Андрій вже з року знав абетку та дуже рано почав читати. Я читала йому з 3-х місяців, ми розглядали ілюстрації, обговорювали. І Андрій дуже рано почав з цікавістю тицяти пальчиком на літери та картинки. Коли він почав розмовляти – то ми вже могли вести повноцінні діалоги. До того ж, я все завжди називала повними назвами та реченнями й ніколи не сюсюкалася з сином.

Чи була насичена програма гуртків?

Насиченої не було. Андрій дуже зацікавлений у всьому, різнобічний хлопчик. Навіть вчителі вже кажуть: «Ви його якось обмежте, бо він хоче все і зразу» (сміється). Ні до чого його не змушували ніколи, але якщо сам проявляв інтерес – то підтримували. Він досить цілеспрямований і сам знає, що йому треба.

Чи маєте якісь домашні правила для графіку навчання Андрія?

Я б не сказала, що він навчається, він саморозвивається. Тобто він не сидить з 15:00 до 21:00 за підручниками. Вже більше року, як активно почав цікавитися політикою. Звісно, я слідкую за режимами харчування та сну. Але ніколи не змушую вчити історію, якщо сину цікаво подивитися новини.

Чи є у вашій родині система мотивації, винагороджень?

Системи немає. Нагороджуємо, оскільки я люблю робити подарунки. Але це більше вияв поваги до працьовитості та цілеспрямованості, ніж нагорода. Мабуть, головним мотивуванням стають розповіді про складність життя, тобто «залякуємо» реаліями, пояснюємо «як це працює», щоб дитина розуміла, що в житті просто так нічого не буває і коли є причина, завжди будуть і наслідки.

Що б порадили батькам?

Дитину треба любити. А до оцінок варто ставитися, як до підказок над чим попрацювати і в жодному разі не сваритися за них.

Підготувала Катерина Савенко

Фото з особистого архіву родини Кудель