Через кілька років нинішні школярі матимуть за місію будувати та розвивати нову Україну. Сьогодні перед батьками, педагогами та суспільством стоїть завдання виховати свідоме покоління, що добре знає історію своєї країни, вміє простежувати циклічність історичних подій та робити власні висновки, аби уникнути помилок минулого. Вагому роль в формуванні особистості відіграє шкільне навчання. Уже як п’ять років в освітньому просторі країни впроваджується концепція Нової української школи. Що так само має на меті — виховати всебічно розвинену людину, інноватора та громадянина.
Важливим інструментом в освітній системі є підручник. Як компонент освіти, він має бути помічником як для учнів, так і для вчителів. В умовах дистанційного навчання він має бути зручним та адаптованим до самостійного та якісного засвоєння знань дітьми. А ще простим, зрозумілим, з вичерпною інформацією та чіткими фокусами на основному.
Саме таким створювали новий підручник з історії України для 7 класів НУШ автори Олександр Гісем, Олександр Мартинюк та Акім Галімов. Учителі-методисти Олександр Гісем та Олександр Мартинюк вже понад десять років укладають підручники за якими вивчають історію тисячі українських школярів. Акім Галімов — журналіст, дослідник, автор і продюсер історичних проєктів 1+1 media – маючи чималий досвід у створенні популярного історичного контенту, долучився до співпраці з авторськими колективами видавництва «Ранок», аби створити справді цікавий підручник для школярів.
Підручник з історії України для 7 класів відповідає стандарту середньої освіти та НУШ. Його створювали відповідно до нової модельної програми, аби формувати в учнів загальні та предметні компетентності, а ще вміння до засвоєння отриманих знань. Сам підручник, як і його структура, адаптований до особливостей сприйняття сучасним поколінням. Співавтор Олександр Гісем зазначає:
«Підручник інтегрований з освітньою платформою іЗЗі, яка дає змогу «розширити межі» друкованого підручника внаслідок розміщення додаткових завдань, ігор, історичних карт, картосхем, інфографіки, ілюстративного матеріалу, відео, навчальних текстів тощо. Водночас слід зазначити, що підручник є самостійним продуктом, який дає змогу якісно організувати навчальний процес як у класі, так і самостійно учню вдома».
Підручник для 7 класів є логічним продовженням підручників для 5-6 класів. Як вже зазначалося, одним з головних завдань, яке ставили перед собою автори – створити підручник, за яким вивчати минуле та заглиблюватися в історичні періоди буде цікаво. Часто вивчення історії в школі учні називають «нудним», а після закінчення навчального закладу не мають необхідної бази знань. Тож, аби підручник не був черговим набором фактів і персонажів, імен і дат, у межах роботи фокусувалися на двох пунктах — цікавих деталях та своєрідних привʼязках того, про що написано у підручнику: наших міст, сіл, нашої землі загалом. Над інтеграцією маловідомих деталей в підручник працював Акім Галімов, використовуючи власний досвід дослідження історичних фактів. Журналіст, автор і продюсер історичних проєктів 1+1 media розповідає:
«Деталі — це переважно мій досвід роботи в архівах та музеях. За 9 років зйомок історичних фільмів, я побував у десятках цікавезних установ по всьому світу. У секретному архіві Ватикану, Стамбульському та Національному архіві Франції. Просто зараз знімаємо у Державному архіві Швеції. Скрізь маю змогу бачити оригінали документів, які стосуються історії України, отримувати інформацію, яку важко знайти у відкритому доступі чи наукових виданнях. Власне, те, що дізнаюся — розповідаю вчителям на своїх вебінарах, які ми разом з видавництвом «Ранок» проводимо двічі на місяць. Це додаткова інформація, яка розширює знання вчителів. Відповідно, вони можуть застосувати їх на своїх уроках. Також розповідаю про наші дослідження. Це ті самі «цікавинки», які допомагають включити увагу учнів».
Безлічі цікавинок, різнопланові завдання та зміна діяльності, допомагає учням краще розуміти сьогодення, орієнтуватися в сучасному світі, усвідомлювати себе приналежним до України з її давньою історією. Підручник демонструє сталість нашої історії, доводить, що кожен наступний етап був логічним продовженням попереднього.
Простежувати сталість історії легше з інтерактивними завданнями, структурно-логічними схемами, фото та відео матеріалами. Ці елементи спонукатимуть учнів до самостійного обговорення тих чи інших історичних тем. Сучасний підхід у шкільній програмі тим і характеризується, що значна частина підручника присвячена саме осмисленню нової інформації. Таким чином, роль вчителя – заохотити школярів до осмислення, застосовувати такі способи навчання, які будуть стимулювати учня думати, а не лише запамʼятовувати.
«Ми привʼязуємо історії до нашого світу. Зараз працюємо над короткими роликами до параграфів підручника. Додатково ще будуть QR-коди. Наприклад, для розділу, де розповідається про розквіт Русі та діяльність Ярослава Мудрого, будемо знімати невелике відео в Софії Київській, покажемо саркофаг Ярослава Мудрого, розповімо, що саме тут він був похований, а тіло пролежало аж до 20 століття. Це допоможе учням ближче сприйняти історію, зрозуміти, що ця людина ходила по тій самій землі, що й вонищо він жив, правив, молився в центрі Києва та помер в нашій столиціі», — пояснює Акім Галімов.
Для учнів на платформі міститимуться цікаві завдання, презентації до уроків, короткі відеоролики від методиста видавництва та авторського колективу. Педагоги ж разом з підручником отримують методичну підтримку, що полегшить їх роботу. На освітній інтерактивній платформі іЗЗі розмістять відповіді на питання, корисні поради, методичні розробки, запрошення на вебінари для професійного розвитку.
«Завдяки освітній платформі іЗЗі можна розширити використання інтерактивної методики шляхом технічних можливостей платформи. Для полегшення застосування новітніх методик викладання, автори використали всі елементи, які передбачені інтерактивною методикою. У підручнику вміщено також спеціальний довідник, який допоможе її використовувати», — розповідає Олександр Гісем.
Сучасне навчання потребує інноваційних підходів та різнопланових завдань. Відповідно вчителю потрібно теж більше часу для підготовки такого наповненого уроку. Тому дуже важливо мати сучасний підручник, який стане в пригоді вчителю та учням та поєднає в собі інновації та якісний навчальний матеріал. Думками щодо відповідності підручника потребам сучасного вчителя та учнів розповіла методистка з історії відділу інновацій та інтегрованих курсів, вчитель ІІ категорії Марина Романенко.
«Підручник має гарний сучасний дизайн, чіткі умовні позначення, що дозволяє легко в ньому орієнтуватися та знаходити потрібний матеріал. Усі дати, терміни, персоналії виділені окремо. Ще однією рубрикою підручника є робота з документами, що дозволяє учням практично застосовувати набуті знання. Підручник має багато схем та таблиць, що сприяє полегшенню сприйняття нового матеріалу та розвиває в учнів математичну компетентність. Щодо інших компетентностей НУШ, то підручник має цікаві завдання до кожного параграфу, які підійдуть як для індивідуального виконання, так і для роботи в групах і парах».
Багатогранний підхід до вивчення матеріалу підручника вдало поєднує онлайн-навчання з інтерактивними завданнями дає змогу персоналізувати підхід до кожного учня. А наповненість сучасним контентом підвищує прихильність школярів до навчання.
Аби сучасні школярі вивчали історію України потрібно не змушувати, а намагатися зацікавити учнів передусім формою подачі інформації, яка має бути сучасною, динамічною, простою. А нові методологічні підходи, використання інтерактивних завдань, своєю чергою допоможуть стимулювати пізнавальну активність у сучасних дітей, що схильні до «кліпового мислення».
«Маємо сприяти тому, щоб якомога більша кількість людей була зацікавлена в історії власної країни. Підручник — чудова точка конекту з дітьми. Якщо їм буде цікаво вчитися, то скоріше за все, надалі вони будуть з цікавістю досліджувати та відкривати сторінки історії», — підсумовує співавтор Акім Галімов.
{{read_more|Читайте також| 3588, 6008}}
Джерело фото Depositphotos
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram