21 листопада ми відзначатимемо День Гідності та Свободи, встановлено на честь початку двох знаменних для новітньої історії України подій: Помаранчевої революції 2004 року та Революції Гідності 2013 року. Це одна із найважливіших для нас дат, тож і шкільні заходи, присвячені Дню Гідності та Свободи, мають бути особливим. Тим паче просто зараз, коли ми мужньо протистоїмо ворогу.
Цьогорічна інформаційна кампанія до Дня Гідності та Свободи проходитиме під гаслом «Вистояли на Майдані – переможемо у війні». Це дуже символічно та справді надихає. Поради для проведення тематичного уроку чи розмови в колі сім’ї дає наурок.
Нам може здаватися, що це все було ніби вчора. Але наші учні в 2004 році ще навіть не народилися, тож для них це доволі далека подія, про яку вони можуть знати поки що не так багато. Тож без хоча б короткого екскурсу в історію Дня Гідності та Свободи не обійтися. Звісно, просто перераховувати факти або просити дітей вивчити матеріал, не варто. Натомість можна провести віртуальну екскурсію «Шляхами Помаранчевої революції та Революції Гідності». Врахуйте вік школярів та інформаційну насиченість: можливо, за один раз варто розповісти про одну подію.
Екскурсію можна проводити за допомогою Google maps. Якщо є можливість, можна вивести зображення на проєктор, та запропонувати дітям ніби «прогулятися» вулицями, на яких відбувалися значущі події. Якщо такої можливості немає, попросіть дітей користуватися власними смартфонами (за потреби – поділитися із однокласниками). Якщо ви працюєте онлайн, то просто поділіться своїм екраном із відкритими картами з учнями.
Зупиняючися, наприклад, біля Михайлівського собору, покажіть світлини чи відео, розкажіть, що сталося саме там, та поясніть, що саме і чому відбувалося, які мало наслідки.
Розкажіть дітям про наймасштабніші протести в новітній історії України, які вразили не лише нашу країну, а й увесь світ. Вони теж мають про них знати та пишатися.
Як розповісти школярам про події 2004 та листопада 2013 – лютого 2014 років доступно та зрозуміло? Підготуйте для них візуальну розповідь! Ні, не просто презентацію, а справжнє унаочнення. Правильно створена візуалізація дозволить у легкому та цікавому форматі розповідати історії, підкреслюючи лише найважливішу інформацію.
Спробуйте створити справжню візуальну новелу (тут вам неабияк стануть у пригоді навички створення сторітелінгу). Спочатку визначтеся, що саме хочете розповісти, оберіть героїв та локації, зберіть необхідні для такої розповіді статистичні дані, зображення, інфографіки тощо. Цікаво, якщо героєм, який розповідатиме школярам про події двох Революцій, буде теж дитина, яка на той момент була ровесником чи ровесницею ваших учнів, або взагалі сам Київ, або ваше рідне місто, яке, безперечно, було залучене до подій, але все ж спостерігало за ситуацією трохи з іншого ракурсу.
Під час години спілкування запропонуйте школярам без попередньої підготовки дати відповідь на кілька запитань, пов'язаних із цим важливим днем. Почніть із найпростішого: запитайте, коли було встановлено офіційне свято, яким подіям його присвячено. Потім можна запитати, наступником якої дати став День Гідності та Свободи, як почалася історія боротьби нашого народу в Революції Гідності тощо.
На жаль, діти можуть пам'ятати ключові моменти, але забувати про важливі деталі. А то й взагалі плутатися в подіях та датах. І це нормально, і це можна виправити. Запропонуйте дітям, підглядаючи у підручник або інтернет, проаналізувати свої відповіді та розписати правильну і чітку хронологію подій (її може написати на дошці з допомогою класу один із учнів). Які моменти виявилися пропущеними та складними? Саме їм варто приділити більше уваги.
Тепер, спираючися на правильну хронологію, запропонуйте дітям створити інфографіку або презентацію, присвячену подіям Помаранчевої революції або Революції Гідності. Робити це можна як у класі, малюючи просто на ватмані, так і онлайн, за допомогою Canva. Готову роботу можна розмістити в класному куточку.
Для початку запропонуйте учням знайти в мережі різноманітні фотопроєкти та твори мистецтва, присвячені подіям 2004 року та листопада 2013 – лютого 2014 років. Які з них вразили та сподобалися найбільше? Що прагнули показати митці, як вони бачать ці події, як їх переосмислюють?
А тепер запропонуйте дітям спробувати себе в якості митців та створити власний фотопроєкт із символічною назвою «Ми – вільні». Дозвольте дітям самостійно продумати концепцію, вирішити, хочуть вони робити такий проєкт разом із однокласниками чи самостійно. Нехай учні як слід подумають спочатку над визначенням слова «свобода» (пошукають варіанти у словниках, а потім сформулюють власний), а вже після цього вирішать, що / кого саме хочуть фотографувати та як.
Учням старших класів можна запропонувати долучитися до щорічного флешмобу #Бути_Гідним. У його межах українці діляться спогадами та роздумами про Майдан і його значення для країни, та публікують відповідні дописи із хештегом у соцмережах.
Або можна влаштувати флешмоб у відеоформаті «Що таке гідність». Нехай діти спробують зняти коротенькі відео, в яких креативно пояснюватимуть, що ж таке гідність, як саме вони її розуміють. Потім усі відео можна об'єднати в одне та зберегти на пам'ять аж до випускного.
А ще краще – запропонувати дітям самостійно сформулювати ідею патріотичного флешмобу. Для цього можна напередодні влаштувати справжній мозковий штурм. Упевнені, школярі точно подарують вам цікаві та захопливі ідеї!
Додаткові матеріали від для проведення тематичного заняття до Дня Гідності за цим посиланням.
Джерело фото Depositphotos
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram