Платформа Сareer Hub Центру «Розвиток КСВ» та Міністерство освіти і науки України, спільно з організацією IREX в рамках програми «Мріємо та діємо», що  впроваджується за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) 3 березня провели захід-обговорення серед освітян на тему створення системи кар'єрного консультування в Україні: школа-ЗПТО-ЗВО

Захід супроводжувався компонентом інтерактивної виставки – тематичних стендів про майбутнє роботи 2030 в Україні (Future of work). Учасникам та учасницям обговорення вдалося втілити ключову місію зустрічі та спільно напрацювати пропозиції для створення концепції Кар’єрно-орієнтованого навчального закладу, для подальшого її пілотування в закладах освіти.

Питання професійного майбутнього дитини актуалізувалося і стало ще гострішим для батьків. Куди вступати після школи? Яку професію обрати, щоб не помилитися? Чим керуватися та на які дані орієнтуватися при виборі цієї професії? Як батьки, так і їхні діти, потребують відповідей на ці питання.

Для цього в Україні існують профорієнтаційні програми та можливість пройти кар’єрну консультацію при закладах освіти. Існують, але частіше, фахівці та фахівчині, які займаються цим напрямком використовують застарілі методички, не орієнтуючись в трендах ринку праці сьогодення, в тенденціях роботи майбутнього, професіях майбутнього, а деякі навчальні заклади взагалі не поінформовані, що профорієнтаційний напрямок реально інтегрувати в свої програми.

«Кілька років тому команда Центру почала розвивати напрямок Дівчата-STEМ. До війни в нас було 100 філіалів на базі шкіл, наразі залишилося 50. Мій висновок – важливо інвестувати в освіту. Одним з великих компонентів освіти є кар’єрне консультування і вже третій рік поспіль, спільно з «Мріємо та діємо», ми робимо проєкт по перенавчанню Центрів кар’єри. Будьмо відважними, говорімо про мрії і зробімо систему карʼєрно-орієнтованого навчального закладу. Така система допоможе кожній дитині України визначити свої сильні сторони, в які вона буде інвестувати час, і зможе бути щасливою в обраній  професії», –  Марина Саприкіна, Голова правління ГО Центр «Розвиток корпоративної соціальної відповідальності».

«Протягом роботи програми "Мріємо та діємо", ми неодноразово чули, що молодь не готова до реалій ринку праці, а ринок праці –до очікувань молоді. Випускники шкіл при виборі професії орієнтуються на думку батьків. Батьки – на власні уявлення та суспільні стереотипи про престижні професії. Навчальні заклади – на наявні ресурси станом на зараз, а не на те, що буде потрібне через 5-10 років. В результаті маємо велику кількість молоді без роботи, або молоді, яка працює не за спеціальністю і змушена вчитися на ходу. А в той самий час роботодавці мають труднощі із залученням кваліфікованих кадрів. Обговорення питань, як має працювати кар'єрне консультування у закладах освіти, дозволить напрацювати модель кращої підготовки молодих людей до кар'єрних реалій», – Юлія Ткачук, заступниця директорки програми «Мріємо та діємо».

До заходу долучилися понад шістдесят п'ять освітян, педагогів та фахівців, що працюють з молоддю за напрямком профорієнтації. Учасникам та учасницям обговорення презентували сучасні інструменти, які можуть увійти до системи Кар'єрно-орієнтований навчальний заклад в Україні, замінивши застарілі методички та ярмарки професій, які точно варто залишити в минулому.

Одним з таких інструментів можете скористатися і ви, завантаживши Гайд «На кого вчитись після школи?».

Також на цій зустрічі було представлено результати дослідження про майбутнє роботи 2030 в Україні (Future of work) – до та після війни і дані національного опитування молоді про вибір професії. Їх презентував спільноті освітян керівник платформи Сareer Hub Центру “Розвиток КСВ” Андрій Атрощенко: «За даними досліджень про майбутнє роботи, більшість сьогоднішніх здобувачів освіти змінять місце роботи, а з ним і професійну сферу у середньому три рази. До такої гнучкості важко, але необхідно готуватися. Також ми є свідками становлення та інтеграції в освітні та робочі процеси технологічних рішень на основі штучного інтелекту. Страх перед цією стороною прогресу є дуже перебільшеним. У середньостроковій перспективі штучний інтелект не забере роботу у людини. Робоче місце у одного фахівця з великою долею вірогідності забере інший фахівець, який швидше та якісніше навчиться використовувати в роботі рішення та інструменти на основі штучного інтелекту. А що ще точно стає більш затребуваним та цінним для роботодавців, так це рівень м'яких навичок та вміння вчитися протягом усього життя».

Учасники та учасниці долучилися до обговорення в робочих групах, зробили висновки та сформували пропозиції про компоненти і модель розбудови спроможності навчальних закладів стати кар'єрно-орієнтованими. Ось декілька з них:  

  • В Україні вже є успішних кейсів у кар'єрному консультуванні учнівської та студентської молоді, навіть іде активне запозичення досвіду із за кордону, але системний державний підхід у цьому питанні потребує розбудови.
  • Прийшло глибше усвідомлення того, що: а) вирішальний вплив у виборі майбутніх професійних траєкторій на учнів мають батьки; б) з боку вчителів перешкодою у комунікації з учнями досить часто є недостатній обсяг знань про кар’єрне консультування та перевантаженість іншими завданнями, саме тому є необхідність у створенні професійних стандартів та включення до штатних розписів закладів освіти кар'єрних консультантів.
  • Потрібно врегулювати на законодавчому рівні взаємодію навчальних закладів різних рівнів освіти та обрати спільну стратегію розвитку кар'єрного консультування в системі освітнього процесу. В пріоритет поставити дитину (учня/студента) та його здібності, вподобання.

Усі охочі запрошуються до складу робочої групи з розробки та пілотування моделі «Кар’єрно-орієнтований навчальний заклад» через заповнення форми за цим посиланням.

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram